Workshop Flex

Flex binnen AFAS

Visie

De Flexbranche is continu in beweging. Controles op het volgen van de inlenersbeloningen worden scherper en de voorspelbaarheid van werk voor flexkracht ligt continu onder de loep. Het werk dat ingevuld wordt is vaak op korte termijn nodig en de administratie moet daarom snel gedaan zijn. De medewerker die vanochtend heeft gesolliciteerd is vanmiddag al nodig op een klus. De administratie moet echter tip top in orde zijn, de controlerende instanties treden hier anders keihard tegen op.

Om de administratie op de juiste manier te doen is een goed georganiseerde ERP systeem een must. De ERP oplossing van AFAS, AFAS Profit, helpt je bij het stroomlijnen van de processen door werkprocessen te ondervangen in workflows. Zo zet sales de nieuwe opdrachtgever in het systeem via een workflow in AFAS InSite. Deze workflow komt uit bij de backoffice, zij kunnen de opdrachtgever voorzien van de juiste instellingen die ervoor zorgen dat de inlenersbeloning gehandhaafd wordt. Nadat dit gedaan is krijgt de salesmanager een berichtje en de plaatsing kan aangemaakt worden. Door eenmalige inrichting hebben we de sales vooraf geholpen door de plaatsing volledig voor te kauwen, zij hoeven enkel de begin- en einddatum + de juiste functie te koppelen.

Uitgangspunten:

  • Vastlegging bij de bron. Geen losse mailtjes, maar vastlegging via InSite of de Pocket app. 
  • Inrichting op Inlenersbeloning niveau.
  • Signalering op uitzonderingen

 

Bekijk de volgende video om alvast een goed beeld te krijgen over wat er in de workshop naar voren gaat komen.

 

1. Jouw organisatie

Voordat we ingaan op het flex proces is het belangrijk om te weten welke dienstverleningen er van toepassing zijn binnen jouw organisatie. Binnen de flex workshop gaan we in op het stuk ‘uurtje factuurtje’, maar het is uiteraard ook goed om stil te staan bij de andere dienstverleningen.

Voorbereidingen voor de workshop

Welke dienstverleningen zijn er van toepassing binnen jouw organisatie?

  • Regie / Uurtje factuurtje;
    • Uitzenden;
    • Detachering;
    • Payroll
  • Artikelen / Producten:
    • Cursussen / Opleidingen;
    • Verhuur;
    • Licenties / Abonnementen
  • Fixed Price Projecten

Hoe ziet de verdeling van de medewerkers eruit?

  • Uitzendkrachten;
  • Detachanten;
  • ZZP'ers;
  • In- en doorleen.

 

 

 

2. Het Flex proces

Elke klant krijg een klantovereenkomst. Een klantovereenkomst kan gezien worden als een overkoepelend project waaronder meerdere plaatsingen gemaakt kunnen worden.

Elke medewerker krijgt een contract bij de werkgever. Vervolgens kan de medewerker aan de opdrachtgever gekoppeld worden door een plaatsing aan te maken.

Op de plaatsing worden vervolgens uren en kosten geboekt, dit wordt via een declaratie in Profit geschoten om te verwerken. Nadat de declaratie is goedgekeurd kan deze worden verloond en gefactureerd.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke termen kennen jullie op dit moment bij dit schema?

 

3. Klant- & Klantovereenkomst

De klantovereenkomst (ook wel raamovereenkomst) is de centrale plek waar je alle afspraken met de klant vastlegt. Om de klantovereenkomst aan te maken heb je een verkooprelatie/debiteur nodig. Zaken die je o.a. vastlegt zijn:

  • Administratie voor de omzet;
  • CAO/Inlenersbeloning;
  • Contactpersoon voor de factuur;
  • Verzamelinstellingen t.b.v. facturatie;
  • %G-rekening

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wie maakt de klantovereenkomst aan en moet deze beoordeeld worden via een workflow? Zo ja, door wie?
  • Welke periodes pas je toe bij de facturatie (week, maand etc.)?
  • Is er sprake van een tussenkomst van een Broker?

 

4. Itemset & Inlenersbeloning

De Itemset wordt gezien als de Inlenersbeloning van de opdrachtgever. Er wordt per cao en eventueel per klantspecifieke inlenersbeloning een itemset gemaakt. Hier wordt o.a. vastgelegd:

  • Werk- en kostensoorten inclusief % loonsom;
  • Percentages ADV, Eindejaarsuitkering etc.;
  • Loonschalen;
  • Functies.

Per werksoort kan je grenzen en voorkeuren meegeven, bijvoorbeeld in hoeverre je van het percentage loonsom mag afwijken. Wanneer dit strak neergezet wordt kan de medewerker die de plaatsing aanmaakt geen fouten meer maken, ideaal!

Let op: elke klantovereenkomst bevat één itemset!

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke cao’s & inlenersbeloningen kennen jullie?
  • Zijn er specifieke regelingen in deze cao’s, zoals ADV en Eindejaarsuitkering?
  • Maken jullie gebruik van loonschalen?
  • Wie beheert bij jullie de loonschalen en cao’s?

5. Itembeheer

De werk- en kostensoorten worden voorzien van instellingen die invloed hebben op het gedrag. Dit doe je door het componenttype in te stellen.

Bij werksoorten, zoals normale uren en verlofuren,  gebruiken we het componenttype zodat bijvoorbeeld de toeslaguren voorzien worden van een normaal uur.

Bij kostensoorten, zoals reiskosten of maaltijdvergoeding, kun je bijvoorbeeld aangeven dat een vergoeding enkel geboekt mag worden wanneer de medewerker thuiswerkt, of dat de vergoeding een uurvergoeding is.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke componenttypes en werk- en kostensoorten zijn bij jullie bekend? Klik hier voor meer informatie over de componenttypen.

 

Werksoorten

Kostensoorten

6. Prijsafspraak

De prijsafspraak wordt op de klantovereenkomst aangemaakt. Deze is optioneel. Dit is een raamovereenkomst die je kan maken voor meerdere plaatsingen. Een prijsafspraak bevat informatie voor de verloning en voor de facturatie. De items in de prijsafspraak komen voort uit de itemset. Wanneer je een regel in de itemset verplicht kan je deze niet verwijderen van de prijsafspraak.

Het is mogelijk om prijsafspraken te kopiëren, dit kan enkel naar klantovereenkomsten die gekoppeld zijn aan dezelfde itemset.

Let op: elke prijsafspraak bevat één functie!

Voorbereidingen voor de workshop

  • Hebben jullie prijsafspraken die gelden voor meerdere plaatsingen bij dezelfde klant of zijn deze op plaatsingsniveau afwijkend?
  • Welke tariefsoorten gebruiken jullie?
  • Welke grondslagen worden gebruikt om tot een tarief te komen?
    • Functie;
    • Fase
  • Wie maakt de prijsafspraken aan en moeten deze beoordeeld worden via een workflow? Zo ja, door wie?

7. Plaatsing

Op de plaatsing wordt de medewerker gekoppeld aan de functie van een klantovereenkomst. Eerder in het proces is op dit niveau ook al, bij gebruik van, de prijsafspraak gemaakt. Profit herkent de match en de prijsafspraak wordt ‘ingeladen’ op de plaatsing. Maak je geen gebruik van een prijsafspraak, zal je bij het aanmaken van de plaatsing de afspraken rondom facturering/verloning hier moeten vastleggen. Hier wordt o.a. vastgelegd:

  • Begin- en einddatum
  • Functie met schaal en trede
  • Eventuele toeslag op de inschaling
  • Contactpersonen van de opdrachtgever
  • Relatiebeheerder van de plaatsing
  • Doeluren
  • Referentie of kostenplaats voor de factuur
  • Werklocatie
  • Etc.

Het is ook mogelijk om meerdere medewerkers tegelijk te plaatsen onder dezelfde condities, dit noemen we de massaplaatsing.

Let op: de prijsafspraak van de plaatsing wordt de loonafspraak genoemd!

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wie maken de plaatsingen aan en moeten deze worden beoordeeld via een workflow? Zo ja, door wie?
  • Wat leg je nu vast op een plaatsing?

8. Plaatsings- en Opdrachtbevestiging

Een goedgekeurde plaatsing genereert een plaatsingsbevestiging en opdrachtbevestiging. Beide documenten bevatten informatie over:

  • Welke medewerker wordt geplaatst in welke functie;
  • De duur van de opdracht;
  • Contact- en adresgegevens van de plaatsing.

De Plaatsingsbevestiging richting kandidaat bevat daarnaast alle elementen van de Loonafspraak met daarbij het te verdienen loon per component. Bijvoorbeeld 15 euro per gewerkt uur, 0,23 cent per kilometer of dat deze recht heeft op Eindejaarsuitkering. 

Let op: Dit document is een aanvulling op de arbeidsovereenkomst

De Opdrachtbevestiging richting Opdrachtgever toont geen loon voor de kandidaat, maar toont het tarief wat per item gefactureerd wordt.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Worden er documenten verstrekt n.a.v. een plaatsing?
  • Zodra het loon en/of tarief wijzigt of de einddatum van de opdracht, moeten er dan nieuwe versies van deze documenten worden verstrekt?

9. Permissieschema

Binnen het permissieschema bepaal je per item of de flex medewerker deze mag boeken of niet. Daarnaast geef je op of de uren beoordeelt moeten worden. Je wilt bijvoorbeeld wel dat de medewerker zijn/haar normale uren mag boeken, maar een bonus wil je door de backoffice laten opvoeren. Voorbeelden van smaken binnen de permissieschema’s:

  • Medewerker boekt uren, klant accordeert;
  • Medewerker boekt uren, geen accordering klant;
  • Uren via import, geen accordering noodzakelijk

Wanneer de uren binnenkomen via een updateconnector zal je geen gebruikmaken van goedkeuring via de AFAS workflow.

Let op: elke klantovereenkomst bevat één permissieschema!

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke smaken van goedkeuren kennen jullie?
  • Welke uren/onkosten wil je altijd intern goedkeuren?
  • Mogen uren/onkosten die te lang 'openstaan' automatisch goedgekeurd worden?

10. Declaraties boeken

Declaraties kunnen gezien worden als het urenbriefje die de medewerker inlevert. In een declaratie kunnen de uitgevoerde werkzaamheden, en gemaakte kosten, van een week worden vastgelegd. Op deze declaratie legt AFAS Profit veel informatie vast, bijvoorbeeld de marge, borging van goedkeuring opdrachtgever, correcties en de gegenereerde journaalposten.

Eigenschappen declaratie:

  • Kan maximaal één week bevatten
  • Kan maximaal de uren en kosten van één plaatsing bevatten
  • Een medewerker kan meerdere declaraties indienen per week
  • Bevat loonkosten werkgever en omzet, dus ook de marge

Declaraties kunnen op verschillende manieren binnenkomen in AFAS Profit:

  • Medewerker boekt in de AFAS Pocket app
  • Uren komen binnen via de koppeling met een extern pakket
  • Uren komen binnen via een import, lees; Excel file
  • Backoffice boekt uren voor de medewerker in AFAS Profit

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke vormen van urenaanlevering zijn er?
  • Wie keurt de uren goed?

11. Declaratiefacturatie

Nadat een declaratie is goedgekeurd, en verwerkt voor verloning, is het mogelijk om deze te factureren aan de opdrachtgever. Wanneer de declaraties worden gefactureerd gebruikt AFAS Profit de instellingen ‘Verzamelen facturen’ op de klantovereenkomst om de juiste facturen op te stellen. Ook het % g-rekening borg je op de klantovereenkomst

Welke lay-out er gebruikt wordt voor de factuur leg je als volgt vast:

  • Op het verkooprelatieprofiel
  • Op de klantovereenkomst

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wie doet de facturatie?
  • Welke verschillende facturatiemethoden zijn van toepassing?
  • Moeten er meerdere factuurlay-outs worden gehanteerd?
  • Welke factuurlay-outs worden nu gebruikt?

12. Integratie financieel

Vanuit AFAS Flex integreren we de projecten met financieel. Dit doen we door een grondslag te bepalen vanuit projecten die we koppelen aan de juiste grootboekrekeningen. Dit koppelen doe je via een integratierekening Meest gebruikte grondslagen:

  • Integratie-/artikelgroep
  • Projectgroep

Vervolgens kan er bij het boeken van de financiële mutatie ook een kostenplaats/kostendrager worden meegenomen. Door het gebruik hiervan is het mogelijk om bijvoorbeeld het type medewerker mee te journaliseren van de normale uren.

Voorbereidingen workshop

  • Welke grondslag is nodig om de juiste omzetrekening te bepalen? 
  • Worder er ook kostenplaatsen, kostendragers of eventueel meer verbijzonderingen gebruikt?

13. Journalisering opbrengst

Binnen AFAS Flex is het mogelijk om de omzet van een declaratie te journaliseren vóórdat de factuur is gemaakt. Je kan de omzet van de declaratie nemen vanaf het moment dat deze is goedgekeurd. Om dit te doen worden er voor elke declaratie 2 boekingen gemaakt:

  • Voor facturatie -> nog te factureren omzet aan omzet
  • Na facturatie -> debiteur aan nog te factureren omzet

Belangrijk om te weten is dat deze boekingsgang verplicht is in AFAS, je kan uiteraard wel bepalen welke grootboeken geboekt moeten worden. Het is dus niet mogelijk om de balansboeking over te slaan.

14. Kostprijsmodel

Het kostprijsmodel bevat de voorcalculatorische kostprijsfactoren die inzicht kunnen geven in de verwachte marge op een plaatsing. In het model wordt een factor opgenomen voor elke urensoort in combinatie met de bijbehorende fase. De factor kan specifieker gemaakt worden door de uitzendwijze en type plaatsing onderdeel te maken van de factor.

De kostprijsfactor heeft vooral nut wanneer de salesmanager zelf de plaatsing aanmaakt, zij zien dan namelijk of de gemaakt afspraken naar verwachting marge gaan opleveren.

Let op: elke klantovereenkomst bevat één kostprijsmodel!

Voorbereidingen voor de workshop

  • Hoe bouwen jullie de kostprijsfactoren op? 
  • Welke kostprijsfactoren gebruik je?

Extra onderdelen

Tussenkomst van brokers

Het komt voor dat de plaatsing van de kandidaat niet rechtstreeks plaatsvindt, maar via tussenkomst van een Broker. Daarin zijn meerdere structuren denkbaar:

  • De broker stuurt een Self Billing factuur naar jullie n.a.v. geschreven uren in hun portaal:
    • Je maakt geen factuur en boekt de factuur van de broker in;
    • Je maakt zelf een factuur en vergelijkt deze met die van de broker;
  • Jullie factureren de broker;

Daarnaast kan het voorkomen jullie direct bij de eindklant plaatsingen doen en daarnaast bij diezelfde klant ook via een broker.

Eindejaarsuitkering

Sinds 1 januari 2023 is het verplicht om ook de Eindejaarsuitkering (EJU) te vergoeden aan kandidaten. Hiervoor zijn diverse instellingen mogelijk:

  • Percentage ADV;
  • Of Toeslagen en Overuren intellen voor de berekening;
  • Of deze periodiek of eenmaal per jaar uitbetaalt wordt;
  • Of er voorwaarden hangen aan het recht tot opbouw EJU, bijvoorbeeld dat de kandidaat geplaatst moet zijn vòòr 01-07-202X
  • Wordt de EJU gefactureerd of zit deze verdisconteerd in het tarief?

Voorbereidingen voor de workshop

  • Maken jullie gebruik van brokers en welke stromingen kennen jullie? Zijn er klanten die je zowel direct factureert als via een broker?
  • Is er sprake van EJU bij jullie klanten en wat zijn de kenmerken?

Downloadbare voorbeeldbestanden