Het nieuwe inloggen
op AFAS Online

AFAS stapt over op een nieuw AFAS Online platform en een nieuwe manier van inloggen. Teruglezen wat er verandert en waarom?

Bekijk de introductiepagina over het nieuwe inloggen


Veelgestelde vragen nieuwe inloggen


Op deze pagina hebben we de meest voorkomende vragen gebundeld en beantwoord, uitgesplitst in vijf categorieën.






Top 5 vragen vóór de overgang

1. Geen Apps beschikbaar. 

Je bent succesvol ingelogd op het inlogportaal, maar omdat je omgeving nog niet is overgezet, krijg je deze melding. Ga naar je klantdossier en open het dossieritem: Checklist overstap naar het nieuwe inloggen om je overstapdatum te bekijken.

2. Combinatie van e-mailadres en wachtwoord komt niet voor

Als je het e-mailadres vandaag hebt vastgelegd in de autorisatietool kun je vanaf morgen het aanmelden testen. E-mailadres eerder vastgelegd? Controleer of je inlogt met het juiste e-mailadres en wachtwoord. Gebruik de optie Wachtwoord vergeten om een nieuw wachtwoord in te stellen.

3. Het tabblad Beheer is niet zichtbaar.

Het tabblad Beheer wordt pas zichtbaar na de overstap én als je het veld AFAS Online Portal Beheerder hebt aangevinkt in de eigenschappen van de gebruiker.

4. Geen e-mail na wachtwoord vergeten.

Ontvang je geen e-mail? Dan log je in met een verkeerd e-mailadres óf met een e-mailadres dat nog niet bekend is. Als je het e-mailadres vandaag hebt vastgelegd bij de gebruiker, kun je vanaf de volgende dag aanmelden. Controleer daarnaast je mailserver

5. Foutmelding na invoeren SMS-code/ bevestiging Pocket.

Je krijgt een foutmelding als je een verkeerde URL gebruikt om in te loggen. Benader je de inlogpagina vanuit een snelkoppeling/ bladwijzer? Pas de URL aan naar afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL. 




Top 5 vragen ná de overgang

1. Combinatie van e-mailadres en wachtwoord komt niet voor. 

Je krijgt deze melding als je inlogt met een verkeerd e-mailadres, óf met een foutief wachtwoord. Controleer bij de gebruiker in de autorisatietool welk e-mailadres is vastgelegd. Log je in met een foutief wachtwoord? Klik op de knop Wachtwoord vergeten om een nieuw wachtwoord in te stellen. 

2. SMS komt niet binnen

Dit probleem speelt niet als je inlogt via AFAS Pocket. Met AFAS Pocket is het altijd mogelijk om in te loggen, zelfs als je geen bereik hebt. Om de inlogmethode te wijzigen log je éénmalig in via een collega. Hierna koppel je jouw account aan AFAS Pocket. Lees hier hoe je de inlogmethode wijzigt.

3. Foutmelding na invoeren SMS-code/ bevestiging Pocket
Je krijgt een foutmelding als je een verkeerde URL gebruikt om in te loggen. Benader je de inlogpagina vanuit een snelkoppeling/ bladwijzer? Pas de URL aan naar afasonline.nl of gebruik je directe InSite URL.

4. AFAS Pocket opnieuw koppelen aan inlogaccount
Om AFAS Pocket opnieuw te koppelen, moet je eerst inloggen op afasonline.nl. Op deze pagina lees je hoe je dit doet en hoe je AFAS Pocket vervolgens opnieuw koppelt aan je inlogaccount.

5. Profit-tegel start niet
Op deze pagina lees je wat je kan doen als je Profit-tegel niet start.



In- en uitloggen


Profit start niet na het klikken op de Profit-tegel.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.


Profit toont een zwart scherm (na inloggen).

Via CTRL F1 kun je de sessie sluiten, of doe dit via je taakbalk onderin: Citrix / Connection center / Log off. Lees meer.


Mail wachtwoord vergeten komt niet aan

Als de mail niet aankomt dan is je e-mailadres waarschijnlijk nog niet bekend op het nieuwe platform. Als het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen vandaag is vastgelegd, kan je vanaf morgen aanmelden. Bekijk hier de andere mogelijke oorzaken


Bij het benaderen van het inlogportaal krijg ik een fout (pagina niet gevonden).

Controleer of je het inlogportaal benadert via: login.afasonline.com. Als je de inlogpagina in je favorieten zet kan het zijn dat je de pagina benadert via: idp.afasonline.com. Verwijder dan je bestaande snelkoppeling / bladwijzer en maak een nieuwe aan met login.afasonline.com.


Ik krijg de melding: geen omgeving beschikbaar?

Dit kan verschillende redenen hebben.


Mijn favorieten zijn weg na de overgang?

Je favorieten en historie (linksonder op je scherm) worden niet meegenomen. De historie wordt automatisch opnieuw opgebouwd met het gebruik van Profit. Je Favorieten stel je zelf opnieuw in.


Ik kan na het inloggen niets invullen bij Gebruikersnaam en Wachtwoord.

Je hoeft geen gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Bij meerdere omgevingen selecteer je alleen de omgeving die je wilt openen. 


Wat moet ik doen als ik mijn telefoon kwijt of vergeten ben?

Je kan dan inloggen via een collega. Op het inlogportaal heb je de mogelijkheid om te klikken op Telefoon vergeten?


Inrichting


Het tabblad: Beheer is niet zichtbaar op het nieuwe inlogportaal?

Als je het veld: AFAS Online Portal Beheerder hebt aangezet krijg je NA DE OVERSTAP toegang tot het tabblad: Beheer. Dit veld werkt niet op het huidige platform.


Na het instellen van SSO zie ik het tabblad: Beheer niet meer?

Het tabblad: Beheer is alleen zichtbaar als je inlogt met twee-factorauthenticatie. Voor het inloggen met twee-factorauthenticatie gebruik je de URL: afasonline.nl (dus zonder je deelnemersnummer erachter /12345). Voor het inloggen met SSO gebruik je de URL: afasonline.nl/12345 (met deelnemersnummer erachter).

We hebben geen InSite tegel?

De InSite tegel is niet standaard zichtbaar. Je kan deze zelf toevoegen via het tabblad: Beheer op het inlogportaal. Dit tabblad wordt NA DE OVERSTAP pas zichtbaar, bij de gebruikers die het veld: AFAS Online Portal Beheerder aan hebben staan. 


Is twee-factorauthenticatie alleen voor Profit Windows of ook voor InSite?

Twee-factorauthenticatie geldt zowel voor Profit Windows als voor InSite.


Waar pas ik de URL voor de connectoren aan?

Je past de URL altijd aan in de externe software. Neem hiervoor contact op met de externe partij die je koppeling beheert. Lees meer.





Citrix


Hoe download en installeer in Citrix Receiver?

Bekijk op deze pagina hoe je Citrix download en installeert.


Ik zie mijn eigen schijfletters niet onder "My PC".

Als je inlogt vanaf een Terminal server moet je mogelijk nog een instelling vastleggen om je schijfletters beschikbaar te stellen binnen de Citrix sessie van AFAS Online.

  1. Zet in het register de optie 'NativeDriveMapping' aan. 
  2. Kies hierna in het register via de 'DisableDrives' welke (schijfletters die door 'NativeDriveMapping' beschikbaar zijn geworden) niet toegankelijk moeten zijn.



Hoe pas ik de resolutie in Profit aan?

Met de nieuwste versie van Citrix kan je zelf de resolutie instellen. Dit komt omdat je hier de DPI Settings optie in hebt zitten. Hoe je dit doet lees 
je hier.


Kan ik eerst inloggen op een Citrix server van onszelf en vanuit daar inloggen op AFAS Online?

Dat kan. Alle gebruikers die inloggen in Profit Windows moeten dan wel ook de ondersteunende versie van Citrix Receiver hebben. Lees meer.


AFAS Pocket


Hoe kan ik de inlogmethode wijzigen van sms naar AFAS Pocket?

Lees hier hoe je de inlogmethode wijzigt van sms naar AFAS Pocket.  


Hoe kom ik aan de omgevingssleutel?

Als je AFAS Pocket gebruikt voor het inloggen met twee-factorauthenticatie heb je geen omgevingssleutel nodig. Je hoeft AFAS Pocket niet in te richten in je omgeving. Je installeert alleen de app op je telefoon.


Meewerkgebruikers


Hoe kan ik inloggen als meewerkgebruiker bij een klant die al op het nieuwe inloggen zit?

Als je zelf nog niet op het nieuwe inloggen zit en jouw klant al wel, dan kun je als meewerkgebruiker niet inloggen bij de klant. Wanneer beide organisaties op het nieuwe inloggen zitten, dan is het geen probleem.

Zit je nog op het oude platform en moet je met spoed in de omgeving van een klant die al is overgezet? Vraag de klant om jou tijdelijk als normale gebruiker aan te maken.


Hoe werkt het inloggen als meewerkgebruiker bij klanten die SSO gebruiken?

Als meewerkgebruiker log je altijd in met twee-factorauthenticatie. Ook als een klant gebruik maakt van SSO. Met SSO kan je alleen inloggen op je eigen licentie.





Hoe werkt het inloggen voor meewerkgebruikers?

Dat lees je hier!


Mijn klant zit nog niet op het nieuwe inloggen. Kan ik inloggen als meewerkgebruiker bij deze klant?

Dat is geen probleem! Je kunt bij deze klant nog via de oude methode inloggen als meewerkgebruiker.

Let op! Krijg je nieuwe collega's die nooit op het oude inloggen hebben gezeten en daar wel willen inloggen? Dat is niet mogelijk. Maak vóór de overstap naar het nieuwe inloggen een aantal dummy meewerkgebruikers aan.



Vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!