De informatie waarmee de template steeds weer wordt aangescherpt, komt uit de praktijk. “Het doel is om alle beschikbare input te verzamelen en te analyseren. Natuurlijk van de AFAS beheerders, omdat zij vanuit hun organisatie continu vragen over de processen krijgen. Maar ook de feedback van consultants en klanten is zeer welkom. De kennis die we zo verzamelen, geven we natuurlijk weer terug als verbeteringen en extra functionaliteit.
De input en feedback komt terecht in de template, die het vertrekpunt voor nieuwe implementaties is. “Alles in de template is echter alleen direct toepasbaar voor nieuwe klanten. Voor bestaande klanten was het tot nu toe helaas niet meer dan een inspiratiebron. Dat willen we graag veranderen. We werken nu hard aan kant-en-klare content die we via de updates ín de software uitleveren. Zo zijn de nieuwste mogelijkheden wel direct beschikbaar voor alle klanten. De eerste uitingen hiervan kun je vinden in de komende versies. Hiermee verlagen we de drempel voor effectieve inzet van AFAS nog verder. Beheerders hoeven zich dan niet eerst te verdiepen in een specifiek onderwerp of proces, maar kunnen ze direct aan de slag kunnen met een bewezen proces.”
De uitdienst-wizard is een goed voorbeeld. “Ieder bedrijf, groot of klein, heeft te maken met medewerkers die vertrekken. En als dat gebeurt, moeten in de organisatie veel zaken afgevinkt worden. Van het inleveren van de leaseauto en telefoon, tot het afsluiten van het mailaccount en het plannen van een exitgesprek. Met een kant-en-klare workflow in Profit, kan een AFAS beheerder dit proces met een druk op de knop neerzetten. Dat scheelt zijn collega’s meteen een hele hoop extra werk. Met zo’n verdiepingsslag boek je tijdwinst. Je kunt namelijk meteen focussen op de meerwaarde van de software voor jouw organisatie.”
Een ander voordeel van kant-en-klare processen is dat deze best practices de kans bieden aan beheerders om kritisch naar bestaande processen te kijken. De beheerder kan zijn eigen organisatie een spiegel voorhouden. “Als je weet hoe het slimmer en efficiënter kan, krijg je een goed beeld van onnodige handelingen of complexiteit. Dat mechanisme werkt ook bij onszelf. Beheerders prikkelen ons steeds weer om te leren en onze software nog beter af te stemmen op wat er in de praktijk nodig is. En die verbeteringen delen we altijd met klanten. We maken de gereedschapskist steeds completer. Je hoeft het alleen maar te gaan gebruiken!”
Tijdens de Dag van de AFAS beheerder vertelde Paul over hoe je optimaal gebruik kunt maken van standaardcontent om de software voor je te laten werken. Heb je de presentatie van Paul gemist of wil je deze graag nog een keer bekijken? Klik dan op onderstaande video.