Verkooporder

Wat ga je leveren van deze bestelling?

Introductie

 

Binnen het thema van offerte tot factuur is de order de logische stap na de goedgekeurde offerte. De klant heeft de offerte goedgekeurd en je kunt vanuit de offerte direct de order aanmaken. Op dat moment wordt er ook voorraad gereserveerd en is je vrije voorraad lager. Je bent in staat om een orderbevestiging te sturen naar de klant. Indien je direct een bestelling krijgt waar geen offerte naar de klant verzonden hoeft te worden, ga je beginnen met het invoeren van de order en slaat de stap van de offerte over. Het verwerken van de order is een belangrijke keuze. De meest gebruikte vorm is pakbon, factuur na levering, maar aanbetalen, levering na aanbetaling en factuur, levering na vooruitbetaling zijn opties die gekozen kunnen worden. Zend je promotiemateriaal naar een klant, dan is pakbon, geen factuur ook een perfecte keuze.

Voordelen:

  • Direct een reservering op de voorraad.
  • Bevestiging via de mail naar de klant.
  • Voorkeur verwerking order instelbaar in de instellingen van de facturering.

 

Dossier op order

 

Ordermanagement naar OutSite

 

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Type levering en facturering
    Bepaal welke type levering en de facturering van je goederen gebruikt wordt en stel dit in bij de instellingen.
  2. Marges
    Bepaal je de werking van de marges, lees hier meer.
  3. Boekingscherm
    Bepaal of je het standaard boekingsscherm kunt gebruiken.

Tip van de consultant


Als je start, doorloop het proces dan in een testomgeving. Er zitten standaard drie artikelen in de template, dus je kunt direct aan de slag.

 

Welke functionaliteit krijg je in

Profit


Wat richt je in.

1. Verkooprelatieprofiel 


 

Binnen het profiel stel je de lay-out van de order in en het berichtsjabloon waarmee deze wordt verzonden.

2. Boekingslay-out


 

Standaard heb je de beschikking over een order boekingslay-out. 

Maak op basis van deze een nieuwe aan als je van de standaard wilt afwijken. Denk daarbij met name aan de algemene instellingen in de boekingslay-out.

Voor voorkeurswaarde in de veldinstellingen gebruik je de rechtermuis op het veld zelf.

3. Lay-out


 

De meegeleverde standaardlay-out is al opgemaakt met de gegevens van de administratie. Wil je toch een andere indeling, maak dan een nieuwe lay-out op basis van de standaard en pas deze aan. 

Uiteraard moet je dan wel je nieuwe lay-out koppelen in het verkooprelatieprofiel.

4. Verkooprelatie


 

Binnen de verkooprelatie geef je aan welk profiel de relatie heeft. Werk je maar met één profiel, zet die dan als standaardwaarde in het veld verkooprelatieprofiel.

5. Berichtsjabloon


 

Uiteraard wordt de order via de mail naar de klant verzonden. De opmaak van deze mail regel je in het berichtsjabloon.

 

 

6. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Grootboekrekeningen

Voor de journalisering van de geld- en de goederentransacties heb je grootboekrekeningen nodig. Vaak per artikelgroep een eigen rekening voor de omzet en de kostprijs. De overige rekeningen voor alle artikelgroepen slechts één rekening.

Overleg dit met de financiële administratie en maak de rekeningen aan of importeer deze.

2. Artikelgroepen

De schakel tussen de artikelen en het grootboek. 

Voer deze handmatig in of bij grote aantallen is er een import beschikbaar. 

3. Artikelen

Je volledige assortiment leg je vast in artikelen. 

Voer deze handmatig in of bij grote aantallen is er een import beschikbaar. 

4. Verkooprelaties

De klanten waaraan je artikelen verkoopt.

Voer deze handmatig in of bij grote aantallen is er een import beschikbaar. 

5. Lopende orders

Bij de start van het jaar moet je weten wat je gaat doen met lopende orders. Zorg je ervoor dat er geen lopende orders zijn, zodat je blanco kunt starten of moet je de lopende orders handmatig invoeren.

Voer een test in de testomgeving uit en zorg dat je geen lopende offertes hebt op het moment van starten.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

 

Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Order

Berichtsjabloon

Voor het mailen van de offerte naar de klant.

Order

Layout

Standaard opgemaakt met afbeelding, naw gegevens.

Artikelgroepen

Data

Er zitten artikelgroepen met daaraan gekoppelde grootboekrekeningen in.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?