Toeslagen

Van aanvraag tot stopzetten.

Introductie

 

Toeslagen zijn tegemoetkomingen van de overheid voor mensen met een geringer inkomen. Heb je een zorgverzekering, een huurhuis of kinderen en voldoe je aan de voorwaarden? Dan kun je via een toeslag een bijdrage in de kosten krijgen. Een toeslag moet je zelf aanvragen. Ook de wijzigingen die invloed hebben op de hoogte van de toeslag moet je zelf doorgeven. Je kunt een toeslag op elk moment stopzetten. 

Voordelen:

  • Alle toeslagen aanvragen, wijzigen en stopzetten in Profit.
  • SBT vanuit de Belastingdienst verwerken bij cliënt.

Toeslagen

Voorbereiding


Tip van de consultant


Een wijziging of aanvraag in de Toeslagen vanuit Profit bestaat uit meerdere meldingen (berichten). Eén melding staat gelijk aan één XML-bestand. De status van verzending van XML-bestanden is dus afhankelijk van meerdere XML-bestanden.


Let op:

Als er iets fout gaat bij het verzenden, of als de Belastingdienst een melding afkeurt, is het belangrijk dat je alle meldingen zo snel mogelijk goed verstuurt. De Belastingdienst streeft ernaar om de ontvangen meldingen binnen 24 uur af te handelen.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Autorisatie


 

Als je hiervoor geautoriseerd bent, kun je collectief machtigingen aanvragen en intrekken.

Lees hier meer.

2. Vrijgeven biljetsoort


 

Als de machtigingen en SBT's zijn vrijgegeven voor een nieuw jaar worden ook de biljetsoorten vrijgegeven. Als je met bepaalde jaren niet wilt werken kun je deze blokkeren.

Lees hier meer.

3. Brieven instellen


 

Je legt op omgevingsniveau voor de beschikkingen de akkoord- én niet-akkoordbrieven vast die je wilt gebruiken voor de uitwisseling van informatie naar de cliënt. In de algemene instellingen stel je de standaard akkoord- en niet-akkoordbrief in. Per cliëntengroep kun je vervolgens een afwijkend rapport vastleggen. Bij de cliëntgroep worden standaard de brieven overgenomen die zijn ingesteld op omgevingsniveau, maar je kunt hiervan afwijken. Je kunt zelf brieven aanmaken of bestaande rapportages wijzigen.

Lees hier meer.

4. Cliënt IB


 

Binnen de eigenschappen van de cliënt registreer je welke toeslag(en) de cliënt ontvangt. Op basis van deze gegevens werk je de toeslagen uit.

Lees hier meer.

5. Rapportage


 

(optioneel)

Je beschikt standaard voor elk belastingjaar over een rapport voor de toeslagen. Je kunt dit rapport gebruiken om naar je cliënten te sturen. Je kunt ook een kopie maken van het rapport en de kopie aanpassen aan je eigen wensen en opmaak.

Lees hier meer.

 

 

 

6. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Communicatieprofiel

Voordat je berichten kunt verzenden en ontvangen moet je het communicatieprofiel Communicatie met Digipoort deblokkeren.

Open de eigenschappen van het profiel om het te deblokkeren.

2. Digipoort certificaat

Voor het communiceren met de Belastingdienst heb je een Digipoort certificaat nodig. Je moet zelf de benodigde certificaat aanvragen via een dienstverlener van je keuze.

Ga voor meer informatie naar www.logius.nl

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?