Opzegging / creditering

Hoe verwerk je een opzegging.

Introductie

 

Het beëindigen van het abonnement kan voor één regel, maar kan ook voor het totale abonnement. De opzegging is altijd per een bepaalde datum, waarbij je de einddatum op 31 december invoert voor een opzegging voor het volgende jaar. Zodra je een einddatum op de regel of in het abonnement invoert wordt het veld reden beëindiging een verplicht veld om in te voeren. Je kunt daar ook direct opvoeren of je wilt crediteren en vanaf welke datum. Ter illustratie een voorbeeld: Je hebt een jaarabonnement op een magazine gefactureerd en de klant komt gedurende het jaar te overlijden. Dan wil je vanaf die datum tot het einde van het jaar het abonnement crediteren.  

Voordelen:

  • Opzegging is bron voor de creditnota.
  • Gebruik de reden van opzegging voor statistische informatie.
  • Zowel op abonnement als op abonnementsregel mogelijk.

 

Abonnement factureren/crediteren

 

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

 

  1. Reden beëindiging
    Bepaal de reden van beëindiging.
  2. Tussentijdse opzegging
    Bepaal wat je doet met tussentijdse opzegging en creditering van de resterende termijn.

Tip van de consultant


Neem als reden ook zaken op waarop je geen invloed kunt uitoefenen. Denk aan faillissement en overlijden.

 

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Reden opzegging


 

De vrije tabel waarin je alle relevante redenen van beëindiging kunt opnemen.

Lees hier meer.

2. Autorisatie


 

Het crediteren is een aparte menukeuze binnen Profit. Vanuit de rol Facturatie is deze menukeuze beschikbaar.

Lees hier meer.

3. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1.Reden beëindiging

Voer alle redenen op die je wilt gebruiken.

Voer deze handmatig toe aan de vrije tabel.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Daarbij moet je denken aan aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, Insite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Reden beëindiging

vrije tabel

De meest voorkomende redenen zijn al in de tabel aanwezig.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?