Je kunt aangiften Vpb verwerken als je minimaal dit hebt ingericht.
Voordat je de verschillende aangiften voor je cliënten Vpb kunt verwerken leg je eerst een aantal voorkeurinstellingen vast, voeg je stamgegevens toe en richt je de fiscale workflow in. Verder richt je InSite in voor het verwerken van de aangiften. Het hele aangifteproces vindt namelijk plaats in Fiscaal InSite.
Vraag na welke medewerkers in Profit moeten kunnen om wijzigingen door te voeren. Medewerkers die zich alleen bezig houden met de aangiftepraktijk hebben alleen toegang nodig tot Fiscaal InSite.
De ondernemingen waarvoor je de vennootschapsbelasting verzorgt leg je vast als cliënten Vpb.
Je legt bij een cliënt specifieke gegevens vast die van belang zijn voor de aangifte. Je legt bijvoorbeeld vast wat het fiscale nummer is, welk biljet de cliënt gebruikt en welke Beoordelaar en Behandelaar er aan de aangifte werken.
Ook leg je hier de wijze van accorderen van de aangifte vast en of de cliënt in moet kunnen loggen op de portal zodat hij zijn gegevens zelf kan onderhouden.
Lees hier meer...
Aan het begin van een aangiftejaar moet je aangifte plannen voor alle cliënten. Ook na het toevoegen van een nieuwe cliënt moet je deze taak starten. Je kunt de taak starten vanuit Profit Fiscaal en Fiscaal InSite. Als je de taak vanuit Profit start dan kun je het plannen van de aangifte alleen per cliënt uitvoeren. In Fiscaal InSite kan dit voor meerdere cliënten tegelijk.
Lees hier meer...
Voordat je de aangifte kunt invullen heb je gegevens nodig. Je kunt deze gegevens opvragen bij de cliënt en/of de accountant van de cliënt. De twee taken staan los van elkaar omdat ze een verschillende plandatum kunnen hebben, niet nodig hoeven te zijn of afzonderlijk van elkaar kunnen worden opgelost.
Op het moment dat je gegevens ontvangt vul je de datum in.
Lees hier meer...
Zodra je de gegevens binnen hebt gekregen van je cliënt en/of de accountant controleer je of je alle gegevens hebt die nodig zijn om de aangifte uit te werken.
Als de gegevens volledig zijn vul je de datum in.
Lees hier meer...
Door het invullen van een simulatie aangifte kun je een nog betere service bieden aan je cliënten. Je kunt namelijk verschillende aangiftescenario’s uitwerken en aan de hand daarvan beoordelen wat het resultaat van die scenario’s voor de cliënt is. Je kunt voor de vennootschapsbelasting nu een simulatie uitwerken, zonder het risico dat de simulatie naar de Belastingdienst wordt verstuurd.
Lees hier meer...
Als je alle gegevens binnen hebt kun je de aangifte gaan uitwerken. Voor zowel de binnenlands als de buitenlands belastingplichtigen kan je een aangifte verwerken.
Lees hier meer...
Als de aangifte volledig is ingevuld kan de verantwoordelijke medewerker de aangifte controleren voordat je de aangifte naar de cliënt en de Belastingdienst stuurt.
Lees hier meer.
Na het controleren van de aangifte verstuur je de aangifte naar de cliënt. Voordat je de aangifte aan de Belastingdienst verstuurt moet de cliënt de aangifte accorderen. Je kunt de aangiften op verschillende manieren laten accorderen.
Als de cliënt de aangifte heeft geaccordeerd stuur je de aangifte naar de Belastingdienst. Dit kan op verschillende manieren:
Lees hier meer.
Als bij een aangifte is aangegeven dat deze verstuurd is en nog niet is vastgelegd dat er communicatie is geweest over de verstuurde aangifte, staat er een taak bij de ingelogde gebruiker met betrekking tot het Communiceren over de verstuurde aangifte. Vul de datum in waarop contact is opgenomen met de cliënt over de aangifte.
Lees hier meer.
Aan het eind van het proces moet je de Cliënt beoordelen. Je kijkt of de cliënt het volgende jaar nog door cliënt is. Als de aangifte van de cliënt volgend jaar weer uitgewerkt moet worden geef je aan of deze cliënt meedoet aan de uitstelregeling.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Inspectie | Elke cliënt en Becon heeft contact met één belastingkantoor. Voeg deze Inspecties toe zodat je de communicatiegegevens hebt en ze kunt koppelen. | Voeg de Inspecties toe voordat je Becons en cliënten toevoegt. |
2. Organisatie | Je koppelt een Becon aan een organisatie. Voeg de organisatie toe voordat je de Becon vastlegt. | Voeg de oragnisatie(s) toe waaraan je de Becon(s) wilt koppelen. |
3. Digipoort certificaat | Voor het communiceren met de Belastingdienst heb je een Digipoort certificaat nodig. Je moet zelf de benodigde certificaten aanvragen via een dienstverlener van je keuze. | Ga voor meer informatie naar www.logius.nl. |
4. Muterende fiscale workflow | Voordat je gebruik kunt maken van de muterende fiscale workflow moet je de functionaliteit activeren. | Wij raden ja een een nieuwe activering eerst te testen in een testomgeving, voordat je deze doorvoert in de live-omgeving.
|
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Automatisch accorderen aangiften | Type dossier / workflow | De Vpb aangifte wordt klaargezet vanuit AFAS Fiscaal InSite hierbij wordt de aangifte via de accountancyportal ter accordering aangeboden aan de cliënt Vpb. |
Digitaal dossier | Type dossier | Met behulp van het digitaal dossier ben je in staat om als organisatie het gebruik van papier drastisch te verminderen. Zo kun je notities en mailtjes, maar ook het volledige (papieren) personeelsdossier digitaliseren. Altijd en overal heb je inzicht in jullie dossier. |
Digipoort | Communicatieprofiel | Vanuit Profit is het mogelijk (en in het geval van loonaangifte verplicht) om een rechtstreekse koppeling te leggen met de Belastingdienst. Dit proces verloopt via het kanaal Digipoort. De aangiftes van verschillende type berichten komen rechtstreeks binnen in de polisadministratie van de Belastingdienst. |
Externe portal | Communicatieprofiel | Met de AFAS Signing Service kun je documenten digitaal ondertekenen via de workflow. AFAS maakt hierbij gebruik van een eSeal-certificaat in combinatie met een beveiligd proces en een zogenaamde 'Hardware Security Module' (HSM), waardoor een rechtsgeldige digitale handtekening ontstaat. |