Gefeliciteerd met de keuze voor Accountancy Direct van AFAS! Om hier snel van start te gaan, hebben we een stappenplan voor je gemaakt om te starten.
Het stappenplan is in 3 onderdelen ingedeeld: de basis, financieel & fiscaal. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via het Support Center.
Op deze pagina zullen we je meerdere malen verwijzen naar het Help Center. Het Help Center is onze kennisbank en bevat alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met Accountancy Direct. Kom je er even niet uit? Zoek dan in onze Help Center. Ook als je een foutcode krijgt, kan je die hier opzoeken. Als je er dus even niet uitkomt, kan je direct je antwoord opzoeken (bespaart jou dus ook weer tijd 😉). Vergeet niet rechtsboven op de pagina te filteren op Accountancy Direct, zo kom je op de juiste pagina terecht!
Inloggen in AFAS Profit doe je op het Citrix-Platform. En om je veiligheid te waarborgen, doe je dit met twee-factor authenticatie. Dit betekent dat je nadat je je wachtwoord hebt ingevoerd, nog een bevestiging moet geven via e-mail. Zo weten wij zeker dat we de juiste persoon toegang geven!
Binnen Accountancy Direct werk je met omgevingen, waarin je bedrijfsadministratieve processen uitvoert. Voor je eigen overzicht is het handig deze een naam te geven.
Het is mogelijk om binnen een omgeving meerdere financiële administraties vast te leggen. Het is hierbij ook mogelijk om Profit te koppelen met jouw bank. Dit stelt jou bijvoorbeeld in staat om Profit automatisch jouw bankafschriften te laten inlezen. Het wordt zelfs nog makkelijker voor je gemaakt, doordat Profit ook jouw bankafschriften kan beoordelen en verwerken.
Profit kent ook zijn eigen communicatieomgeving, hier kan je berichten ontvangen en verzenden. Wanneer je de bankkoppeling gebruikt, ontvang je een bankafschrift via een communicatiebericht. Dit gebeurt binnen de communicatieservice van Profit, waardoor het belangrijk is om wel de juiste personen toestemming te geven deze communicatieservice in te zien.
Je kunt in Accountancy Direct gegevens importeren vanuit een extern bestand, waarbij automatisch controles toegepast worden. Ook kun je veel tijd besparen door je financiële mutaties te importeren. Het is daarnaast mogelijk om personen of organisaties toe te voegen vanuit een bestaand adresbestand. Alsof er niet genoeg te importeren is, is er ook nog een functie om balansen en resultatenrekeningen te importeren, met zowel de beginbalans als de eindbalans
Het is bij het importeren en exporteren van gegevens van jouw computer naar Accountancy Direct wel belangrijk om de App Connector te installeren en te deblokkeren.
Het is belangrijk om iedereen die met Accountancy Direct werkt de juiste bevoegdheden te geven, zodat ze de juiste informatie uit het programma kunnen halen. Je kunt ook systeemgebruikers omzetten naar gebruikers, zodat InSite ook benaderbaar wordt!
Voordat je aan de slag kunt met de volgende stappen moet je eerst een aantal basisinstellingen doen. Hoe je dit doet lees je via de onderstaande verwijzing.
Je kunt je debiteuren en crediteuren importeren in Accountancy Direct, handig wanneer je je verkooprelaties overzichtelijk wil houden. Vergeet voordat je dit doet niet juiste profielen toe te voegen!
Automatisch en snel je facturen verwerken? Maak dan gebruik van E-facturering.
Belangrijkste verwijzingen
In Accountancy Direct verwerk je al je financiele mutaties. Op basis van de financiele mutaties wordt de btw-aangifte gegenereerd.
Alle betalingen worden vastgelegd in financiële dagboeken, om deze betalingen overzichtelijk te houden, is het handig om ze bij te houden in Accountancy Direct!
Werk je met automatische incasso? Lees hoe je openstaande posten van debiteuren automatisch kan incasseren met een incasso-opdracht.
Met Accountancy Direct worden direct een aantal standaardrapporten meegeleverd. Deze kan je eenvoudig exporteren. En wanneer je iets wilt aanpassen aan een standaardrapport, maak je een kopie.
Ook maak je eenvoudig een geheel nieuw rapport. Hiervoor gebruik je de de rapportgenerator. Met de de rapportgenerator maak je rapporten op basis van de door jou geselecteerde gegevensverzameling.
Ga je aan de slag met het uitwerken van de fiscale aangiftes heb je InSite nodig. Dit is een website waarop je de aangiftes invult. Daarvoor is het van belang dat je de stappen die je via onderstaande link kunt volgen doorloopt.
Je kunt cliënten indelen in bepaalde groepen, om ze eenvoudiger kan autoriseren, filteren of berichten te sturen per cliëntgroep.
Voordat je aan de slag kan met belastingaangiften, moet het Belastingconsulentennummer toegevoegd zijn.
Voor het aangeven van inkomstenbelasting voor een particulier of ondernemer, moet de persoon eerst toegevoegd worden als Cliënt IB. Dit is ook belangrijk zodat bij stap 6 ook machtigingen aangemaakt kunnen worden. Let er op dat er altijd een biljet wordt ingevuld bij een cliënt! Anders kan de aangifte niet uitgewerkt worden.
Je kan aan je fiscale rapport het logo van jouw organisatie toevoegen. Wel zo professioneel!
Voor verzending van fiscale aangiften naar de Belastingdienst, en voor het ontvangen van digitale berichten, dien je je PKI certificaat toe te voegen. Let er op dat je het certificaat blokkeert en/of verwijderd in je andere licentie!
Jaarlijks worden er vanuit Profit circa 1 miljoen aangiftes versturen. Wil jij hier ook gebruik van maken? Lees dan de tips en tricks voor het uitwerken van de IB- of VPB- aangifte.
Lees hier hoe het klaarzetten en versturen van jouw aangifte in zijn werk gaat.
Door het volgen van een cursus bij AFAS leer je het product door en door kennen. Door te investeren in kennis, ga jij optimaal gebruik maken van Accountancy Direct!