Inloggen
op AFAS Online

Werken met AFAS Online betekent verplicht gebruik maken van twee-factor-authenticatie. Dit betekent dat je bij het inloggen, naast je gebruikersnaam en wachtwoord, een extra stuk informatie moet toevoegen die alleen voor jou als gebruiker beschikbaar is.

Vanaf mei 2019 werken alle AFAS Online klanten via deze inlogmethode. De veelgestelde vragen over AFAS Online vind je hier terug.


Veelgestelde vragen inloggen AFAS Online


Op deze pagina hebben we de meest voorkomende vragen gebundeld en beantwoord, uitgesplitst in vijf categorieën.





Top 5 vragen ná de overgang

1. Combinatie van e-mailadres en wachtwoord komt niet voor. 

Je krijgt deze melding als je inlogt met een verkeerd e-mailadres, óf met een foutief wachtwoord. Controleer bij de gebruiker in de autorisatietool welk e-mailadres is vastgelegd. Log je in met een foutief wachtwoord? Klik op de knop Wachtwoord vergeten om een nieuw wachtwoord in te stellen. Lees verder.

2. SMS komt niet binnen

Dit probleem speelt niet als je inlogt via AFAS Pocket. Met AFAS Pocket is het altijd mogelijk om in te loggen, zelfs als je geen bereik hebt. Lees wat je kan doen als je geen SMS ontvangt

3. Foutmelding na invoeren SMS-code/ bevestiging Pocket
Je krijgt een foutmelding als je een verkeerde URL gebruikt om in te loggen. Benader je de inlogpagina vanuit een snelkoppeling/ bladwijzer? Pas de URL aan naar afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL.

4. AFAS Pocket opnieuw koppelen aan inlogaccount
Om AFAS Pocket opnieuw te koppelen, moet je eerst inloggen op afasonline.nl. Op deze pagina lees je hoe je dit doet en hoe je AFAS Pocket vervolgens opnieuw koppelt aan je inlogaccount.


5. Profit-tegel start niet
Op deze pagina lees je wat je kan doen als je Profit-tegel niet start.




In- en uitloggen


Profit start niet na het klikken op de Profit-tegel.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.


Profit toont een zwart scherm (na inloggen).

Via CTRL F1 kun je de sessie sluiten, of doe dit via je taakbalk onderin: Citrix / Connection center / Log off. Lees meer.


Mail wachtwoord vergeten komt niet aan

Als de mail niet aankomt dan is je e-mailadres waarschijnlijk nog niet bekend op het nieuwe platform. Als het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen vandaag is vastgelegd, kan je vanaf morgen aanmelden. Bekijk hier de andere mogelijke oorzaken


Ik krijg de melding: Geen Apps beschikbaar?

Dit kan verschillende redenen hebben.


Ik kan na het inloggen niets invullen bij Gebruikersnaam en Wachtwoord.

Je hoeft geen gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Bij meerdere omgevingen selecteer je alleen de omgeving die je wilt openen. 


Wat moet ik doen als ik mijn telefoon kwijt of vergeten ben?

Je kan dan inloggen via een collega. Op het inlogportaal heb je de mogelijkheid om te klikken op Telefoon vergeten?


Inrichting


Na het instellen van SSO zie ik het tabblad: Beheer niet meer?

Het tabblad: Beheer is alleen zichtbaar als je inlogt met twee-factorauthenticatie. Voor het inloggen met twee-factorauthenticatie gebruik je de URL: afasonline.nl (dus zonder je deelnemersnummer erachter /12345). Voor het inloggen met SSO gebruik je de URL: afasonline.nl/12345 (met deelnemersnummer erachter).





We hebben geen InSite tegel?

De InSite tegel is niet standaard zichtbaar. Je kan deze zelf toevoegen via het tabblad: Beheer op het inlogportaal. Dit tabblad wordt NA DE OVERSTAP pas zichtbaar, bij de gebruikers die het veld: AFAS Online Portal Beheerder aan hebben staan. 


Citrix


Hoe download en installeer in Citrix Receiver?

Bekijk op deze pagina hoe je Citrix download en installeert.


Ik zie mijn eigen schijfletters niet onder "My PC".

Als je inlogt vanaf een Terminal server moet je mogelijk nog een instelling vastleggen om je schijfletters beschikbaar te stellen binnen de Citrix sessie van AFAS Online.

  1. Zet in het register de optie 'NativeDriveMapping' aan. 
  2. Kies hierna in het register via de 'DisableDrives' welke (schijfletters die door 'NativeDriveMapping' beschikbaar zijn geworden) niet toegankelijk moeten zijn.



Hoe pas ik de resolutie in Profit aan?

Met Citrix versie 4.12 kan je zelf de resolutie instellen. Dit komt omdat je hier de DPI Settings optie in hebt zitten. Hoe je dit doet lees 
je hier.


Kan ik eerst inloggen op een Citrix server van onszelf en vanuit daar inloggen op AFAS Online?

Dat kan. Alle gebruikers die inloggen in Profit Windows moeten dan wel ook de ondersteunende versie van Citrix Receiver hebben. Lees meer.


AFAS Pocket


Hoe kan ik de inlogmethode wijzigen van sms naar AFAS Pocket?

Lees hier hoe je de inlogmethode wijzigt van sms naar AFAS Pocket.  


Hoe kom ik aan de omgevingssleutel?

Als je AFAS Pocket gebruikt voor het inloggen met twee-factorauthenticatie heb je geen omgevingssleutel nodig. Je hoeft AFAS Pocket niet in te richten in je omgeving. Je installeert alleen de app op je telefoon.


Vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!