Inrichtingssessie Onboarden (2 dagen)

Beoordeling    7,3

In deze inrichtingssessie ga je zelf aan de slag met de inrichting van het nieuwe proces van onboarden. Door het samen in te richten zorg je ervoor dat je de kennis binnen de organisatie borgt en niet afhankelijk bent van externe partijen.
  • Je richt dit nieuwe proces met behulp van de consultant in
  • Door het zelf in te richten heb je ook alle kennis om het onderhoud ook zelf te doen
  • Het onboardingsproces passend voor jouw organisatie
  • Door het samen te doen met andere klanten leer je van elkaar

Niveau

 

Voorkennis

Zie uitwerking hieronder

Begintijd

09:30 uur

Eindtijd

Rond 16:00 uur

Duur

2 dagen* zie uitleg

Tarief

€2000,- (evt +introducé)

 * Let op!

Vanaf 2025 zijn de twee dagen niet opvolgend, maar zit er ongeveer een week tussen. In 2024 zijn de dagen nog opvolgend. Kijk onderaan de pagina voor de data vanaf 2025

 


Wat ga je leren?

Welkom bij onze Inrichtingssessie Onboarden, waar je zelf aan de slag gaat om dit proces in je eigen (test)omgeving in te richten! Zo zorgen we ervoor dat jij je nieuwe collega's op een vlotte en efficiënte manier kunt verwelkomen. De doelgroep voor deze inrichtingssessies zijn functioneel beheerders en hrm-beheerders.

Gedurende de inrichtingssessie leer je alles rondom het nieuwe proces van onboarden in AFAS kennen, van sollicitantenportaal tot het onboarden van de nieuwe medewerkers.

We leggen in deze inrichtingssessie de basis voor het onboardingsproces binnen jouw organisatie. Na deze inrichtingssessie keer je vol inspiratie en zelfvertrouwen terug naar je organisatie om dit proces. Met deze kennis rond je met succes dit proces af.

Neem je collega mee!

Omdat we jou graag willen helpen een zo goed mogelijke inrichting neer te zetten, nodigen we je van harte uit om een kosteloos één collega mee te nemen.

Idealiter is dat de proceseigenaar, dus bijvoorbeeld iemand van HR. Jullie zitten samen achter één computer. Het grote voordeel van het meenemen van een collega is, dat je samen kunt sparren over het proces binnen jullie organisatie en zo dus ook sneller en betere inrichtingskeuzes kunt maken. Ook zijn zowel jij als de proceseigenaar op de hoogte van de gemaakte keuzes en het waarom.

De collega die meegaat, krijgt geen cursusmateriaal en info mails van ons, het is echt jouw "introducé" en jij bent hierin dan ook onze contactpersoon. Natuurlijk houden we met de lunch wel rekening met jouw collega!

Bij het inschrijven vind je het veld "naam 2e persoon" hier vul je de naam van jouw collega in.

Nog even kort:

  • Gratis collega meenemen
  • Bijvoorbeeld iemand van HR
  • Samen achter één computer
  • Snel goede beslissingen maken
  • Samen weten hoe en waarom
  • Geen cursusmateriaal en e-mails voor collega (wel lunch!)
  • Niet verplicht, maar wel een goed idee! :)


Let op, we gaan ervan uit dat je de volgende AFAS-skills bezit:

  • Beheerrechten: Je hebt, vanzelfsprekend, de beheerrechten over jullie omgeving zodat je alle inrichting kunt doen.
  • Profielen en vrije velden: Je weet hoe Profielen en vrije velden werken en kunt deze ook zelf aanmaken en beheren. Ook weet je welke er belangrijk zijn.
  • Inrichten en instellen van In & OutSite: Ervaring met het werken met In & OutSite, inclusief het instellen en opmaken van pagina's en het instellen van de toegangsrechten.
  • Draaiboeken en draaiboektaken: Als je het nu al in een ander proces gebruikt; Begrip van hoe je draaiboeken en draaiboektaken kunt aanmaken, configureren en toepassen.
  • Workflows: Ervaring met het inrichten en het gebruik van workflows.
  • Autorisatie: Je weet hoe de autorisatietool werkt en dus hoe je toegang kunt verlenen of beperken tot bepaalde gegevens en functionaliteiten.
  • Kennis over het huidige ingerichte proces qua sollicitatie / indiensttreding medewerkers. Hierbij heb je ook contact gelegd met de proceseigenaar binnen jouw organisatie en de mogelijkheden en wensen besproken.

Checklist voordat je aan de slag gaat:

  • Zorg ervoor dat je de themapagina hebt doorgenomen.
  • Je hebt de help items gelezen.
  • Je hebt de video van de AFAS-open bekeken.
  • De arbeidsovereenkomst is al als document ingericht. (Deelname zonder is mogelijk, maar het maken hiervan is geen onderdeel van deze inrichtingssessie, in dit geval pakken we de standaard van AFAS.)
  • Je hebt naast jezelf ook een collega ingeschreven die verantwoordelijk is voor dit proces (2 voor de prijs van 1, samen achter dezelfde PC)

Je hebt een eigen casus voorbereid:

  • Je weet welke aanvullende gegevens er tijdens het sollicitatieproces moeten worden aangeleverd.
         - Denk hierbij aan bijvoorbeeld; Adres, IBAN-nummer, identiteitsbewijs, opleiding enz.
         - Je weet welke aanvullende gegevens functieafhankelijk zijn. Bijvoorbeeld BIG- of heftruckbewijs.
  • Je weet welke, en hoeveel verschillende onboarden-profielen je wilt gaan gebruiken.
         - Bijvoorbeeld: Oproepkracht, stagiair, vaste medewerker, enz.
  • Je kent de workflow die ingericht dient te worden, neem dit bijvoorbeeld in een procesflow mee naar de inrichtingssessie.
         - Je weet wie de workflow gaat beoordelen en wie er namens de organisatie de overeenkomst gaat       tekenen.

Na het volgen van deze inrichtingssessie heb jij:

  • Het nieuwe proces van onboarden bij jouw organisatie ingericht, of in ieder geval een solide basis gelegd. We focussen ons in deze inrichtingssessie op het doorlopen van het proces met bijvoorbeeld 1 profiel, vervolgens heb je de kennis om na de inrichtingssessie ook de andere profielen hierbij in te richten.
  • De kennis om dit proces nog verder af te ronden en helemaal aan te laten sluiten aan jouw wensen.
  • De kennis over het proces geborgd binnen de organisatie en ben je niet afhankelijk van externe partijen voor het onderhoud hiervan. :)

Data inrichtingssessie

Hieronder een overzicht met de data van de inrichtingssessie, de eerste dag is ook de datum waarop je je via de knop inschrijven hierboven op inschrijft. In 2024 zullen de dagen nog opvolgend zijn. 

 

Dag 1

Dag 2

Inrichtingssessie januari13-01-2025 &21-01-2025
   
Inrichtingssessie februari19-02-2025 &27-02-2025
   
Inrichtingssessie maart04-03-2025 &13-03-2025
   
Inrichtingssessie april14-04-2025 &24-04-2025
   
Inrichtingssessie mei19-05-2025 &27-05-2025
   
Inrichtingssessi  juni17-06-2025 &26-06-2025
   
Inrichtingssessie juli22-07-2025 &29-07-2025

 

Inschrijven

Is het voor jou toch een brug te ver om dit zelf in te richten?

Plan dan een afspraak in met Servicemanagement of een Consultant om dit voor jouw organisatie in te laten richten!