“Dag prehistorie, welkom toekomst!” – Geef je project een coole naam

Een projectnaam 'Implementatie AFAS Profit' maakt je project in elk geval niet populairder

IT-projecten hebben geen bruisend imago. Ze roepen vaak een beeld op van een paar techneuten die ergens achter schermen allerlei dingen regelen. En dat is nog niet alles, vaak betekent zo’n project extra werk en gedoe. Hoe maak je dan duidelijk dat een AFAS-project er juist voor zorgt dat je collega’s hun werk makkelijker, sneller en efficiënter kunnen doen? Een projectnaam ‘Implementatie AFAS Profit’ maakt je project in elk geval niet populairder. Kies daarom vooral een coole naam!

De meeste mensen reageren wat lauw als ze horen dat hun bedrijf andere software gaat gebruiken. “Het werkt toch prima”, is dan een veelgehoorde uitspraak. Hoe maak je mensen dan toch enthousiast voor zo’n verandering? Het is zaak om in ieder geval duidelijk te maken waarom een project nodig is. Dat gaat verder dan het delen van de doelen. Het is vooral belangrijk dat gebruikers een goed beeld krijgen van wat het ze oplevert. Besparen ze tijd of wordt hun werk makkelijker? Zelfs als je een superidee hebt, moet je zorgen dat mensen mee willen werken en denken. En een pakkende naam maakt die drempel een flink stuk lager. We geven je een paar voorbeelden.

Goudkoorts

Een slim gekozen naam is die van de BOVAG. BOVAG doopte de recente implementatie van AFAS tot ‘Goudkoorts’. Dat lijkt misschien een cryptische naam, maar hij wekt in ieder geval nieuwsgierigheid op. Bovendien heeft hij alles te maken met het doel van de implementatie. BOVAG wil de waarde van data veel beter te benutten. Het is voor hen letterlijk het nieuwe goud. En wie zijn goudmijn goed inricht en beheert, kan sneller relevante en doelgroepgerichte diensten en producten ontwikkelen. BOVAG heeft in de loop der jaren een goudmijn aan gegevens opgebouwd. Het is nu de uitdaging om te zorgen dat medewerkers die waardevolle data ook echt gaan ontginnen.

Motiveren

Een klant die verwacht dat AFAS voor een frisse wind in de organisatie gaat zorgen, koos voor de naam ‘Mistral’ . Om medewerkers meer bij projecten te betrekken, kiezen sommige organisatie voor zeer motiverende projectnamen. Wat te denken van ‘The Next Step’ of ‘Let it Roll’. Mooie Nederlandse varianten zijn ‘Gas geven!’ en ‘Met de bezem erdoor!’. Deze namen maken in ieder geval duidelijk dat er wat gaat gebeuren. En dat veel bedrijven de blik vooruit hebben, blijkt wel bij een project met de glasheldere naam: ‘Dag prehistorie, welkom toekomst!’

SCHERP

Mensen verbinden zich makkelijker met een project als de naam ze aanspreekt. Dat hoeft niet altijd cryptisch te zijn. Goudappel Coffeng, adviseurs in mobiliteit, heeft de overstap naar AFAS gekoppeld aan haar kernwaarden. De projectnaam ‘SCHERP’ staat voor Samenwerken met CRM, HRM en ERP. In het projectlogo is een directe link gelegd met de kernwaarden van de organisatie (Vertrouwen, Innovatie, Professionaliteit en Samenwerken). Op die manier is meteen duidelijk dat de implementatie niet iets nieuws is wat in de organisatie geparachuteerd wordt, maar juist goed aansluit bij de bestaande doelstellingen en cultuur. De boodschap is duidelijk: met AFAS wordt het nu alleen makkelijker om deze doelen te realiseren.

Afkortingen

Afkortingen zijn ook best populair bij onze klanten. Een AFAS implementatie of project prikkelt de creativiteit blijkbaar. Soms levert een afkorting een mooi woord op zoals bij de BOVAG. Andere varianten die we tegenkwamen zijn ‘SIMPEL’ (Snelheid, Integratie, Meerwaarde, Passie, Eenvoud, Lef) of ‘KNOP’ (Kennis, Nieuw, Ontwikkelen Personeel). Ook ‘DWDD’ (Doortastend Werken Door Digitalisering) of ‘MARS’ (Maak Adminstratie Rete Simpel) laten niets aan de verbeelding van je medewerkers over.

Iets extra’s

Als je wilt dat je projecten succesvol zijn, is draagvlak bij je collega’s onmisbaar. Vergeet ze dus niet te betrekken. Dat vraagt iets meer dan inspraak, vertellen wat het doel is en wat de verandering oplevert. Kies daarom een pakkende projectnaam. Daarmee geef je je project net iets extra’s. Een beetje emotionele lading die collega’s aanspreekt en enthousiast maakt. Zo breng je het succes van je project weer een stap dichterbij.

Jouw coolste projectnaam? 

Dit zijn maar een paar voorbeelden van de vele gave projectnamen die onze klanten hebben bedacht. Heb je zelf nog een goed voorbeeld van een coole projectnaam? Laat het ons en andere succesbeheerders dan vooral weten, dan voegen we deze toe aan deze blog!

De kern van deze blog

Een coole projectnaam als Goudkoorts, Let it Roll, MARS (Maak Administratie Rete Simpel) maakt je implementatieproject veel interessanter dan 'Implementatie AFAS Profit'. Kies dus voor een coole projectnaam!