Met ingang van 2024 komt er één wettelijk minimumuurloon voor alle medewerkers. De werkweek van de medewerker bepaalt wat het loon per periode wordt. Op deze pagina lees je wat dit betekent en wat AFAS hiervoor uitlevert. Deze pagina wordt regelmatig bijgewerkt.
Op 1 januari 2024 wordt het wettelijk minimumuurloon ingevoerd. Dat betekent dat vanaf dat moment alle minimum maand-, week- en daglonen vervallen.
De essentie van de wet is dat je betaald moet krijgen voor het aantal uren dat je werkt. Op dit moment (in 2023) is het minimumloon per maand vanaf 21 jaar € 1.995, ongeacht of je daar bijvoorbeeld 36, 38 of 40 uur per week voor moet werken.
Er zijn ook andere werkweken in gebruik, bijvoorbeeld een 37-urige week. Hiervoor geldt dezelfde berekening op basis van het minimumuurloon.
Vanaf 2024 kent de wet alleen nog maar een minimumloon per uur. De basis voor de berekening is afgeleid van een 36-urige werkweek. Sinds 1 juli 2023 is het minimumuurloon voor 21 en jaar en ouder € 12,79. Vanaf 1 januari is dit € 13,27.
Dit worden de minimummaandlonen voor 21 jaar en ouder voor de verschillende werkweken:
Er zijn ook andere werkweken in gebruik, bijvoorbeeld een 37-urige week. Hiervoor geldt dezelfde berekening op basis van het minimumuurloon. Uitleg hierover vind je bij Wat levert AFAS uit?.
Meer informatie over het wettelijk minimumuurloon lees je op de website van de Rijksoverheid en in de Staatscourant van 16 oktober 2023.
Er komt 1 loonschaal voor het minimumuurloon: 100.010.707 ‘Minimumloon per uur’. Deze loonschaal bevat de uurlonen voor de loonschaal ‘ML’ (Minimum loon) en ‘MLBBL’ (Minimum loon BBL) met de juiste bedragen per leeftijd.
Op 10 november zijn alle Profit CAO’s bijgewerkt naar versie 20230301. De nieuwe tabel is in deze versie opgenomen. Als medewerkers op 1-1-2024 aan één van de onderstaande minimumloonschalen zijn gekoppeld, worden alle regels per 1-1-2024 (en later) bij het uitvoeren van het jaarloon BT geconverteerd naar de nieuwe loonschaal 100.010.707:
Uit data op AFAS Online blijkt dat de loonschalen voor het minimumloon per week nauwelijks gebruikt worden. Maak je hier gebruik van, dan informeren wij je hier persoonlijk over. De volgende loonschalen keren niet terug:
De bedragen worden niet op 0 gesteld. Medewerkers die onverhoopt nog aan deze loonschalen zijn gekoppeld, behouden het bestaande salaris. Bij gebruik van een werkweek van bijvoorbeeld 34 of 35 uur (toegepast in enkele sectoren) zullen deze medewerkers mogelijk nog steeds gelijk aan of meer dan het minimumloon verdienen. Bij een werkweek 36 uur of meer moet je deze medewerkers koppelen aan het minimumloon per uur.
We zijn op dit moment bezig met een gedetailleerde inventarisatie van het gebruik van het minimumloon per Profit CAO. In meer dan de helft van de sectoren wordt geen gebruik gemaakt van de Profit loonschalen voor het minimumloon (mogelijk wel via Profit loonschalen voor de sector, waarbij bepaalde schalen en/of treden gelijk worden gesteld aan het minimumloon).
In deze Profit CAO’s leveren we géén minimumloon per 4 weken of maand uit. In de Profit CAO’s waar wél gebruik wordt gemaakt van het minimumloon leveren we alleen het minimumloon per 4 weken uit voor de werkweek (of soms werkweken) die de sector voorschrijft, of die in de sector gebruikelijk zijn.
Uiterlijk 1 december publiceren we op deze pagina een tabel met alle loonschalen per Profit CAO die we gaan uitleveren.
De volgende loonschalen worden niet meer bijgewerkt in 2024:
De bedragen worden niet op 0 gesteld. Medewerkers die onverhoopt nog aan deze loonschalen zijn gekoppeld, behouden het bestaande salaris. Bij gebruik van een werkweek van bijvoorbeeld 34 of 35 uur (toegepast in enkele sectoren) zullen deze medewerkers mogelijk nog steeds gelijk aan of meer dan het minimumloon verdienen. Bij een werkweek 36 uur of meer moet je deze medewerkers koppelen aan het minimumloon per uur.
Er is op dit moment veel te doen over het minimumloon per maand. Formeel bestaat er geen minimumloon per maand meer. Maar de overheid erkent wel dat het niet altijd wenselijk is om het minimumloon maandelijks te laten variëren, afhankelijk van het aantal werkbare uren per maand. Een minimumloon per maand wordt dus wel toegestaan, maar het kennisdocument van de overheid beschrijft een nieuwe rekenmethodiek:
Aantal werkbare dagen per jaar * (uren per week / dagen per week) * 13,27 euro / 12 maanden. En het eindresultaat afgerond op twee decimalen naar boven.
Oftewel in 2024: 262 * ( 40 / 5 ) 13,27 /12 = 2317,83 euro per maand bij een 40-urige werkweek.
Dit wijkt dus af van een veelgebruikte methode: 52 weken * 40 uur * 13,27 / 12 maanden = 2300,13 euro. Het maandloon dat je op deze manier berekent is te laag in 2024, omdat je met 52 weken van 5 dagen uitgaat van 260 werkbare dagen.
De overheid biedt daarnaast ruimte om uit te gaan van een jaarurensystematiek. Stel dat je in de sector borgt dat je elk jaar 1878 uur werkt (omdat het werkelijk aantal werkbare dagen fluctueert tussen 260, 261 en 262 dagen) dan is het wellicht toegestaan om die systematiek te gebruiken voor de berekening van het maandloon. Meerdere sectoren zijn op dit moment in overleg met het Ministerie SZW. Wij volgen de uitkomsten en standpunten met grote belangstelling.
Op dit moment verwachten wij alleen minimum maandlonen aan Profit CAO's toe te voegen als de sector hiervoor tabellen publiceert. Daarnaast vragen wij per sector uit hoe de bedragen in de loonschalen van de sector worden vastgesteld die een relatie met het minimumloon hebben. Er zijn inmiddels ook sectoren die een minimumuurloon specifiek voor de sector hebben vastgesteld, bijvoorbeeld 14 euro per uur. In deze sectoren voegen we geen loonschaal voor het minimum maandloon toe, omdat alle bedragen daardoor boven het minimumloon zullen liggen.
De volgende loonschalen worden niet meer bijgewerkt in 2024:
De bedragen worden niet op 0 gesteld. Medewerkers die onverhoopt nog aan deze loonschalen zijn gekoppeld, behouden het bestaande salaris. Bij gebruik van een werkweek van bijvoorbeeld 34 of 35 uur (toegepast in enkele sectoren) zullen deze medewerkers mogelijk nog steeds gelijk aan of meer dan het minimumloon verdienen. Bij een werkweek 36 uur of meer moet je deze medewerkers koppelen aan het minimumloon per uur.
Wij denken dat de overheid op dit punt een beetje uit de bocht vliegt. De essentie van de wet is duidelijk: loon naar werken. Maar de uitvoeringsregels stroken niet met de huidige praktijk van HR- en salarisadministraties.
Op dit moment is het gebruikelijk in de HR-praktijk (en –software) om altijd fulltime salarissen vast te leggen, met uitzondering van medewerkers die per uur worden uitbetaald. Ook bij een parttimer leg je een fulltime salaris vast, dat vervolgens wordt uitbetaald tegen het overeengekomen parttime percentage.
Bijvoorbeeld: 2086,05 euro fulltime vermenigvuldigd met 60% parttime percentage is 1390,70 euro per maand.
Om te voorkomen dat een medewerker onterecht te weinig loon krijgt uitbetaald, geeft de overheid de volgende rekenwijze aan:
Hier zou een uniek parttimesalaris per medewerker uit voortvloeien, maar dus ook een uniek fulltimesalaris. Kijk eens naar de volgende rekenvoorbeelden voor twee medewerkers die beiden het minimumloon verdienen op basis van een fulltime werkweek van 40 uur.
Aisha is parttimer voor 60% en werkt op woensdag, donderdag en vrijdag. Als je de bij dit rooster horende uren per jaar gaat tellen, dan doe je dit als volgt. Er zijn 52 woensdag, 52 donderdagen en 52 vrijdagen in 2024. Dit levert in totaal 156 werkdagen op. Per dag werkt Aisha 8 uur, waardoor per jaar met 156 * 8 = 1248 uur moet worden gerekend.
Dit levert voor Aisha per maand een salaris op van 13,27 * 1248 / 12 = 1380,08 euro.
Gerard is ook parttimer voor 60%, maar werkt op andere dagen. Hij werkt op maandag, dinsdag en woensdag. Er zijn 53 maandagen, 53 dinsdagen en 52 woensdagen in 2024. Dit levert in totaal 158 werkdagen op. Ook Gerard werkt per dag 8 uur, waardoor per jaar met 158 * 8 = 1264 uur moet worden gerekend.
Dit levert voor Gerard per maand een salaris op van 13,27 * 1264 / 12 = 1397,78 euro.
Gerard wijzigt per 1 december zijn rooster en gaat vanaf dat moment werken op dezelfde dagen als Aisha; woensdag, donderdag en vrijdag. Er zijn 52 woensdag, 52 donderdagen en 52 vrijdagen in 2024. Dit levert in totaal 156 werkdagen op. Per dag werkt Gerard 8 uur, waardoor per jaar met 156 * 8 = 1248 uur moet worden gerekend.
Vanaf december levert dit voor Gerard per maand een salaris op van 13,27 * 1248 / 12 = 1380,08 euro.
Tot en met november heeft Gerard 1397,78 * 11 = 15.375,58 euro salaris ontvangen. Daar komt nog 1380,08 euro bij in december en dat zorgt voor een jaarsalaris van 16.755,66 euro.
Aisha heeft 12 maanden lang 1380,08 euro ontvangen en dat zorgt voor een jaarsalaris van 16.560,96 euro.
De jaarsalarissen van Gerard en Aisha verschillen dus ruim 200 euro.
Gaan we nu kijken naar hoeveel uren zij in totaal voor dit salaris hebben gewerkt, dan blijkt dat dit er precies evenveel zijn!
Gerard heeft uiteindelijk tot 1 december 48 maandagen, 48 dinsdagen en 48 woensdagen gewerkt. Vanaf 1 december zijn daar nog eens 4 woensdagen, 4 donderdagen en 4 vrijdagen bijgekomen. Dat levert in totaal 156 werkdagen van 8 uur op. Dat is 1248 uur in totaal.
Aisha heeft 52 woensdagen, 52 donderdagen en 52 vrijdagen gewerkt. Dat levert in totaal ook 156 werkdagen van 8 uur op en dus ook 1248 uur in totaal.
De voorgeschreven werkwijze van de overheid kan dus leiden tot een verschillend salaris voor medewerkers die in het jaar evenveel uren hebben gewerkt. Dit is wat ons betreft zeer ongewenst en vermoedelijk ook strijdig met de Wet Verbod op Onderscheid naar Arbeidsduur.
De overheid schrijft voor om niet te herrekenen. Maar stel nu dat we dat toch zouden doen? Dan zou het betekenen dat Gerard in december een veel lager salaris zou ontvangen om op jaarbasis toch op hetzelfde salaris als het salaris van Aisha uit te komen.
Gerard zou dan 16.560,96 - 15.375,58 = 1185,38 euro in december ontvangen. Dat is ruim 200 euro minder dan het salaris dat hij in de maanden januari tot en met november ontving, terwijl zijn parttime percentage ongewijzigd is. Hij is alleen op andere dagen gaan werken. Ook dit effect zou zeer ongewenst zijn.
Er zijn meer voorbeelden te bedenken van situaties waarbij de voorgeschreven werkwijze van de overheid niet logisch en gewenst is. Deze voorbeelden leggen wij dan ook (samen met andere softwareleveranciers) voor aan de overheid om ervoor te pleiten opnieuw naar de werkwijze te kijken en deze aan te passen.
Los van het feit dat het niet goed uit te leggen is dat voor Gerard en Aisha een verschillend fulltime en parttime salaris moet worden berekend, zijn roosters tegenwoordig vaak dermate flexibel dat men niet op voorhand weet hoe het rooster er het hele jaar uitziet. Ook wordt het vaak niet zo specifiek vastgelegd in systemen. Het tellen van dagen en uren op jaarbasis is daardoor in veel gevallen niet uitvoerbaar.
Uit bovenstaande blijkt dat de door de overheid voorgeschreven werkwijze ongewenst en niet uitvoerbaar is. Daarom gaan wij die werkwijze niet geautomatiseerd ondersteunen. Er zijn een aantal mogelijke oplossingsrichtingen die je kan toepassen:
100.010.710 Minimumloon per maand (36 uur)
01.03 | Agrarisch bedrijf Bos en Natuur |
09.01 | Grafimedia |
14.01 | Zoetwarenindustrie |
35.00 | PFZW Algemeen |
35.01 | Apotheken (medewerkers) |
35.02 | Geestelijke gezondheidszorg GGZ |
35.03 | Gehandicaptenzorg |
35.07 | Kinderopvang (MO) |
35.09 | Verpleeg- verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) |
35.12 | Sociaal Werk |
35.13 | Algemene Ziekenhuizen (NVZ) |
35.28 | Kraamzorg |
54.06 | Openbare Bibliotheken |
61.00 | ABP Algemeen |
61.01 | Gemeenten en SGO |
61.28 | Vermo |
61.29 | Veiligheidsregio's |
67.01 | Sociale werkvoorziening |
100.010.714 Minimumloon per maand (38 uur)
01.05 | Agrarisch bedrijf Dierhouderij |
01.06 | Agrarisch bedrijf Glastuinbouw |
01.09 | Agrarisch bedrijf Groen, Grond en Infrastructuur (GGI) |
01.10 | Agrarisch bedrijf Open Teelten |
03.02 | Bouwnijverheid |
10.02 | Metalektro Basis CAO |
12.05 | Houten en Kunststoffen Jachtbouw |
13.01 | Bakkersbedrijf (incl. banketbakkersbedrijf) |
15.01 | Slagersbedrijf |
17.00 | Detailhandel Algemeen |
17.01 | Detailhandel Boekhandel en Kantoorvakhandel |
17.03 | Detailhandel Dieren, aquarium en hengelsportspeciaalzaken |
17.05 | Retail Non-Food (Juweliers) |
17.12 | Detailhandel Doe-Het-Zelfbranche |
17.14 | Detailhandel Elektrotechnisch |
17.15 | Detailhandel Gemengde en speelgoedbranche |
17.16 | Detailhandel Bloemen en Planten |
17.19 | Detailhandel Kappers |
17.20 | Detailhandel Kringloopbedrijven |
17.21 | Detailhandel Levensmiddelenbranche |
17.23 | Retail Non-Food (Mode, Schoenen, Sport) |
17.33 | Tankstations en Wasbedrijven |
17.35 | Retail Non-Food (Tuincentra) |
17.36 | Detailhandel Vishandel |
18.01 | Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf |
22.01 | Binnenscheepvaart |
29.04 | SPF Algemeen |
33.01 | Horeca- en aanverwante bedrijf |
33.02 | Nederlands Horeca Gilde |
34.01 | Contractcatering |
35.00 | PFZW Algemeen |
35.08 | Tandartsassistenten |
35.10 | Recreatie |
35.25 | Veterinaire sector |
41.01 | Groothandel in Bouwmaterialen |
41.02 | Technische Groothandel |
42.02 | Groothandel Dranken en Drankindustrie |
42.07 | Groothandel Textielgoederen en aanverwante artikelen |
61.00 | ABP Algemeen |
61.20 | Nederlandse Universiteiten |
100010725 Minimumloon per 4-weken (40 uur)
10.02 | Metalektro Basis CAO |
12.07 | MTB Metaalbewerkingsbedrijf |
33.01 | Horeca- en aanverwante bedrijf |
35.25 | Veterinaire sector |
41.02 | Technische Groothandel |
100.010.713 Minimumloon per maand (37,5 uur)
06.01 | Timmerfabrieken |
100.010.712 Minimumloon per maand (37 uur)
01.03 | Agrarisch bedrijf Bos en Natuur |
01.08 | Agrarisch bedrijf Hoveniers |
17.05 | Retail Non-Food (Juweliers) |
17.38 | Retail Non-Food (Wonen) |
67.02 | Aan de slag |
100.010.715 Minimumloon per maand (38,86 uur)
61.17 | Primair onderwijs |
100.010.716 Minimumloon per maand (40 uur)
01.09 | Agrarisch bedrijf Groen, Grond en Infrastructuur (GGI) |
03.02 | Bouwnijverheid |
10.02 | Metalektro Basis CAO |
12.05 | Houten en Kunststoffen Jachtbouw |
17.00 | Detailhandel Algemeen |
17.05 | Retail Non-Food (Juweliers) |
17.16 | Detailhandel Bloemen en Planten |
17.21 | Detailhandel Levensmiddelenbranche |
17.33 | Tankstations en Wasbedrijven |
17.36 | Detailhandel Vishandel |
18.01 | Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf |
22.01 | Binnenscheepvaart |
33.01 | Horeca- en aanverwante bedrijf |
34.01 | Contractcatering |
35.00 | PFZW Algemeen |
35.08 | Tandartsassistenten |
35.25 | Veterinaire sector |
41.01 | Agrarisch bedrijf Groen, Grond en Infrastructuur (GGI) |
41.02 | Bouwnijverheid |
42.02 | Metalektro Basis CAO |
61.00 | ABP Algemeen |
61.17 | Detailhandel Algemeen |
100.010.719 Minimumloon per 4-weken (36 uur)
35.00 | PFZW Algemeen |
35.03 | Gehandicaptenzorg |
35.07 | Kinderopvang (MO) |
35.09 | Verpleeg- verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) |
54.06 | Openbare Bibliotheken |
100.010.721 Minimumloon per 4-weken (37 uur)
01.08 | Agrarisch bedrijf Hoveniers |
100.010.722 Minimumloon per 4-weken (37,5 uur)
06.01 | Timmerfabrieken |
100.010.723 Minimumloon per 4-weken (38 uur)
01.10 | Agrarisch bedrijf Open Teelten |
12.03 | MTB Carrosseriebedrijf |
12.07 | MTB Metaalbewerkingsbedrijf |
12.09 | MTB Motorvoertuigen- en tweewielersbedrijf |
17.01 | Detailhandel Boekhandel en Kantoorvakhandel |
17.12 | Detailhandel Doe-Het-Zelfbranche |
17.23 | Retail Non-Food (Mode, Schoenen, Sport) |
18.01 | Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf |
33.01 | Horeca- en aanverwante bedrijf |
33.02 | Nederlands Horeca Gilde |