Verzuimbegeleiding

Zorg voor de zieke medewerker.

Introductie


In deze tijden waarbij landelijk het ziekteverzuimpercentage stijgt, is het extra van belang grip te hebben op het verzuim binnen de organisatie. Verzuim is al vervelend genoeg en daarom is het wel zo praktisch om alles omtrent het verzuim van de medewerker in goede banen te leiden. 

De visie van AFAS hier op is dat de medewerker zélf zijn/haar verzuim registreert in het systeem, waarbij er uiteraard contact is geweest met de leidinggevende. Vervolgens wordt het traject omtrent Wet verbetering Poortwachter (WvP) volledig geautomatiseerd via InSite doorlopen. Dit zodat het volledige verzuimdossier in AFAS terug te vinden is en er vanuit de verzuimmodule eenvoudig data naar bijvoorbeeld het UWV verstuurd kan worden. In deze processen is de rol van de leidinggevende, naast de bedrijfsarts, volgens onze visie groot. Die gaat immers intensief het traject in om de medewerker te begeleiden naar de weg terug richting werk. Daarnaast krijgt de bedrijfsarts ook een rol binnen de organisatie om zijn/haar taken via InSite af te handelen in het bedrijfsartsportaal, zodat alle onderdelen van de WvP geborgd zijn in het systeem. 

    Uitgangspunten:

    • Workflow gestuurd werken, dus geen losse lijstjes. 
    • Proces volledig in InSite.
    • Ziek- en betermeldingen insturen via de Pocket app.
    • Automatisch gegenereerde WvP-documenten conform de UWV-formulieren. 
    • UWV-formulieren worden digitaal ondertekend via de workflow. 
    • Koppeling met het UWV en arbodiensten vanuit AFAS. 
    • De rol Bedrijfsarts krijgt de taken ook in de bedrijfsartsportaal. 

    Verzuiminrichting

    Welke functionaliteit krijg je in

    Wat richt je in.

    1. Signalen


     

    Voor de start van de diverse workflows van dit proces worden signalen meegeleverd in de template-omgevingen. 

    Lees hier meer.

    2. Workflow


     

    Voor de workflow wordt gebruik gemaakt van het type dossieritem Wet Verbetering Poortwachter (Profit).

     

     

    3. Standaard inrichting


     

    (checklist)

    Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

    • Autorisatie gecontroleerd
    • Rapportlay-out volledig
    • Berichtsjabloon in orde
    • Dashboard actief
    • Workflow gecontroleerd
    • Signalen gedeblokkeerd
    • Proces in testomgeving doorlopen

    Conversie


    Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

    Wat


     

    Beschrijving


     

    Advies


     

    1. Verzuimregistratie

    De verzuimmeldingen die actueel zijn voeg je toe.

    Voeg deze toe.

    2. Lopende verzuimbegeleiding

    Binnen de verzuimdossiers het verloop vastleggen.

    Voeg deze toe.

    Dit vind je nu al standaard in Profit


    We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

    Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

     

    Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

    Wat


     

    Type


     

    Beschrijving


     

    Verzuimbegeleiding

    signaal

    Voor de Wet Verbetering Poortwachter zijn de standaard acties meegenomen in de signalen. 

    Wet Verbetering Poortwachter

    type dossier

    Het type dossier is standaard Profit-functionaliteit, de workflows aan dit proces zijn aanvullende inrichting.

     

    Beschikbare cursussen


    Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?