Met de AFAS Pocket app heb je altijd en overal toegang tot je CRM-gegevens, verlof, verzuim, uren boeken én je openstaande taken.
Of je nu snel een verlofdag wil boeken of dat je je gewerkte uren wil verantwoorden op een project: met AFAS Pocket heb je het in een split second geregeld.
Medewerkers die razendsnel hun verlof boeken, ziekmeldingen insturen en zelf hun loonstrook raadplegen; dat wil toch iedereen? Als HR-manager leg je de administratieve handeling bij de medewerker, waardoor tijd bespaard wordt. Als medewerker heb je inzicht in je gegevens en ervaar je direct resultaat van het zelf insturen van personeelsmutaties. Je kunt document zelf digitaal ondertekenen.
Het schrijven van uren is van niemand een hobby. Maar het is wel belangrijk dat het goed en efficiënt gebeurt. De AFAS Pocket app gaat je daarbij helpen. De projecten waar jij toegang toe hebt staan voor je klaar en de meest gebruikte urensoorten worden weergegeven. Heb je nog een declaratie door te belasten? Ook deze boek je met hetzelfde gemak met de app.
Met de AFAS Pocket app heb je toegang tot je CRM-database. Dit betekent dat je contacten snel kunt raadplegen, ze vanuit de app direct kunt bellen, maar ook het organisatiedossier kunt inzien. Zo stap je iedere afspraak goed voorbereid naar binnen, omdat je de laatste stand van zaken kent.
Het inloggen gaat altijd met een verplichte twee-factorauthenticatie
(behalve bij single sign-on). Naast de gebruikersnaam en wachtwoord voeg je extra informatie toe die alleen voor jou als gebruiker beschikbaar is.
Het makkelijkst is inloggen via de AFAS Pocket app voor iOS of Android. Tijdens het inloggen verschijnt er straks een nummer op de AFAS Online Portal. Dit nummer vul je in AFAS Pocket in om je inlog te bevestigen.
Je richt AFAS Pocket in per omgeving en bepaalt welke gebruikers AFAS Pocket
mogen gebruiken.
Let op! Gebruik je AFAS Pocket alleen om in te loggen via twee-factorauthenticatie? Dan geldt deze inrichting niet. De gebruikers installeren alleen de app op hun telefoon. Zie voor meer informatie het onderdeel hierboven.
Voordat je de app downloadt, controleer je de autorisatie. Daarnaast moet voor alle gebruikers het
e-mailadres gevuld zijn in de autorisatietool.
AFAS Pocket wordt actief als je deze deblokkeert en de externe sleutel genereert.
Voordat je AFAS Pocket kunt gebruiken, moet je een aantal onderdelen inrichten. Zo geef je onder andere aan van welke functionaliteiten je gebruik wilt maken.
Communiceer de omgevingssleutel aan de gebruikers samen met onderstaande informatie.
Help je ons de AFAS Pocket app te verbeteren? Stuur jouw wens in, stem op wensen van andere AFAS-klanten en help ons de AFAS Pocket app nog beter te maken!
Wij hebben ervoor gekozen deze niet te ondersteunen. De reden hiervoor is dat het aantal gebruikers van dit platform blijft afnemen.
Zorg ervoor dat de gebruiker de laatste versie van de app geïnstalleerd heeft, controleer dit door in de app store te kijken of er een update beschikbaar is voor Pocket.
Laat de gebruiker de actie “Ververs configuratie” uitvoeren vanuit de Instellingen van Pocket. Hebben meerdere gebruikers hier last van? Dan kun je forceren dat voor alle gebruikers de configuratie automatisch ververst wordt bij het eerstvolgende gebruik:
Ga in Profit naar Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, op het tabblad Toegang klik je op de actieknop Ververs configuratie.
Nog steeds niet opgelost? Ga naar de instellingen in de app en meld in een incident de Supportcode. Dan kunnen we je sneller helpen!
Soms kan het even duren voordat de e-mail met activatiecode ontvangen wordt (15-20 min). Krijg je de mail uiteindelijk niet controleer dan het e-mailadres wat bij de gebruiker in Profit is vastgelegd. Controleer of de gebruiker in de gebruikersgroep zit die aan de Pocket instellingen gekoppeld is. Controleer of de juiste omgevingssleutel is ingevoerd.
Het beste is om gebruik te maken van de persoonlijke QR code waarin alle informatie aanwezig is om je direct aan te melden. Zie hiervoor deze help-documentatie.
Controleer je autorisatie. Je hebt rechten nodig op het menu-item Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen én Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers en de daarbij horende tabbladen. Meer info? Klik hier.
AFAS Pocket is een eigen ontwikkeling van AFAS. De app is gemaakt op het Flutter framework van Google. De app communiceert alleen met de 'AFAS Refinery REST API' die als gateway functioneert. Pine ondersteunt nauwkeurig de ontwikkeling van de app, waarbij de nadruk ligt op security van de persoonsgebonden gegevens.
Toegang tot de AFAS Profit data verkrijg je alleen via een aan te vragen authenticatietoken. De geregistreerde gebruiker in Profit ontvangt via de e-mail deze token. De authenticatietoken wordt opgeslagen in de iOS KeyChain van de IPhone of in de KeyStore van Android toestellen. De authenticatietoken is onbeperkt geldig. Na 3 mislukte inlogpogingen verwijderen we de instellingen van het toestel en moet de gebruiker een nieuwe token aanvragen via de app.
Voor gebruikers die niet gekoppeld zijn aan een medewerker worden alleen de volgende onderdelen getoond, mits deze geactiveerd zijn: Mijn taken (workflows), Signalen, Nieuws, Berichten, Contacten, Mijn Profiel en Instellingen.
We slaan geen persoonlijke data op in AFAS Pocket. Er worden tijdelijk dingen opgeslagen zoals de gebruikerstoken. Zo voorkomen we dat medewerkers iedere keer opnieuw moeten aanmelden. Sluit je de app? Dan verwijderen we alle opgehaalde data binnen de app, of na 15 minuten (cache).
AFAS Pocket haalt alleen gegevens op die in AFAS Profit zijn geactiveerd. Dat zijn momenteel: taken, signalen, contacten (organisaties / personen) dossieritems, verlof, verzuim, declaraties, loonstroken en nacalculatieregels (uren boeken). Over alle gegevens is de filterautorisatie, die in Profit is ingericht van toepassing. Gebruikers zien alleen gegevens waarvoor zij geautoriseerd zijn.
Al het dataverkeer tussen AFAS Pocket en de AFAS Refinery (Proxy) loopt via een beveiligde internetverbinding (HTTPS) met TLS 1.2. encryptie protocol (zie onderstaande afbeelding).
Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!