De bestelling komt binnen en dan?
Voor de levering kan je kiezen om een ontvangst aan te maken of om de verplichting vrij te geven. Deze verplichting laat je standaard blokkeren voor betaling en bij het vrijgeven van de verplichting voor betaling worden ook de gekoppelde inkooporderregels afgehandeld. Wanneer vervolgens de inkoopfactuur wordt geboekt en gekoppeld aan deze (vrijgegeven) verplichting zal de inkoopfactuur niet meer door de inkoopfactuur workflow gaan. Voorwaarde is wel dat het totaalbedrag van de factuur binnen de ingestelde afwijkingen blijft.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Zorg dat alle medewerkers betrokken zijn bij de vereenvoudiging van het administratieve proces rondom de secundaire inkoop. Door de bestelling goed te keuren wordt de inkoopfactuur een logisch gevolg van de bestelling en hoeft daardoor niet meer beoordeeld te worden.
Binnen het profiel moet je een aantal zaken goed instellen om de E-factuurregels goed te kunnen verwerken.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
De ontvangst van de secundaire inkoop laat je door de besteller doen. De leveranciers die goederen leveren voor het primaire proces geef je een ander profiel, waarbij er geen verplichting aangemaakt wordt bij de inkooporder.
Let op:
Doordat er geen verplichting wordt aangemaakt is het beschikbare budget te hoog. Dit wordt veroorzaakt door de tijd die zit tussen het goedkeuren van de bestelling en het ontvangen van de factuur.
Registreer hier de ontvangst van de pakbon. Je moet bij deze registratie een bijlage koppelen.
Je koppelt een banner op de pagina Ontvangst.