Ons leven speelt zich steeds meer digitaal af en daar wordt misbruik van gemaakt. Hackers hengelen met lokaas naar jouw informatie, om zo je inloggegevens te stelen of te zorgen dat je geld overmaakt. Dat wordt phishing genoemd.
Iedereen krijgt wel eens te maken met phishing, soms zelfs dagelijks. Zo hebben we allemaal wel eens een sms'je ontvangen dat lijkt te komen van onze bank, met de melding dat een betaalpas snel verloopt. Of een e-mail van een organisatie zoals de ANWB, waarin staat dat er een verschuldigd bedrag rap overgemaakt moet worden.
Deze berichten lijken echt en klik je op het bijgevoegde linkje, dan kom je vaak in een bekende omgeving terecht. Bijvoorbeeld het inlogportaal van je bank of de website van PostNL. Daar vul je jouw inloggegevens of andere informatie in, maar daarna lijkt er niets te gebeuren. Je klikt de pagina weer weg en denkt er niet meer aan. Zonder dat je het doorhebt, heb je zojuist je informatie aan hackers gegeven.
Nu denk je misschien: dat gebeurt anderen, maar mij niet. Zo denken is niet alleen verkeerd, maar ook gevaarlijk. Phishing kan namelijk iedereen overkomen. De mensen die hierachter zitten gaan namelijk uitzonderlijk geraffineerd te werk. Ze spelen in op actuele gebeurtenissen, schrapen alle informatie die je op sociale media plaatst bij elkaar en als ze bellen lijkt het net alsof ze het echte telefoonnummer van je bank gebruiken. Dat laatste wordt spoofing genoemd.
Phishing bestaat in verschillende gradaties van geraffineerdheid. Sommige pogingen zijn niet van echt te onderscheiden, terwijl anderen er zo nep uitzien dat niemand er in zal trappen. Meestal zitten phishingpogingen daar ergens tussenin. Er zijn dan een aantal duidelijke signalen waaruit blijkt dat je met phishing te maken hebt.
Voor meer informatie kun je een kijkje nemen op de website van de Fraudehelpdesk of Veiliginternetten.nl van de Rijksoverheid.
De belangrijkste manier om jezelf te beschermen tegen phishing is dus oplettendheid. Toch kan een phishingpoging zo goed zijn, dat zelfs de meest alerte persoon er nog intrapt. Daarom is het geen overbodige luxe om jezelf extra te beschermen.
Denk je het te snappen? Test jezelf eens met de Niet Klikken Challenge van Certified Secure.
Hoewel je altijd alert moet blijven voor phishing, moet je na een datalek van een dienst waar jij een account hebt extra oplettend zijn. Neem bijvoorbeeld een datalek van Facebook of LinkedIn (helaas gebeurt dat bij beide diensten wel eens).
Ook al zijn je inloggegevens niet gelekt, kunnen hackers wel andere gegevens van je krijgen. Zoals je e-mailadres, telefoonnummer en wellicht wat persoonlijke informatie. Deze informatie wordt vaak gebruikt voor phishing en identiteitsfraude. Op de website Have I Been Pwned staan de meest bekende en grote datalekken en kun je controleren of je hier onderdeel van bent.
Als je met al het bovenstaande rekening houdt, is er nog maar een kleine kans dat je in phishing trapt, maar dat geldt niet voor de mensen om je heen. Mensen die minder bekend zijn met technologie, zijn een makkelijk doelwit.
Dus zodra er nieuwe phishingtrends merkbaar worden, zoals WhatsApp-berichtjes die van familieleden lijken te komen of tekstberichtjes van pakketbezorgers met een linkje naar een app, leg dat dan uit aan de mensen in je omgeving die niet zo oplettend zijn als jij. Zo blijven we allemaal veilig.
Ignaece, Security Officer (CISO) bij AFAS, helpt je in een serie artikelen om je internetveiligheid te vergroten. In dit derde artikel: phishing.