Bij AFAS maken wij onderscheid tussen inhoudelijke fiscale vragen én software gerelateerde vragen. Omdat wij geen fiscalisten zijn, kunnen we niet ondersteunen bij inhoudelijke fiscale vragen. Bij vragen over onze software denken wij natuurlijk graag met je mee. Maar voor je bij ons op de lijn komt, is het van belang dat je de volgende vraag kan beantwoorden: ‘Hoe werkt dit specifieke vraagstuk wanneer je handmatig de aangifte bij de Belastingdienst indient?’
Het idee hierachter is eenvoudig. Het is cruciaal dat je zelf goed duidelijk hebt, wat de concrete vraag vanuit je organisatie is. Dat is altijd het vertrekpunt. Op dat moment kan je namelijk een incident insturen via de klantportal. Zeker bij fiscale vragen is het voor ons prettiger als je een incident via de klantportal instuurt, en niet telefonisch. Via de portal hebben we meteen alle informatie. Kies hier ook gelijk voor een fiscaal incident, omdat je dan direct de relevante velden te zien krijgt. Dat scheelt jou ook tijd.
Bij het insturen van een incident zijn er wel wat aandachtspunten:
- Geef duidelijk aan waar je in de software zit. Werk je in Profit of vanuit InSite? In welk (aangifte)jaar werk je? Op welk tabblad kijk je? Probeer dit ook zoveel mogelijk te verduidelijken met screenshots (let op: van het hele scherm).
- Als je vragen hebt over een aangifte IB, Vpb, Erfbelasting, Schenkbelasting etc. willen wij een diagnose ontvangen. De meeste vragen zijn klant-specifiek en zonder diagnose kunnen wij de situatie niet reproduceren. Hier lees je hoe je een diagnose maakt.
- Bij vragen over berekeningen die niet kloppen, is het belangrijk relevante wetgeving in de vorm van verwijzingen naar de wet IB/Vpb/Successiewet/jurisprudentie te vermelden. Een link naar de website van de Belastingdienst is dan niet voldoende, omdat dit geen juridisch bindende informatie is.