De meeste mensen reageren wat lauw als ze horen dat hun bedrijf andere software gaat gebruiken. “Het werkt toch prima”, is dan een veelgehoorde uitspraak. Hoe maak je mensen dan toch enthousiast voor zo’n verandering? Het is zaak om in ieder geval duidelijk te maken waarom een project nodig is. Dat gaat verder dan het delen van de doelen. Het is vooral belangrijk dat gebruikers een goed beeld krijgen van wat het ze oplevert. Besparen ze tijd of wordt hun werk makkelijker? Zelfs als je een superidee hebt, moet je zorgen dat mensen mee willen werken en denken. En een pakkende naam maakt die drempel een flink stuk lager. We geven je een paar voorbeelden.
Een slim gekozen naam is die van de BOVAG. BOVAG doopte de recente implementatie van AFAS tot ‘Goudkoorts’. Dat lijkt misschien een cryptische naam, maar hij wekt in ieder geval nieuwsgierigheid op. Bovendien heeft hij alles te maken met het doel van de implementatie. BOVAG wil de waarde van data veel beter te benutten. Het is voor hen letterlijk het nieuwe goud. En wie zijn goudmijn goed inricht en beheert, kan sneller relevante en doelgroepgerichte diensten en producten ontwikkelen. BOVAG heeft in de loop der jaren een goudmijn aan gegevens opgebouwd. Het is nu de uitdaging om te zorgen dat medewerkers die waardevolle data ook echt gaan ontginnen.
Een klant die verwacht dat AFAS voor een frisse wind in de organisatie gaat zorgen, koos voor de naam ‘Mistral’ . Om medewerkers meer bij projecten te betrekken, kiezen sommige organisatie voor zeer motiverende projectnamen. Wat te denken van ‘The Next Step’ of ‘Let it Roll’. Mooie Nederlandse varianten zijn ‘Gas geven!’ en ‘Met de bezem erdoor!’. Deze namen maken in ieder geval duidelijk dat er wat gaat gebeuren. En dat veel bedrijven de blik vooruit hebben, blijkt wel bij een project met de glasheldere naam: ‘Dag prehistorie, welkom toekomst!’
Mensen verbinden zich makkelijker met een project als de naam ze aanspreekt. Dat hoeft niet altijd cryptisch te zijn. Goudappel Coffeng, adviseurs in mobiliteit, heeft de overstap naar AFAS gekoppeld aan haar kernwaarden. De projectnaam ‘SCHERP’ staat voor Samenwerken met CRM, HRM en ERP. In het projectlogo is een directe link gelegd met de kernwaarden van de organisatie (Vertrouwen, Innovatie, Professionaliteit en Samenwerken). Op die manier is meteen duidelijk dat de implementatie niet iets nieuws is wat in de organisatie geparachuteerd wordt, maar juist goed aansluit bij de bestaande doelstellingen en cultuur. De boodschap is duidelijk: met AFAS wordt het nu alleen makkelijker om deze doelen te realiseren.
Afkortingen zijn ook best populair bij onze klanten. Een AFAS implementatie of project prikkelt de creativiteit blijkbaar. Soms levert een afkorting een mooi woord op zoals bij de BOVAG. Andere varianten die we tegenkwamen zijn ‘SIMPEL’ (Snelheid, Integratie, Meerwaarde, Passie, Eenvoud, Lef) of ‘KNOP’ (Kennis, Nieuw, Ontwikkelen Personeel). Ook ‘DWDD’ (Doortastend Werken Door Digitalisering) of ‘MARS’ (Maak Adminstratie Rete Simpel) laten niets aan de verbeelding van je medewerkers over.
Als je wilt dat je projecten succesvol zijn, is draagvlak bij je collega’s onmisbaar. Vergeet ze dus niet te betrekken. Dat vraagt iets meer dan inspraak, vertellen wat het doel is en wat de verandering oplevert. Kies daarom een pakkende projectnaam. Daarmee geef je je project net iets extra’s. Een beetje emotionele lading die collega’s aanspreekt en enthousiast maakt. Zo breng je het succes van je project weer een stap dichterbij.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van de vele gave projectnamen die onze klanten hebben bedacht. Heb je zelf nog een goed voorbeeld van een coole projectnaam? Laat het ons en andere succesbeheerders dan vooral weten, dan voegen we deze toe aan deze blog!