Zowel voor de inkoop als de verkoop.
Een actieprijs kenmerkt zich door de begindatum en einddatum van de actie. Deze kan ook zorgen voor een toeslag of hogere prijs. Je kunt actieprijzen vastleggen in de toekomst, zodat je een speciale prijs in een actieweek of een introductieprijs bij een nieuw artikel maakt. Ook bij het maken van een actieprijs is er een niveaustructuur. De actieprijs op de verkooprelatie is het hoogste niveau en de Actieprijs op de basisprijslijst is het laagste niveau.
Daarnaast is het mogelijk om van de actieprijs een repeterende actieprijs te maken.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Als je met actieprijzen werkt is het aan te raden de actieprijs ruim voor de actieperiode in te voeren. Dan kun je daarna in een testomgeving beoordelen of de actieprijs gehanteerd wordt bij het opvoeren van een order.
Voor de prijsstructuur kun je de volgende activeringen hebben:
Aanvullend voor de kortingen:
Deze moet je aan zetten om er gebruik van te kunnen maken.
(optioneel)
Nadat je een actieprijs hebt gemaakt kun je een repeterende actieprijs vastleggen.
Heb je altijd op de woensdag een actie van 1 product, dan leg je een actieprijs vast en vervolgens een repeterende actieprijs met de frequentie van 7.
(optioneel)
Om je marges te bewaken moet je de percentages voor de verkoopmarge wel opgeven bij de artikelgroepen. Door de order te blokkeren als de marge niet wordt gehaald vang je de foutief ingevulde acties af.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Artikelgroep | Om met artikelen te kunnen werken heb je artikelgroepen nodig. De koppeling naar het grootboek zit hier aan vast. | Deze zijn al ingericht, controleer of de grootboekrekeningen goed gekoppeld zijn. |
2. Artikel | Om prijzen aan te kunnen passen heb je artikelen nodig. | Deze bestaan al, of voer ze op. Er is een import aanwezig. |
3. Lopende offertes | Wil je de prijzen van lopende offertes wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd. | Kijk op deze link |
4. Lopende orders | Wil je de prijzen van lopende orders wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd. | Kijk op deze link
|
5. Lopende pakbonnen | Wil je de prijzen van lopende pakbonnen wijzigen nadat je nieuwe prijzen hebt ingevoerd. | Kijk op deze link |