Je kent ze wel: prachtige websites met lekker lezende teksten. En als er dan actie van jou wordt verwacht, dan zie je het linkje ‘klik hier’ of ‘lees meer’. Of nog erger, een linkje met alleen ‘hier’. Dat zijn dus van die linkjes waarvoor je moeite moet doen om erop te klikken. En als er één ding is waar mensen niet van houden (op het web), is ergens moeite voor doen.
De doorsnee websitebezoeker snapt uit zichzelf dat je op een onderstreepte regel tekst in een afwijkende kleur kan klikken; het is één van de ongeschreven regels voor het opmaken van een hyperlink.
Als maker wil je dat websitebezoekers op de link klikken, omdat er iets relevants achter de link zit. Vertel de websitebezoeker dus direct wat ze kunnen verwachten als ze op de link klikken. ‘Klik hier’ of ‘lees meer’ doet dat in een te beperkte vorm.
- Het valt op
Websitebezoekers scannen vaak je website. Dat wat de aandacht trekt wordt gelezen. Alle tekst eromheen lees je pas als de aandachtstrekker je voldoende interesseert. Bedenk je eens hoe je de krant leest. Je scant de kopteksten en foto’s af. Interesseert deze je? Dan ga je het artikel lezen. Op het web werkt dat niet anders. Een link is vaak onderstreept en heeft een afwijkende kleur. Valt op toch? Maak op die opvallende plek direct duidelijk wat de bezoeker kan verwachten als die op de link klikt. - Het is korter
Vaak hebben mensen de neiging om eerst uit te leggen wat achter de link zit, om deze vervolgens met ‘klik hier’ of ‘lees meer’ te openen. Niet nodig. Juist de omschrijving dient als link!
Wat leest prettiger?
Je kunt je nu inschrijven voor de AFAS Open. Klik hier.
Schrijf je nu in voor de AFAS Open. - Zoekmachines geven je pluspunten
Zoekmachines zoals Google inspecteren constant je website en indexeren deze. Van oudsher zijn linkjes daarin enorm belangrijk. Als heel veel websites naar dezelfde pagina linken, dan zal hier toch interessante informatie op staan? Daarmee scoor je punten! En wanneer je ook nog eens een goede tekst gebruikt voor zoekwoorden, snapt de zoekmachines ook beter de context van je link. Al dit soort zaken zorgen ervoor dat je ‘hoger in Google’ komt.
Op een link klikken betekent een actie uitvoeren. Begin de tekst van je link dan ook met een werkwoord. Het liefst nog in de gebiedende wijs.
- Download het uitgebreide testplan van onze consultants
- Lees wat er nieuw is in Profit 21
- Bekijk de evenementenagenda
- Schrijf je nu in voor de AFAS Open
- Stuur een incident in
De blog nog niet duidelijk? Klik hier ;)