Het nieuwe inloggen
op AFAS Online

AFAS stapt over op een nieuw AFAS Online platform en een nieuwe manier van inloggen. Teruglezen wat er verandert en waarom?

Bekijk de introductiepagina over het nieuwe inloggen


Veelgestelde vragen nieuwe inloggen


Op deze pagina hebben we de meest voorkomende vragen gebundeld en beantwoord, uitgesplitst in vijf categorieën.







Top 5 vragen vóór de overgang

1. Krijg je de melding: Geen omgeving beschikbaar. 

Je bent succesvol ingelogd op het inlogportaal, maar omdat je omgeving nog niet is overgezet op het nieuwe inloggen krijg je deze melding. Na de overstap is deze melding verdwenen. In de checklist vind je je de datum waarop wij je omgeving overzetten. Ga hiervoor naar je klantdossier en open het dossieritem: Checklist overstap naar het nieuwe inloggen. 

2. Ik wil mijn overstapdatum aanpassen.

In de checklist kun je jouw overstapdatum wijzigen. Ga hiervoor naar je klantdossier en open het dossieritem: Checklist overstap naar het nieuwe inloggen. Je kan alleen een datum selecteren die nog beschikbaar is.

3. Het tabblad: Beheer is niet zichtbaar.

Zet het veld: AFAS Online Portal Beheerder aan in de eigenschappen van de gebruiker. Zodra je omgeving is overgezet op het nieuwe inloggen krijg je het tabblad: Beheer.

4. Geen e-mail na wachtwoord vergeten.

Als de mail niet aankomt dan is je e-mailadres nog niet bekend. Als het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen vandaag is vastgelegd kan je vanaf morgen aanmelden. 

5. Inloggen lukt niet: Combinatie e-mailadres en wachtwoord komt niet overeen.

Je krijgt deze melding als het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen vandaag is vastgelegd en daarmee nog niet bekend is. Vanaf de volgende dag kun je je aanmelden. 




Top 5 vragen ná de overgang

1. Profit start niet na het klikken op de tegel. 

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Bekijk hiervoor dit artikel

2. Ik krijg de melding: Geen omgeving beschikbaar

Je kan deze melding krijgen als je bent ingelogd met een verkeerd e-mailadres. Daarnaast kan het zijn dat je geen toegang hebt tot Profit Windows en/of je bent geblokkeerd. Neemt contact op met je collega om jou e-mailadres in de autorisatietool aan te maken.

3. Na het instellen van SSO zie ik het tabblad: Beheer niet meer
Het tabblad: Beheer is alleen zichtbaar als je inlogt met twee-factorauthenticatie. Voor het inloggen met twee-factorauthenticatie gebruik je de URL:
www.afasonline.nl. Voor het inloggen met SSO gebruik je de URL: www.afasonline.nl/12345 (deelnemersnummer).


4. Ik heb geen InSite-tegel
De InSite-tegel moet je zelf toevoegen. In dit artikel lees je hoe je dit doet. 
Let op! Voor gebruikers die alleen toegang hebben tot InSite is het nog niet mogelijk om alleen de InSite tegel te tonen. 


5. Hoe pas ik de resolutie/ lettergrootte in Profit aan?

Met de nieuwste versie van Citrix kan je zelf de resolutie instellen. Dit komt omdat je hier de DPI Settings optie in hebt zitten. Hoe je dit doet lees je hier.



In- en uitloggen


Profit start niet (er gebeurt niets) na het klikken op de Profit 7 tegel.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.


Profit toont een zwart scherm (na inloggen).

Via CTRL F1 kun je de sessie sluiten, of doe dit via je taakbalk onderin: Citrix / Connection center / Log off. Lees meer.


Ik kan na het inloggen niets invullen bij Gebruikersnaam en Wachtwoord.

Je hoeft geen gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Bij meerdere omgevingen selecteer je alleen de omgeving die je wilt openen. 


Mail wachtwoord vergeten komt niet aan

Als de mail niet aankomt dan is je e-mailadres waarschijnlijk nog niet bekend op het nieuwe platform. Als het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen vandaag is vastgelegd, kan je vanaf morgen aanmelden. Bekijk hier de andere mogelijke oorzaken


Bij het benaderen van het inlogportaal krijg ik een fout (pagina niet gevonden).

Controleer of je het inlogportaal benadert via: login.afasonline.com. Als je de inlogpagina in je favorieten zet kan het zijn dat je de pagina benadert via: idp.afasonline.com. Verwijder dan je bestaande snelkoppeling / bladwijzer en maak een nieuwe aan met login.afasonline.com.


Wat moet ik doen als ik mijn telefoon kwijt of vergeten ben?

Je kan dan inloggen via een collega. Op het inlogportaal heb je de mogelijkheid om te klikken op Telefoon vergeten?


Ik krijg de melding: geen omgeving beschikbaar?

Dit kan verschillende redenen hebben.


Aanmelden lukt niet: Combinatie e-mailadres en wachtwoord komt niet voor.

Als je omgeving nog niet is overgezet en je hebt vandaag het e-mailadres bij de gebruiker gevuld, dan kan je vanaf morgen het aanmelden testen. De
e-mailadressen worden namelijk elke avond gesynchroniseerd.


Is het ook mogelijk om in te loggen zonder telefoon? Wat als medewerkers geen telefoon hebben?

Er zijn 2 opties van inloggen.

1. Single sign-on
Voor deze optie heb je geen telefoon nodig. Je bepaalt dan als organisatie zelf hoe je wilt dat je medewerkers inloggen.

2. Twee-factorauthenticatie
Voor het inloggen met twee-factorauthenticatie is een telefoon verplicht. Twee-factorauthenticatie combineert namelijk twee verschillende factoren: iets wat je weet (e-mailadres en wachtwoord) en iets wat je hebt (telefoon). Dat maakt het inloggen nu zo veilig. Een code via e-mail is geen veilige tweede factor.


Waarom is mijn telefoon de tweede factor voor het aanmelden en kan dit niet via mail?

Twee-factorauthenticatie combineert twee verschillende factoren: iets wat je weet (gebruikersnaam en wachtwoord) en iets wat je hebt (telefoon). Een code via e-mail is géén goede en veilige tweede factor. Een code via de mail is dan ook niet mogelijk.


Mijn favorieten zijn weg na de overgang?

Je favorieten en historie (linksonder op je scherm) worden niet meegenomen. De historie wordt automatisch opnieuw opgebouwd met het gebruik van Profit. Je Favorieten stel je zelf opnieuw in.


Inrichting


Het tabblad: Beheer is niet zichtbaar op het nieuwe inlogportaal?

Als je het veld: AFAS Online Portal Beheerder hebt aangezet krijg je NA DE OVERSTAP toegang tot het tabblad: Beheer. Dit veld werkt niet op het huidige platform.


Na het instellen van SSO zie ik het tabblad: Beheer niet meer?

Het tabblad: Beheer is alleen zichtbaar als je inlogt met twee-factorauthenticatie. Voor het inloggen met twee-factorauthenticatie gebruik je de URL: afasonline.nl (dus zonder je deelnemersnummer erachter /12345). Voor het inloggen met SSO gebruik je de URL: afasonline.nl/12345 (met deelnemersnummer erachter).


Waar pas ik de URL voor de connectoren aan?

Je past de URL altijd aan in de externe software. Neem hiervoor contact op met de externe partij die je koppeling beheert. Lees meer.




We hebben geen InSite tegel?

De InSite tegel is niet standaard zichtbaar. Je kan deze zelf toevoegen via het tabblad: Beheer op het inlogportaal. Dit tabblad wordt NA DE OVERSTAP pas zichtbaar, bij de gebruikers die het veld: AFAS Online Portal Beheerder aan hebben staan. 

Belangrijk: Voor gebruikers die alleen toegang hebben tot InSite is het nog niet mogelijk om alleen de InSite-tegel te tonen. Het tonen van de InSite-tegel werkt vooralsnog alleen als je ook rechten hebt op Profit Windows. Gebruikers die alleen gebruik maken van InSite kunnen blijven inloggen via het huidige InSite-adres.


Is twee-factorauthenticatie alleen voor Profit Windows of ook voor InSite?

Twee-factorauthenticatie geldt zowel voor Profit Windows als voor InSite.


Werkt twee-factorauthenticatie voor Outsite? 

Nee. Op OutSite log je in met het wachtwoord dat je vóór de overstap ook gebruikte om in te loggen. De stap om de klanten van onze klanten te dwingen in te loggen met twee-factorauthenticatie is te groot..


Citrix


Ik zie mijn eigen schijfletters niet onder "My PC".

Als je inlogt vanaf een Terminal server moet je mogelijk nog een instelling vastleggen om je schijfletters beschikbaar te stellen binnen de Citrix sessie van AFAS Online.

  1. Zet in het register de optie 'NativeDriveMapping' aan. 
  2. Kies hierna in het register via de 'DisableDrives' welke (schijfletters die door 'NativeDriveMapping' beschikbaar zijn geworden) niet toegankelijk moeten zijn.


Installeer de update van Citrix Receiver
for Mac NIET

Na installatie van Citrix Receiver for Mac kan de vraag verschijnen of er een update uitgevoerd mag worden. Voer deze update NIET uit, anders werkt Profit niet meer. Je kunt in de instellingen van Citrix Receiver ervoor kiezen om Melding bij updates uit te schakelen. Heb je toch de update uitgevoerd? Installeer dan opnieuw de door AFAS geadviseerde versie hieronder.


Hoe download en installeer in Citrix Receiver?

Bekijk op deze pagina hoe je Citrix download en installeert.


Kan ik eerst inloggen op een Citrix server van onszelf en vanuit daar inloggen op AFAS Online?

Dat kan. Alle gebruikers die inloggen in Profit Windows moeten dan wel ook de ondersteunende versie van Citrix Receiver hebben. Lees meer.


Hoe pas ik de resolutie/ lettertype in Profit aan?

Met de nieuwste versie van Citrix kan je zelf de resolutie instellen. Dit komt omdat je hier de DPI Settings optie in hebt zitten. Hoe je dit doet lees 
je hier.


AFAS Pocket


Is AFAS Pocket verplicht voor het inloggen?

Nee. De meest gebruiksvriendelijke manier is inloggen via AFAS Pocket, maar het is niet verplicht.

Als het niet mogelijk is AFAS Pocket te gebruiken, kan je ook terugvallen op een code via SMS (die je ook naar een vaste lijn kan sturen.


Hoe kan ik de inlogmethode wijzigen van sms naar AFAS Pocket?

Lees hier hoe je de inlogmethode wijzigt van sms naar AFAS Pocket.  


Hoe kom ik aan de omgevingssleutel?

Als je AFAS Pocket gebruikt voor het inloggen met twee-factorauthenticatie heb je geen omgevingssleutel nodig. Je hoeft AFAS Pocket niet in te richten in je omgeving. Je installeert alleen de app op je telefoon.


Kan ik AFAS Pocket gebruiken zonder gebruik te maken van de HRM-module?

Als je geen gebruik maakt van de HRM-module kunnen gebruikers wel met twee-factorauthenticatie inloggen via AFAS Pocket. Als je AFAS Pocket alleen voor de authenticatie gebruikt, hoef je AFAS Pocket niet in te richten in je omgeving. Omdat je geen gebruik maakt van de HRM-module kan je de overige functionaliteiten van AFAS Pocket niet gebruiken.


Meewerkgebruikers


Hoe kan ik inloggen als meewerkgebruiker bij een klant die al op het nieuwe inloggen zit?

Als je zelf nog niet op het nieuwe inloggen zit en jouw klant al wel, dan kun je als meewerkgebruiker niet inloggen bij de klant. Wanneer beide organisaties op het nieuwe inloggen zitten, dan is het geen probleem.

Zit je nog op het oude platform en moet je met spoed in de omgeving van een klant die al is overgezet? Vraag de klant om jou tijdelijk als normale gebruiker aan te maken.


Hoe werkt het inloggen als meewerkgebruiker bij klanten die SSO gebruiken?

Als meewerkgebruiker log je altijd in met twee-factorauthenticatie. Ook als een klant gebruik maakt van SSO. Met SSO kan je alleen inloggen op je eigen licentie.





Hoe werkt het inloggen voor meewerkgebruikers?

Dat lees je hier!


Mijn klant zit nog niet op het nieuwe inloggen. Kan ik inloggen als meewerkgebruiker bij deze klant?

Dat is geen probleem! Je kunt bij deze klant nog via de oude methode inloggen als meewerkgebruiker.

Let op! Krijg je nieuwe collega's die nooit op het oude inloggen hebben gezeten en daar wel willen inloggen? Dat is niet mogelijk. Maak vóór de overstap naar het nieuwe inloggen een aantal dummy meewerkgebruikers aan te maken.


Kan ik als meewerkgebruiker op InSite van een klant die op het nieuwe inloggen zit?

Ja dit is weer mogelijk!



Vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!