Maar wat is Google Tag Manager nou precies? Het is een schil of datalaag over je website waarmee je verschillende programma’s makkelijker en centraal kunt aansturen. Google Tag Manager meet zelf niets, het is eigenlijk een doorgeefluik. Je kunt via Tag Manager bijvoorbeeld Google Analytics centraal aansturen.
Wereldwijd gebruikt zo’n 60 procent van de websites Google Analytics om statistieken en gebruikersdata te verzamelen, te analyseren en weer te geven. Het principe is eenvoudig. Je plaatst code op je pagina’s en relevante data wordt opgeslagen en in een dashboard gepresenteerd. Google Analytics verzamelt echter heel veel data. En als je iets nieuws wilt meten wat niet standaard gemeten wordt, moet je extra code plaatsen. Dat is niet in elke organisatie even eenvoudig. Als marketeer, HR-medewerker of succesbeheerder heb je hierbij vaak de hulp van de IT-afdeling of een webbureau nodig.
Een goede implementatie van Google Analytics kan een flinke klus zijn als je meer wilt meten dan de basis. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen daadwerkelijk op het telefoonnummer klikken of de PDF die je aanbiedt downloaden? Dan moet je hier aanvullende inrichting doen. Dit los je op met een tracking code. Omdat zo’n telefoonnummer waarschijnlijk op elke pagina staat, is dat veel werk. Je systeembeheerder heeft daar misschien geen tijd voor of zin in, en inhuur kost hoe dan ook geld. Daarom: Google Tag Manager to the rescue! Daarmee rol je nieuwe code – zoals de tracking code voor het telefoonnummer - snel uit. In een paar handelingen plaats je zelf de juiste code heel gericht op een paar pagina’s of in één keer op de gehele site.
Google Tag Manager is niet alleen handig voor slim gebruik van Google Analytics. Je kan ook eenvoudig code van derde partijen, zoals bijvoorbeeld Hotjar of Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) beheren en uitrollen. Installeren van chatfunctionaliteit op elke OutSite pagina is ook heel eenvoudig. Maar daarvoor moet je wel eerst Google Tag Manager in OutSite implementeren. En je snapt het al; dat is natuurlijk een fluitje van een cent. Je plaatst de Container-ID (het unieke ID dat verwijst naar jouw Google Tag Manager account) in de eigenschappen van je OutSite en je kunt los. Lees in de handleiding hoe je dit snel doet.