Bijwerken van de voorraadbeweging.
Om de goederenstroom binnen je organisatie te journaliseren zul je eerst een activering moeten uitvoeren. Daarna zal er vanuit alle goederenbewegingen een mutatie plaatsvinden op basis van aantal * vaste verrekenprijs.
Wil je voorbeelden van journaalposten voor de voorraad zien, klik dan hier.
Als je dagelijks pakbonnen, goederenontvangsten, magazijnverplaatsingen of inventarisatie doet, dan wil je de boekingen daarvan ook dagelijks verwerken. Daarom is er bij de geplande taken de mogelijkheid om facturen journaliseren te kiezen.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
De instellingen zijn belangrijk en hebben invloed op het dagelijkse proces van verwerking. Zorg ervoor dat je dit goed getest hebt in een kopieomgeving.
Voor het boeken van de voorraadmutaties in de boekhouding zul je de activering journaliseren voorraad aan moeten zetten.
Controleer dit of zet deze aan.
Voor het journaliseren van de mutaties uit het voorraadproces zul je de integratiesoorten aan moeten maken in de administratie waar ze thuis horen.
Dit is afhankelijk van de activeringen die je eerst gedaan hebt.
Per soort kun je de omschrijving van de journaalpost opgeven.
Lees hier meer.
Omdat je de journaalposten niet per artikel wil hebben, maar wil groeperen, maak je gebruik van artikelgroepen.
Afhankelijk van de activering die je hebt gedaan wordt het aantal velden met de in te vullen grootboekrekening groter.
Lees hier meer.
(optioneel)
Om de journalisering automatisch dagelijks te laten verlopen is het opgeven van een geplande taak noodzakelijk.
Zorg ervoor dat je deze taak aan het einde van de werkdag laat uitvoeren, bij voorkeur in de avonduren (23.00 uur).
Het vinkje bij datum boeking gelijk aan factuurdatum kan dan aangezet worden.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Grootboekrekeningen | Om de integratiegroepen in te richten heb je de grootboekrekeningen nodig. | Zorg ervoor dat het grootboekschema vanuit de financieel verantwoordelijke is opgevoerd, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de meegeleverde standaard. |
2. Artikelgroepen | Om de omzet te kunnen boeken vanuit een artikel heb je een artikelgroep nodig. | Maak de artikelgroepen aan met de juiste grootboekrekeningen. |
3. Integratiegroepen | Om de omzet te kunnen boeken vanuit een werksoort of kosten heb je een integratiegroep nodig. | Maak de integratiegroepen aan met de juiste grootboekrekeningen. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Artikelgroep | Data | Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen. |
Integratiegroep | Data | Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen. |
Integratiesoort | Inrichting | Voor de eerste tien administraties zijn de integratiesoorten voor de verwerking van de facturen meegeleverd. |