Indienst / herindienst melden

Digitaal, maar persoonlijk.

Introductie

 

Als je een geschikte kandidaat hebt voor een functie, dan start het proces van indienst melden. Dit proces start de manager in InSite. Door gebruik te maken van profielen en workflows vindt het proces volledig gecontroleerd en digitaal plaats.

Bij het indienst melden via InSite maak je automatisch een gebruiker aan, valideer je identiteitsdocumenten, voeg je persoonsdocumenten toe en krijgt de medewerker de juiste autorisatie op basis van de functie.

Voordelen:

  • Profielen in InSite maken indienstmelding eenvoudig omdat je alleen de ontbrekende gegevens hoeft in te vullen.
  • Vastlegging bij de bron. De manager meldt je indienst.
  • Gegevens overnemen van sollicitant.

Medewerker (her) in dienst melden

Persoonsdocumenten

Dubbele medewerker

 

Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Inventariseren
    Inventariseer de verschillende indienst profielen. Denk aan: vaste medewerker, stagiair, oproepkracht, personeel niet in loondienst (PNIL). Default worden enkele velden gevuld, inclusief looncomponenten.
  2. Profielen maken
    Maak voor de veel voorkomende functies een profiel aan. 
  3. Autorisatie
    Gebruik de standaard meegeleverde autorisatierollen.

Tip van de consultant


Door het gebruik van profielen hoef je alleen maar de ontbrekende gegevens in te vullen. Dit is niet alleen tijdsbesparend, maar voorkomt ook fouten.

Werk je met de onderwijs template, dan zijn er bij het indienst melden extra velden beschikbaar om diensttijd, onderwijstijd en directietijd vast te leggen.

Bij de instelling voor het dubbel aanmaken van een medewerker moet  je bedenken dat je als medewerker twee inlognamen krijgt, twee keer een persoon en twee keer een InSite moet gaan gebruiken. Gebruik dit alleen in de situatie stagiair/werknemer of gepensioneerde medewerker/doorbetaalde medewerker na pensionering.

 

Welke functionaliteit krijg je in

InSite


  • Indienst melden

Wat richt je in.

1. InSite


 

Als manager heb je toegang tot al je medewerkers. Alle werkzaamheden doe je binnen je HRM-portaal. Dus indienst of herindienst melden ook. 

Lees hier meer.

2. Document


 

Het document of brief die bij de actie hoort is gekoppeld aan het profiel. 

Na de goedkeuring wordt deze via een nieuwe workflow aangeboden om deze om te zetten naar PDF-formaat en digitaal te ondertekenen.

3. Profiel


 

(optioneel)

Het type profiel is bepalend voor de aanvullende inrichting: workflow, beoordelingsprofiel, proefberekening of de te wijzigen gegevens.

Binnen een profiel leg je de voorkeurwaarde van de velden vast, zodat de invoer vereenvoudigd wordt. Je kunt velden ook verbergen.

Als je een profiel helemaal niet gebruikt, dan kun je dit blokkeren. Hierdoor is het profiel niet meer te gebruiken op InSite. 

Lees hier meer

4. Workflow


 

(optioneel)

De standaard meegeleverde workflow is goed te gebruiken en doorloopt een standaardproces.

Je kunt deze eventueel aanpassen als je werkwijze afwijkt van de standaard.

Lees hier meer.

5. Draaiboek


 

(optioneel)

Bij elke nieuwe medewerker moet je waarschijnlijk telkens weer hetzelfde pakket aan workflows aanmaken en dezelfde acties uitvoeren.

Neem alle acties op een draaiboek en de betreffende workflows worden op het juiste moment voor je aangemaakt.

Lees hier meer.

6. Digitaal ondertekenen


 

(optioneel)

Alle personeelsdocumenten hebben de mogelijkheid om digitaal ondertekend te worden.

Hierdoor is het proces volledig digitaal en is printen van brief of contract niet meer nodig.

Lees hier meer.

 

7. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Document

De documenten zijn standaard opgemaakt.

Wil je een eigen stijl of tekst, dan kun je dit aanpassen.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

 

Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Indienst- herindienst melden

Profiel

Het indienst melden loopt via een profiel, stel dit voor je organisatie in. Verberg daar eventueel de velden die je niet gewijzigd wil hebben.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?