Samenwerken met de klant om btw-aangifte te doen.
Het doen van de btw-aangifte is een periodieke werkzaamheid die je samen met de klant kunt doen. Het accorderen van de aangifte vindt plaats via de accountancy portal. Zowel aan de kant van de accountant als aan de kant van de klant moet daarvoor de juiste inrichting gedaan zijn.
De werkwijze kan echter verschillen. De verschillen zitten aan de klant kant. Werkt de klant met Profit of met Small Business? Wordt de administratie gevoerd in dezelfde licentie als de accountant of in een eigen licentie. Hieronder staat per situatie de in te richten onderdelen benoemd.
Btw-aangifte accorderen via OutSite |
Door gebruik te maken van deze methode vergroot je de betrokkenheid van de klant bij het proces en je biedt gelijk een mogelijkheid om een vraag te laten stellen via de workflow.
We adviseren om een workflow per type aanlevering te maken, zodat er voor het beantwoorden van de vragen van de klant direct vanuit een vakinhoudelijke collega antwoord krijgt.
Om de accordering via OutSite goed te laten verlopen moet je in de accountancy omgeving een aantal instellingen doen. Deze instellingen worden gebruikt voor beide onderstaande klant situaties. Vanuit de accountancyomgeving vindt de communicatie met de belastingdienst plaats. In de beschrijving noemen we dit de O12345AA omgeving.
Let op: In deze omgeving moet de communicatie met Digipoort de optie Eigen certificaat zijn ingesteld. Indien je dit niet hebt ingesteld zal de portal niet goed werken.
Binnen deze omgeving moet je de activering Communicatieconnector accordering OutSite doen om de functionaliteit te kunnen gebruiken.
Lees hier meer.
Nadat de functionaliteit is geactiveerd zul je de communicatieconnector in het menu moeten autoriseren en als tabblad bij de organisatie/persoon om de instellingen vast te kunnen leggen.
Lees hier meer.
Voor het verwerken van de accorderingsberichten moet je een kopie van de standaard meegeleverde workflow inrichten.
Je kunt dit per berichttype doen of je maakt één workflow voor alle typen.
Lees hier meer.
Binnen de communicatieconnector deblokkeer je de gewenste profielen waarmee je de accordering met de klant samen wilt doen.
Je koppelt tevens de workflow die je in de vorige stap hebt ingericht.
Lees hier meer.
Binnen de appconnector moet er nog een nieuwe connector worden toegevoegd. Dat is namelijk CommSvcConnector.
Lees hier meer.
Voor de uitwisseling moet je per klant een organisatie beschikbaar hebben en een contactpersoon die toegang krijgt tot OutSite om digitaal te accorderen.
Lees hier meer.
Het communicatieprofiel communicatie met accountant moet worden ingericht in de omgeving die wordt gebruikt als communicatieomgeving. Dit is meestal de hoofdomgeving van de accountant.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
De omgeving van de klant waarvoor je de accordering van de btw-aangifte via OutSite wil laten lopen heeft een deelnemernummer of licentienummer dat afwijkend is van het deelnemernummer van de accountant.
Om de uitwisseling aan te zetten in de omgeving zet je een vinkje bij btw verzenden via de accountancyportal aan.
Lees hier meer.
De omgeving van de klant waarvoor je de accordering van de btw-aangifte via OutSite wil laten lopen heeft hetzelfde deelnemernummer of licentienummer als dat van de accountant.
Om de uitwisseling aan te zetten in de omgeving zet je een vinkje bij BTW verzenden via de accountancyportal aan.
Lees hier meer.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Organisatie/persoon | Voor het uitvoeren van de uitwisseling heb je per klant een organisatiepersoon nodig om de digitale accordering te realiseren. | Voeg deze handmatig toe, of bij een groot aantal is een import beschikbaar. |