Digitaal betalen is ideaal. Als je klanten een factuur stuurt met een betaallink, kunnen ze die met een paar muisklikken betalen. En dat werkt. Uit onderzoek van MKB Belangen en Stuurjerekening.nl. blijkt dat klanten uit het mkb en particulieren tot wel drie keer sneller op deze manier betalen. Ook aan de achterkant zijn er voordelen. Zeker als het betaalplatform gekoppeld is met Profit. De betaallinks worden automatisch aan facturen of herinneringen toegevoegd. Verder kan je de bulkbetalingen die het betaalplatform aanbiedt, geautomatiseerd afletteren. Dus geen handmatige koppelingen of extra typewerk meer. Dat scheelt veel tijd en je hebt minder risico op fouten. Bovendien heb je altijd direct inzicht in de status van betalingen omdat facturen in Profit en OutSite direct geüpdatet worden. Een win-winsituatie dus.
Met de update van Profit 18 kun je direct de koppeling maken tussen AFAS en Mollie. De keuze viel op deze payment service provider omdat dit Nederlandse bedrijf alle betaalmethodes, zoals het populaire iDeal, ondersteunt. Natuurlijk willen we dat zoveel mogelijk klanten eenvoudig profiteren van alle voordelen. De koppeling met Mollie richt je dan ook snel in, zowel bij Mollie als in Profit. Met de juiste berichtsjabloon verstrek je eenvoudig je factuur of herinnering met betaallink. Die wordt vervolgens snel betaald en verwerkt.
De koppeling met Mollie in Profit 18 kwam precies op tijd voor Slimster. Deze vergelijkingssite helpt consumenten de beste deal te vinden vinden om hun woning te verduurzamen, voor een verbouwing of voor huishoudelijke apparatuur. Aan de andere kant biedt het ondernemers een goed platform om nieuwe opdrachten binnen te halen. Slimster gebruikte de software van AFAS al jaren, maar benutte nog niet alle mogelijkheden. Annemieke legt uit: “Sommige processen deden we nog handmatig en op papier. Zo digitaliseerden we alle binnenkomende facturen met de hand om ze vervolgens in Profit in te voeren.”
Deze aanpak is foutgevoelig en kost vooral veel tijd, zeker op de Finance-afdeling. Dat kon beter en daarom startte Slimster een digitaliseringsslag. De geautomatiseerde verwerking van Mollie-betalingen sloot hier heel goed op aan. “Leveranciers melden zich bij ons aan en als er een verzoek om een offerte komt, matchen we klant en leverancier. Voor zo’n lead rekenen we een klein bedrag. Onze klanten krijgen vervolgens een factuur of herinnering met een betaallink van Mollie. Zo kunnen zij hun facturen makkelijk en snel betalen. En dat doen ze vaak. Ik schat in dat ongeveer de helft van onze facturen via Mollie wordt betaald.”
Hoewel de betaling wel digitaal verliep, was de verwerking van de Mollie-betalingen in de software van AFAS nog grotendeels handwerk. Annemiek legt uit: “We ontvangen twee keer per maand een verzamelbetaling van Mollie. Dat bulkbedrag moet wel gesplitst en gekoppeld worden aan de juiste factuur. Voor de administratie moest ik per factuur dus een regel aanmaken. Een omslachtig en tijdrovend proces. Dat is nu verleden tijd.”
Toen zij begreep dat AFAS de verwerking van Mollie-betalingen in Profit 18 ging automatiseren, was Annemieke meteen enthousiast. In het testteam dacht ze mee over de invulling van deze functionaliteit en kon ze alvast ervaring opdoen. “Ik ben leergierig en zie het als een uitdaging om de mogelijkheden van de software te benutten om mijn dagelijkse werk makkelijker te maken. Het inrichten van de bankkoppeling met Mollie is heel eenvoudig. De stappen zijn duidelijk en als je het eenmaal gedaan hebt, bespaar je enorm veel tijd. Ik was al een fan van Mollie en dat is alleen maar verder gegroeid. Zeker nu de verwerking ook geautomatiseerd is in de software van AFAS. Op die manier heb ik meer tijd om ook andere processen binnen Slimster te digitaliseren.”
Wil jij weten wat de koppeling met Mollie voor jouw organisatie kan betekenen? Of wil je weten hoe andere klanten dit hebben gedaan en wat het hen heeft gebracht? Kijk hier het webinar terug.
Krijg gemakkelijk én op tijd je facturen betaald en letter automatisch transacties af via de koppeling met Mollie.