Storing AFAS Online 29-10-2019

Update over de storing op AFAS Online. Dit raakt het inloggen op AFAS Profit en het inloggen op InSite.

Tijdstip 6.30 uur

Wij zijn met de hoogste prioriteit ingeschakkeld met onze leverancier. Zij hebben aangegeven dat er een fout is opgetreden in een van de componenten van de AFAS Online cloudomgeving. Er wordt hard gewerkt naar een oplossing. Ons excuus voor dit ongemak, helemaal als je vroeg bent opgestaan om meters te maken.

Tijdstip 7.06 uur

We hebben helaas nog geen zicht op de duur van het probleem. Op dit moment zien we dat er foutmeldingen kunnen ontstaan tijdens het inloggen of dat je helemaal niet kan inloggen. Het gehele AFAS Online platform heeft last van deze storing, wat betekent dat ook AFAS niet kan inloggen en je daarom niet via de klantportal incidenten kunt insturen. We geven iedere 30 minuten een nieuwe update.

Tijdstip 7.31 uur

Doordat het gehele AFAS Online platform last heeft van dit probleem, heeft dit effect op InSite en OutSite. Op dit moment hebben we nog geen nieuwe update en zijn we nog steeds met de hoogste prioriteit bezig met de oplossing van het probleem.

Tijdstip 8.04 uur

We zijn een aantal scenario's met onze leverancier aan het uitwerken om ervoor te zorgen dat het AFAS Online platform zo snel mogelijk weer in de lucht is en jullie kunnen inloggen. Wij verwachten binnen 30 minuten meer te kunnen vertellen over deze situatie.

Tijdstip 8.45 uur

We hebben zicht op de oplossing en verwachten dat de meeste klanten binnen 1 uur weer kunnen inloggen. Klanten die gebruik maken van SSO, kunnen op dit moment weer inloggen. We geven binnen 30 minuten opnieuw een update. 

Tijdstip 9.15 uur

We zien dat verschillende klanten weer kunnen inloggen. De problemen bevinden zich op dit moment op de login-portal, waardoor het kan voorkomen dat je een foutmelding krijgt tijdens het inloggen. We monitoren continu de voortgang en geven om 10 uur opnieuw een update.

Tijdstip 10.00 uur

Klanten kunnen op dit moment gefaseerd inloggen, wat betekent dat een gebruiker willekeurig de login-portal kan benaderen. Het kan daarom voorkomen dat een collega er wel in kan en jij nog niet. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk weer kan inloggen. 

Tijdstip 10.40 uur

Helaas hebben onze eerdere aanpassingen nog geen invloed op de login-portal. We zien dat sommige klanten kunnen inloggen, maar nog niet iedereen. Wellicht ten overvloede, maar mocht je ingelogd zijn, zorg er dan voor dat je je browser open laat staan. 

Tijdstip 11.30 uur

Inmiddels kunnen alle klanten weer inloggen. We zien dat de performance in een aantal gevallen nog niet optimaal is. Hier gaan we verder mee aan de slag. Door de storing van deze ochtend is ons advies om te controleren of de connectoren en geplande taken opnieuw gedraaid moeten worden in de omgeving. Mocht je gisteren een omgevingsaanvraag hebben ingediend, dan kan het langer duren dan normaal voordat deze verwerkt is. Op een later moment informeren wij jullie verder over de oorzaak van deze storing. 

Tijdstip 12.15 uur

In onderstaande video geeft Bas van der Veldt (CEO) een toelichting op de storing van vanochtend. De storing rondom het inloggen en de performance is opgelost en daarom sluiten wij deze storingsmelding. Onze oprechte excuses voor deze vervelende situatie. Op een later moment kun je de technische beschrijving van deze storing vinden op de klantportal via een nieuwsbericht en op afasstatus.nl.