Met de software van AFAS kun je volledig digitaal factureren via e-facturen. Dat betekent nooit meer facturen printen, gegevens overtypen en handmatig invoeren van data. Wil je hier ook mee aan slag? Lees snel verder!
E-Factureren staat voor ‘elektronisch factureren’. Dit type facturen wordt heel eenvoudig, zonder menselijke handelingen, automatisch gegenereerd en verwerkt.
Dit zorgt voor een snellere factuurverwerking, voorkomt fouten en bespaart daarmee kosten.
In de software van AFAS is e-facturen versturen en ontvangen standaard en kosteloos geïntegreerd.
Overtuigd van de voordelen van e-factureren? Met onderstaande stappen kan je aan de slag.
Sinds 2017 is het voor leveranciers van de Rijksoverheid verplicht om bij nieuwe inkoopovereenkomsten elektronische facturen (e-factureren) te sturen. De verplichting tot e-facturatie is opgesteld in samenwerking met het bedrijfsleven. Alle Rijksoverheidsdiensten zijn in staat om e-facturen te ontvangen.
Per 18 april 2019 zijn overheden, alle andere aanbestedende diensten en speciale sector organisaties wettelijk verplicht e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken.
In het Help Center vind je een uitgebreide beschrijving hoe je E-factureren kan inrichten!
Het belangrijkste om eerst te doen is het informeren van je leveranciers, zodat ze weten dat je de mogelijkheid hebt om e-facturen te ontvangen. Er zijn veel softwaresystemen waar het niet standaard is om een PDF-bestand te vergezellen van een e-factuur
Een andere factor die doorslaggevend kan zijn voor de mate waarin je e-facturen ontvangt is het verkorten van de betaaltermijn bij crediteuren die e-facturen versturen. Zo profiteren zij mee van de voordelen die jij geniet op basis van de automatische verwerking en kunnen we spreken van wezenlijke ketenoptimalisatie.
Wil jij jouw relaties ook overtuigen om met e-facturen aan de slag te gaan? Gebruik onze voorbeeldmail om ze over te halen.
In het Help Center vind je een uitgebreide beschrijving hoe je dit kan inrichten!
Vanaf Profit 11 is het mogelijk om e-facturen per factuurregel te verwerken. Daardoor wordt de matching nog beter en worden vrijwel alle facturen automatisch gematcht met de ontvangst- en verplichtingsregels in je administratie. Zit je dan niet nog met die onverwachte kosten (zoals 'administratie-, kantoor-, transportkosten etc.) op je factuur? Dat hebben we opgelost met vrije tekstherkenning, onze zelflerende robot leert zo heel snel hoe en waar jij bijvoorbeeld je administratiekosten boekt zodat dat volgende keer ook automatisch gaat. Scheelt weer!
eVerbinding is het platform voor een veilige digitale uitwisseling van financiële documenten voor het MKB. Vanaf 2015 heeft AFAS een koppeling met eVerbinding. Digitale facturen vanuit jouw leveranciers of klanten komen via het platform van eVerbinding automatisch in de administratie. Van echte elektronische factuur tot pdf-factuur.
In het Help Center vind je een uitgebreide beschrijving hoe je dit kan inrichten!
SimplerInvoicing is gebaseerd op open internationale standaarden en wordt ondersteund door toonaangevende softwareleveranciers voor elektronische facturering en boekhoudsystemen. Doordat alle leveranciers zich hieraan committeren is er geen interpretatieverschil, en verloopt communicatie altijd vlekkeloos.
Om snel te kunnen starten met e-factureren zijn de volgende videotrainingen beschikbaar:
Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!