Projectmedewerkers kunnen met Project Self Service (PSS) in InSite gegevens van projecten, teams en nacalculatie (uren) benaderen.
In InSite kun je projecten raadplegen, uren boeken, accorderen en gereedmelden. Je hoeft Profit hier niet voor op te starten!
Voordat de gebruikers van InSite bij de Projectenportal kunnen, voeg je het menu aan de site toe en activeer je de typen pagina's voor Projecten in de site.
Je kunt als sitebeheerder instellen wat een gebruiker van een project mag zien volgens een autorisatiemodel voor Projecten in InSite en OutSite.
Teamleden, zowel medewerkers (InSite/Profit) als contacten (OutSite), krijgen hierdoor beter inzicht in de projecten waar ze bij betrokken zijn. Zij zien direct wie binnen het project voor welk onderdeel verantwoordelijk is (de teamrollen) en de voortgang.
PSS inrichten | PSS gebruik | AFAS Open 2020 |
AFAS Open 2020 |
|
|
Voor de functionaliteit Aanmaken project in InSite voeg je projectprofielen toe. Voor elk projectprofiel dat je toevoegt wordt een profielspecifieke pagina gegenereerd in InSite.
Voor de Projectenportal activeer je de typen pagina projecten en projectcumulatieven.
Je activeert nacalculatie als je de functionaliteit uren boeken beschikbaar wilt stellen.
Activeer teams, voorcalculatie en projectactiviteiten voor het vastleggen van voortgang.
Lees hier meer.
Met een projectprofiel kun je het gedrag van velden en de voorkeurwaarden van een aantal gegevens van een project vastleggen. Je legt hiermee een soort basisproject met een basisinrichting vast. Hiermee versnel en vereenvoudig je het toevoegen van gelijksoortige projecten.
Optioneel koppel je aan het profiel een workflow zodat het aanmaken van een project via een workflow loopt en deze eerst beoordeeld kan worden.
(optioneel)
Je beschikt standaard over een basispagina voor projecten voor de geïnteresseerde gebruiker in InSite. Deze basispagina toont informatie met projectgegevens over alle teamrollen heen. Je kunt als sitebeheerder de basis projectpagina wijzigen.
Via de basispagina kunnen geïnteresseerden projecten bekijken. De basispagina dient ook als bron voor de pagina’s voor teamleden en de rol die ze spelen binnen het team.
Lees hier meer.
(optioneel)
Je kunt als sitebeheerder per teamrol een specifieke projectpagina inrichten en onderhouden in InSite. Op deze pagina leg je vast welke projectgegevens in InSite zichtbaar zijn voor teamleden met deze rol.
Lees hier meer.
(optioneel)
Je kunt aan een projectgroep een aparte functie, de projectgroepmanager toekennen. De projectgroepmanagers kunnen in InSite projecten in detail inzien, ondanks dat ze geen directe rol hebben in het team van het project.
Dit geldt bijvoorbeeld voor directieleden of afdelingsmanagers.
Een ingelogde gebruiker ziet als projectgroepmanager alle projectgegevens op een pagina van een project in InSite waarvan hij/zij projectgroepmanager is. Dezelfde gebruiker ziet een standaard pagina met minder projectgegevens op een pagina van een project in InSite als deze niet gekoppeld is aan zijn/haar projectgroep en de gebruiker hiervan geen projectgroepmanager is.
Lees hier meer.
Per boekingslay-out die je hebt voor Nacalculatie of Declaratie beschik je in InSite over een eigen werkblad. Je kunt deze werkbladpagina('s) voor nacalculatie/uren per regel en per week naar wens aanpassen en onderhouden.
Als je gebruik maakt van één boekingslay-out voor Nacalculatie/Uren boeken/declaraties, dan wordt in InSite direct de werkbladpagina geopend. Gebruik je meerdere boekingslay-outs en beschik je dus over meerdere werkbladpagina's, dan kun je per werkbladpagina een aparte inrichting en autorisatie realiseren.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Projectprofiel | Om het opvoeren van een project te vereenvoudigen maak je gebruik van een projectprofiel. | Maak deze eerst handmatig aan. |
2. Projectgroep | Dit is een verplicht veld voor het groeperen van je projecten. | Maak deze handmatig aan. |
3. Team | Werk je in standaard teams of werk je per project met een specifiek team. | De standaard teams maak je eerst handmatig aan. |
4. Verkooprelatie | Om de projecten te factureren moet je de juiste verkooprelatie koppelen. | Maak deze handmatig aan, of bij grote aantallen is er een import beschikbaar. |
5. Medewerker | De projectleider, of teamlid zijn medewerkers binnen Profit. | Maak deze handmatig aan, of bij grote aantallen is er een import beschikbaar. |
6. Projectstatus | Maak vooraf eventueel meer projectstatussen aan. | Maak deze eerst handmatig aan. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Projectportal | Inrichting | Voor de Projecten is er een portal ingericht in InSite. |