Service Overeenkomst en Algemene Voorwaarden

In onze Service Overeenkomst (SLA) en Algemene Voorwaarden (AV) leggen we onze voorwaarden en dienstverlening uit. Dit doen we in begrijpelijke taal zonder ingewikkelde juridische artikelen of allerlei uitzonderingen.

Wij maken ons dagelijks sterk voor verbetering van onze software en dienstverlening, ook monitoren we veranderingen in wet- en regelgeving om hieraan te kunnen blijven voldoen. Dat betekent dat onze SLA en AV ook meebewegen met de verbeteringen en veranderingen die we (moeten) doorvoeren.

Deze SLA & AV zijn enkel van toepassing op AFAS ProfitWerk je met AFAS SB? Ga dan naar de AV SB.

Download de SLA in PDF

Download de AV in PDF

 

Opmerkingen, vragen of suggesties

Heb je opmerkingen of suggesties waarmee wij onze AV of SLA kunnen verbeteren? Laat het dan weten door een 'AV/SLA vraag' in te sturen.

 

Laatste aanpassingen

Log in om de laatste aanpassingen te bekijken.

Veelgestelde vragen
 

 Waarom past AFAS de AV en SLA periodiek aan?
AFAS past de AV en SLA ieder kwartaal aan, voornamelijk omdat wet- en regelgeving verandert. Daarnaast willen we de AV en SLA laten aansluiten op nieuwe of gewijzigde producten en dienstverlening. Het is hierbij niet werkbaar om op akkoord van 14.000 individuele klanten te moeten wachten of hierover in onderhandeling te gaan. 

Je kunt als klant wijzigingsverzoeken indienen. Dat doe je via de knop 'Stuur een AV/SLA vraag in' die je hierboven ziet staan. Als veel klanten dezelfde wens hebben, passen we de AV of SLA waar mogelijk hierop aan.

Belangrijke wijzigingen lees je altijd terug in de release notes, we melden dit onder andere via de nieuwsbrief als deze klaar staan. Ons uitgangspunt hierbij is: de kwaliteit van onze dienstverlening blijft altijd op peil – of wordt zelfs beter.

Waarom kan geen individuele Service Overeenkomst (SLA) worden overeengekomen?
Je krijgt als klant van AFAS onze standaard SLA omdat je ook onze standaard SaaS-oplossing afneemt. Deze leveren we aan ruim 14.000 klanten. De SLA is dus niet per klant aan te passen, anders zouden we maatwerk moeten leveren – en dat past niet bij onze SaaS-aanpak. Op deze manier zorgen we voor duidelijkheid én een kwalitatieve en uniforme dienstverlening voor iedereen.

 Waarom kan geen individuele Verwerkersovereenkomst worden overeengekomen?
AFAS Software biedt al haar klanten dezelfde dienstverlening/verwerking aan waardoor het individueel opmaken van een Verwerkersovereenkomst geen toegevoegde waarde heeft. Het is onmogelijk om met meer dan 14.000 verschillende klanten, eigen Verwerkersovereenkomsten overeen te komen. Het is onrealistisch dat AFAS al deze individuele afspraken kan controleren, garanderen én nakomen.

 Waarom kan dat niet worden overeengekomenwelke categorie persoonsgegevens door AFAS worden verwerkt?
Klanten bepalen zelf wat voor gegevens zij in Profit zetten en dus ook welke onderdelen van de software ze vullen met persoonsgegevens. AFAS kan in die zin dit deel in de Verwerkersovereenkomst dan ook niet vullen voor haar klanten. Het document zou daarnaast ook altijd verouderd zijn, immers op ieder willekeurig moment kan je als klant zelf bepalen wat voor data je in de software registreert.

Natuurlijk kan je aan ons aangeven welke soorten en/of categorieën persoonsgegevens je invoert en AFAS dus voor jullie verwerkt. Wij kunnen die opsomming dan opslaan bij de overeenkomst. Je bent er dan wel zelf verantwoordelijk voor om, indien je meer of minder soorten of categorieën persoonsgegevens gaat invoeren, je dat dan weer opnieuw bij ons aangeeft. 

 Moet een verwerkersovereenkomst niet individueel worden ondertekend?
Als klant ga je een overeenkomst aan door de offerte te 'ondertekenen' (dit wordt vaak via de klantportal met een digitale handtekening gedaan). Met deze ondertekening ga je ook akkoord met de Algemene Voorwaarden (AV) en Service Overeenkomst (SLA).

In de AVG staat dat de afspraken over de verwerking van persoonsgegevens gemaakt dienen te worden middels een 'overeenkomst of een overige rechtshandeling'. Dit laatste betekent dat het niet noodzakelijk is een apart contract af te sluiten. Afspraken over de verwerking van de persoonsgegevens mogen ook opgenomen worden in bijvoorbeeld de Algemene Voorwaarden of Service Overeenkomst.

AFAS ziet, vanwege het feit dat er geen individuele afwijkende afspraken m.b.t. de verwerking gemaakt kunnen worden, dus geen toegevoegde waarde in het apart ondertekenen van een klantspecifieke verwerkingsovereenkomst.

Waarom is de Verwerkersovereenkomst samengevoegd met de Service Overeenkomst en is het geen apart document?
Door het samenvoegen van de Verwerkersovereenkomst in de Service Overeenkomst zorgt AFAS ervoor dat AFAS voor ál haar klanten een eenduidig en transparant proces biedt zonder onnodige bijlagen, addendums, etc.