Niet iedereen weet dat de boekhouding gewoon een logisch gevolg is van je dagelijkse werk is. Het hoeft geen hoofdpijndossier te zijn, integendeel. Je maakt een offerte en na de klus stuur je een factuur. Tussendoor ontvang je ook nog wat inkoopfacturen. Aan het einde van een kwartaal volgt de btw-aangifte en na een jaar is het tijd voor IB-aangifte. En dit kan voor iedereen heel makkelijk zijn. Of je nou stukadoor, sportleraar of tekstschrijver bent, of penningmeester van een sportclub of VVE.
Want hoe fijn is het als je een pakket hebt dat logisch werkt en zelfs met je meedenkt? Jij volgt je bedrijfsproces en alles wordt automatisch vastgelegd. Of je nu een offerte maakt of een bonnetje scant met je telefoon. Alles komt op de juiste plek en als jij nog iets moet doen, zie je dat in je takenlijst. Je weet altijd wat er moet gebeuren en vergeet niets meer. Zo is administratie een no-brainer.
Het is natuurlijk prettig om te weten dat je administratie altijd up to date is, maar het is nog mooier als je ook tot in detail weet hoe je bedrijf ervoor staat. Bijvoorbeeld welke facturen de betalingstermijn hebben overschreden. Maar je kan nog een stap verder gaan en zien wat je beste klanten zijn of wat je energiekosten in de winter waren. Dat is waardevolle informatie om verbeteringen in je bedrijfsvoering te doen én nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Daar wil je als ondernemer je tijd en energie insteken.
Als zelfstandig ondernemer kun je eenvoudig je eigen administratie doen. Toch kiezen veel kleine ondernemers voor samenwerking met een accountant of administratiekantoor. Niet alleen voor praktische zaken, maar juist voor goed advies. Het is dan wel zaak dat die twee werelden logisch verbonden zijn. Hierbij staan gemak en snelheid weer centraal. Als accountantskantoor wil je dus snel een standaardomgeving opzetten waarbinnen ondernemers hun eigen zaken eenvoudig invoeren.
Betere samenwerking vergroot bovendien de meerwaarde van accountants. Op basis van de juiste gegevens, zijn standaardprocessen zoals een btw-aangifte niet meer dan een druk op de knop. Activiteiten en kosten zijn zo geautomatiseerd en volledig transparant. De actuele stand van zaken is altijd inzichtelijk, voor elke klant. Zo ontstaat vanzelf meer ruimte voor doelgericht advies en krijgen ondernemers de beste service tegen een vast tarief. Juist door administratief werk weg te automatiseren, bespaart iedereen kostbare tijd; ondernemer en accountant.