Meer- en minderwerk voor het nieuwbouwproject.
Voor het meer- en minderwerk maak je gebruik van optielijsten. Deze optielijsten maak je per type woning, waarna ze verstrekt worden aan de koper. Dan noemen we die optiekeuzelijsten. Als je deze optiekeuzelijsten genereert dan blijft er een koppeling tussen de optielijstregels en de optiekeuzelijstregels. De prijs kun je dan niet ingeven bij de optiekeuzelijst maar leg je centraal vast in de optielijst. Als je daar een prijs wijzigt, dan is deze gelijk van toepassing in alle optiekeuzelijsten die je gegenereerd hebt. Bij een groot project met veel huizen maak je van deze optie gebruik. Heb je echter te maken met één enkele woning, dan voer je direct een optiekeuzelijst op en kun je daar de prijs vastleggen.
Een bijzonder type optieregel is de zogenaamde showroomregel. Hiermee geef je aan dat er eerste een keuze gemaakt moet worden in de showroom alvorens je verder kunt met deze regel. Denk hierbij aan de keuken of badkamer.
Optimalisatie kopersbegeleiding |
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Optiebeheer en kopersbegeleiding horen bij elkaar. De samenwerking binnen het proces door middel van de workflow is essentieel. Optiebeheer is het aanmaken van alle mogelijke opties tot en met het verstrekken van de optiekeuzelijst aan de koper.
Doordat je optielijsten kunt overnemen is het raadzaam om een bibliotheek optielijst aan te maken, zodat je deze kunt gebruiken bij alle optielijsten die je nog gaat maken.
Bij de verkooprelatie wordt er een koppeling gelegd met het verkooprelatieprofiel.
Het is verstandig om voor de kopers van een woning een apart profiel te maken, zodat je deze makkelijk kunt selecteren. Je verkoopt immers maar één keer een huis aan de klant.
Voor het maken van een optielijst wordt gewerkt met een drietal vrij tabellen.
Lees hier meer.
Binnen het bouwproces van een woning is er vooraf een optielijst samengesteld. Zodra er een woning verkocht is of alle woningen uit het project verkocht zijn, ga je over tot de stap van genereren van de optiekeuzelijsten. Iedere koper kan dan aan de slag met het uitzoeken van de diverse opties, al dan niet in combinatie met het bezoek aan de showroom.
Alle vragen en relevante bijlagen worden door de koper toegevoegd via het kopersportaal.
Als de koper alle opties heeft bekeken en uitgekozen kan deze de optiekeuzelijst indienen.
Hierna gaat de kopersbegeleiding alles controleren en beoordelen of alles duidelijk en compleet is. Denk daarbij aan de vragen:
Nadat de optiekeuzelijst is beoordeeld door de kopersbegeleiding start de bevestigingsworkflow om de koper deze digitaal te laten ondertekenen, waarna de optiekeuzelijst definitief is.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Hoofdgroep | vrije tabel | In de template een aantal mogelijke opties aanwezig. |
Subgroep | vrije tabel | In de template een aantal mogelijke opties aanwezig. |
Bouwfase | vrije tabel | In de template een aantal mogelijke opties aanwezig. |