Een AFAS-klant gaat failliet. Hoe verder? 

 Dit zijn de mogelijkheden met de software van AFAS 

Helaas gebeurt het wel eens dat een organisatie die met AFAS werkt failliet gaat. Op deze pagina willen we je informatie geven over het proces wat volgt en welke rol een curator daarin speelt.

Deze vragen beantwoorden we op deze pagina:

  • In welke situatie kan er doorgewerkt worden met de software van AFAS?
  • Hoe kan de curator toegang krijgen tot de data vanuit artikel 105b-faillissementswet?
  • Wat is slim om te doen bij een mogelijke doorstart? 

1. Doorwerken met de software

 

Heb je alle facturen betaald, inclusief die van deze maand? Top! Dan blijft je licentie tot het einde van de maand actief. Pak die tijd om je data te verkrijgen: exporteer en download zoveel als je kunt. Wil je daarna doorwerken? Laat het ons weten. De maandelijkse kosten blijven dan gewoon doorlopen.

Heb je nog openstaande facturen? Dan stopt de licentie en kun je niet meer inloggen. Zodra alles betaald is, kunnen we de toegang herstellen. Geef ons een seintje via de klantportal of stuur een mail naar administratie@afas.nl, dan houden we het goed in de gaten en geven de licentie vrij zodra het geld binnen is. Curatoren zien ons vaak als “essentiële crediteur”, zodat bedrijfsprocessen kunnen blijven draaien. Hierdoor kunnen openstaande posten voor de faillissementsdatum alsnog betaald worden. Een andere optie is een inkijk/curatorlicentie.

Acties

2. Curator wil toegang volgens de faillissementswet

 

De curator heeft recht op toegang tot de data volgens artikel 105b van de faillissementswet. Wij werken hier natuurlijk aan mee! We kunnen je licentie omzetten naar een inkijk/curatorlicentie. Dit kost € 300,- per maand (of deel ervan). Eén persoon krijgt toegang tot de volledige data en we rekenen geen extra kosten voor het omzetten naar deze licentie. 

Inkijk/curatorlicentie: wat houdt dat in?

Inloggen: Eén persoon kan inloggen, alle andere gebruikers worden geblokkeerd. De curator laat ons weten wie moet inloggen door naam, mobiel nummer en e-mailadres door te geven. Wij zorgen dan voor de inloggegevens.

Wat werkt er allemaal?

Alle data is beschikbaar voor die ene gebruiker. Om kosten te besparen, is het slim om de data snel veilig te stellen. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Data naar Excel te exporteren.
  • Openstaande facturen in één pdf te krijgen.
  • XML-auditfiles per administratie per boekjaar aan te maken.
  • Jaaropgaven en verzamelloonstaten te genereren.

Wat kan er niet?

Connectoren werken niet meer, er is geen communicatie met de belastingdienst en bankkoppelingen en InSite werken niet. Je kunt geen loonaangifte of btw-aangifte versturen en geen betaalbestand verzenden. Salarisverwerking is ook niet meer mogelijk, omdat er geen licentie meer is voor de medewerkers. Houd ook rekening met koppelingen naar andere softwarepakketten die niet meer werken.

Acties

3. Mogelijke doorstart

 

In dat geval is het raadzaam om te kijken of het betalen van alle openstaande posten toch een betere optie is. Het doorstarten vanuit een inkijk/curatorlicentie is veel minder makkelijk. De doorstartende partij kan vanuit de volledige licentie zo doorwerken met een volledig ingerichte omgeving.

Een overnemende partij kan een nieuwe klant worden, maar start dan met een nieuwe implementatie. Dit betekent een nieuwe inrichting op basis van de nieuwste templates. Het is niet mogelijk om de oude inrichting mee te nemen naar een nieuwe omgeving. Consultancykosten zijn hierbij een nadeel en het kost tijd. Het is sneller en voordeliger om de oude openstaande posten te betalen en direct soepel door te werken.

Acties

4. WHOA-traject

 

Voor klanten in een WHOA-traject gelden dezelfde regels. We geven nooit facturen ter incasso aan een deurwaarder De klant kan in de toekomst niet opnieuw klant worden, mochten we niet tot een oplossing komen. 

Bekijk ook