Van het toekennen van het juiste saldo, tot het eenvoudig inplannen en opnemen voor de medewerker.
Met de functionaliteit voor ouderschapsverlof krijgt een medewerker automatisch verlofrechten toegekend zodra het kind als familielid wordt vastgelegd. En om de cirkel rond te maken vraagt de medewerker op deze portal ook haar zwangerschapsverlof aan.
De medewerker legt zijn nieuwe kind zelf vast en het saldo ouderschaps- en geboorteverlof wordt automatisch toegekend. Daarna boekt de medewerker verlof. Je boekt geboorte- en ouderschapsverlof net als de andere verlofsoorten in de Pocket App of in het ouderverlofportaal op InSite. Bij het boeken ontstaan er workflows zodat de HR-afdeling een vinger aan de pols kan houden.
Er zijn vier vormen van ouderverlof:
Beide ouders mogen tot 8 jaar na de geboortedatum van hun kind in totaal 26 keer het aantal werkuren per week onbetaald verlof opnemen. Deze regeling geldt ook voor adoptiekinderen en pleegkinderen.
Vanaf 2 augustus 2022 krijgen beide ouders de eerste 9 weken van de 26 weken een uitkering van het UWV. De verlofuitkering bedraagt 70% van het dagloon van de medewerker en maximaal 70% van het maximumdagloon. Voorwaarde is dat deze 9 weken opgenomen worden in het eerste levensjaar van het kind.
Partners mogen tot 4 weken na de geboorte 1 keer het aantal werkuren per week opnemen. Dit verlof wordt betaald door de werkgever. Geboorteverlof geldt alleen voor partners, dus niet voor mensen die bevallingsverlof genieten.
Vanaf 1 juli 2020 geldt in Nederland de regeling voor aanvullend geboorteverlof. Partners mogen binnen een half jaar 5 keer het aantal werkuren per week opnemen. Het UWV betaalt voor deze uren 70% van het dagloon.
Je voegt typen verlof toe voor betaald ouderschapsverlof, betaald ouderschapsverlof aanvullend (eventueel) onbetaald ouderschapsverlof, geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof.
Hierbij kies je de categorie Ouderverlof. Van deze nieuwe typen stel je ook de juiste prioriteit in.
Lees hier meer.
In de cao richt je de arbeidsvoorwaarden in en je neemt daarin alle verschillende soorten verlof op. Voor iedere vorm van ouderverlof voeg je een aparte verlofsoort toe.
Je legt in de arbeidsvoorwaarden de precieze verlofrechten vast voor de verschillende soorten ouderverlof: op hoeveel weken verlof de medewerker recht heeft en hoe lang dat recht geldt vanaf de geboortedatum.
Ouderschapsverlof is bijvoorbeeld 26 weken gedurende 8 jaar en aanvullend geboorteverlof is 5 weken tot 6 maanden na de geboortedatum.
Vervolgens bepaal je per dienstbetrekking of medewerkers met de dienstbetrekking recht hebben op ouderverlof.
Lees hier meer.
Vul bij de verlofsoorten de integratie instellingen, zodat de verlofuren naar de nacalculatie gaan. Via de nacalculatie kan je de integratie naar payroll gebruiken om de uren naar de payroll te sturen.
Lees hier meer over de integratie van verlof en verzuim.
Lees hier meer over de integratie van nacalculatie (urensoorten) naar payroll.
In de eigenschappen van de medewerker zijn tabbladen beschikbaar voor ouderschapsverlof: Ouderschapsverlof en Ouderverlof saldo. Autoriseer deze tabbladen in de Autorisatie Tool.
Lees hier meer.
Je activeert de type pagina Medewerker ouderverlofsaldi in de eigenschappen van je site.
Lees hier meer.
Als je het ouderschapsverlof of zwangerschapsverlof wilt meenemen in de salarisverwerking, dan kun je gebruik maken van standaard looncomponenten.
Voor het gebruik van de juiste looncomponenten houd je rekening met de volgende situaties:
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Medewerkers | Om het verlof te kunnen registreren heb je medewerkers nodig. | Doe dit bij voorkeur voor meerdere jaren vooruit. |
2. Familieleden | De kinderen moeten correct zijn vastgelegd als familielid. | Je kunt kinderen importeren. |
3. Saldo | Door het toevoegen van de kinderen ontstaat automatisch het volle verlofrecht per kind. Controleer en corrigeer de verlofsaldi van de medewerker. | Voer de actuele saldi in. |