Leveranciersbeoordeling

Hoe vaak beoordeel je je leverancier?

 

Introductie

 

In de template is een type dossieritem "Beoordeling inkooprelatie" met workflow ingericht waarin een beoordeling van een inkooprelatie kan worden gedaan. Deze workflow kan voor meerdere inkooprelaties tegelijk worden gestart. Hierdoor kun je bijvoorbeeld einde van het jaar de beoordelingen in 1 keer opstarten voor de inkooprelaties die beoordeeld moeten worden. Een medewerker met de rol inkoop heeft het beheer over de workflow en kan eventueel een andere verantwoordelijke toewijzen. Dit kan erg handig zijn wanneer je verschillende contactpersonen hebt bij je leverancier. Wanneer de workflow volledig is afgerond kan er worden gekozen om de beoordeling op de leveranciersportaal zichtbaar te maken. Standaard staat dit aan, maar dit kan naar wens worden uitgezet. 

Voordelen:

  • Kritische blik op toeleveranciers.
  • Ook overslaan van de beoordeling is mogelijk.
  • Je maakt een keuze wie de beoordeling doet.

Dossieritems insturen In- en OutSite

Kracht van workflows

 

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Leveranciers beoordelen
    Bepaal of je je leveranciers wilt beoordelen.
  2. Beoordeling inkooprelatie
    Controleer of het type dossieritem beoordeling inkooprelatie al bestaat in je omgeving, dan is dit al ingericht en kun je aan de slag. Zo niet, dan kun je aan de slag met de inrichting.
  3. Beoordelaars
    Gebruik je een vaste groep medewerkers die beoordelen of kan dat iedereen uit je organisatie zijn?

Tip van de consultant


Op het moment dat je de inrichting hebt staan en wilt gaan testen, maak dan eerst een kopie van je omgeving. Je kunt dan ongestoord testen, zonder dat iemand daar 'last' van heeft.

Het objectief beoordelen van je belangrijkste leveranciers is goed voor je organisatie en geeft de inkoper de mogelijkheid de beleving bij deze leverancier te krijgen.

Ben je gestart op basis van een template?


Ben je gestart op basis van een template omgeving, dan is de kans groot dat we alle onderstaande inrichting al voor je gedaan hebben. In dit geval kun je direct aan de slag!

Om je een indruk te geven:

 

Wat richt je in.

1. Dossieritem


Je voegt het type dossieritem beoordeling inkooprelatie toe in Profit.

Voor dit dossieritem stel je het volgende in:

  • Dossieritems nummeren
  • Verantwoordelijke
  • Bestand koppelen
  • Dossier als vertrouwelijk markeren

Lees hier meer.

 

2. Bestemming


De bestemming van een dossieritem bepaalt in welk dossier je het item kunt insturen en raadplegen. Je kunt meerdere bestemmingen selecteren. 

Wij raden je aan om de volgende bestemmingen te selecteren:

  • Inkooprelatie (verplicht)
  • Inkooprelatie + contact (optioneel)
  • Inkooprelatie + contract (optioneel)

Lees hier meer.

3. Workflow


Een workflow bestaat uit een opeenvolging van taken en acties. Voor dit type dossieritem raden we je aan om de workflow beoordeling inkooprelatie na te bouwen.

Lees hier meer.

4. Kenmerkcombinatie


Voor het vastleggen van dit type dossieritem gebruiken we geen Kenmerken.

Een dossieritem heeft maximaal drie kenmerken waarin je een kenmerkwaarde kunt vastleggen. Hierdoor kun je dossieritems rubriceren en makkelijker terugvinden.

Lees hier meer.

 

5. In & OutSite


Je kunt het type dossieritem ook in InSite en/of OutSite (klantportal) insturen. 

Op het tabblad In & OutSite geef je aan waar het type dossieritem zichtbaar is. Vervolgens geef je een omschrijving in meervoud op. 

Lees hier meer.

6. Vrije velden


Je kunt een type dossieritem uitbreiden met vrije velden, zodat je bedrijfsspecifieke gegevens aan dossieritems kunt toevoegen. Je plaatst vrije velden altijd op vrije tabbladen.

Wij raden je aan om de volgende vrije velden toe te voegen:

Vrije velden beoordelen inkooprelatie

Lees hier meer.

7. Profielen


Voor dit type dossieritem gebruiken we geen Profielen.

Je gebruikt profielen om voorkeurwaarden vast te leggen voor dossieritems in InSite en/of OutSite. Per type dossieritem kun je verschillende profielen toevoegen, zodat je de gebruiker kunt 'sturen' bij het aanmaken van een dossieritem in InSite of OutSite.

Lees hier meer.

8. Activeren


Als je het type dossieritem zichtbaar maakt in InSite ontstaat automatisch een gelijknamige Type pagina. Je moet dit type pagina beoordelingen inkooprelatie activeren in de eigenschappen van de site waarin je dit wilt gebruiken.

Lees hier meer.

9. Autorisatie


Een nieuw type dossieritem moet altijd worden geautoriseerd. Wij raden je aan om de volgende autorisatie te gebruiken:

Autorisatierollen

  • Inkoop (profit)

10. Pagina's opmaken


Elke pagina die je toevoegt voor InSite (of OutSite) moet je eerst nog opmaken zodat alle informatie duidelijk is. Bijvoorbeeld een weergave, een actie of een gerelateerde verwijzing.

Lees hier meer.

11. Plaatsen op je site


Voor het insturen van het dossieritem in InSite (en OutSite) moet je een menu-item, banner of hyperlink toevoegen.

Lees hier meer.

12. Signaal


Deze workflow wordt niet gestart door een signaal.

Met behulp van signalen kun je automatisch workflows starten.

Lees hier meer.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?