Het snelste antwoord op jouw fiscale vraag

Wat kun je zelf doen?

Bij AFAS staat zelfredzaamheid centraal. En hoewel we er alles aan doen om vragen te voorkomen, staan we natuurlijk wel altijd klaar om te helpen. Toch speel je daar als AFAS Beheerder zelf ook een belangrijke rol in. Want om je snel en efficiënt te ondersteunen bij fiscale vragen, kun je ons al goed op weg helpen. Daarom willen we je inspireren met ideeën en tips. Ook laten we zien hoe we bij het AFAS Support Center werken. Op die manier kun je in de meeste gevallen doelgericht helpen en kun jij snel weer verder.

Bij AFAS maken wij onderscheid tussen inhoudelijke fiscale vragen én software gerelateerde vragen. Omdat wij geen fiscalisten zijn, kunnen we niet ondersteunen bij inhoudelijke fiscale vragen. Bij vragen over onze software denken wij natuurlijk graag met je mee. Maar voor je bij ons op de lijn komt, is het van belang dat je de volgende vraag kan beantwoorden: ‘Hoe werkt dit specifieke vraagstuk wanneer je handmatig de aangifte bij de Belastingdienst indient?’

Wat is je vraag?

Het idee hierachter is eenvoudig. Het is cruciaal dat je zelf goed duidelijk hebt, wat de concrete vraag vanuit je organisatie is. Dat is altijd het vertrekpunt. Op dat moment kan je namelijk een incident insturen via de klantportal. Zeker bij fiscale vragen is het voor ons prettiger als je een incident via de klantportal instuurt, en niet telefonisch. Via de portal hebben we meteen alle informatie. Kies hier ook gelijk voor een fiscaal incident, omdat je dan direct de relevante velden te zien krijgt. Dat scheelt jou ook tijd.

Waar let je op bij het insturen van een incident?

Bij het insturen van een incident zijn er wel wat aandachtspunten:

  • Geef duidelijk aan waar je in de software zit. Werk je in Profit of vanuit InSite? In welk (aangifte)jaar werk je? Op welk tabblad kijk je? Probeer dit ook zoveel mogelijk te verduidelijken met screenshots (let op: van het hele scherm).
  • Als je vragen hebt over een aangifte IB, Vpb, Erfbelasting, Schenkbelasting etc. willen wij een diagnose ontvangen. De meeste vragen zijn klant-specifiek en zonder diagnose kunnen wij de situatie niet reproduceren. Hier lees je hoe je een diagnose maakt.
  • Bij vragen over berekeningen die niet kloppen, is het belangrijk relevante wetgeving in de vorm van verwijzingen naar de wet IB/Vpb/Successiewet/jurisprudentie te vermelden. Een link naar de website van de Belastingdienst is dan niet voldoende, omdat dit geen juridisch bindende informatie is.

Snel schakelen

Wanneer je incident is ingestuurd, gaan wij natuurlijk snel op zoek naar het juiste antwoord. Wil je weten wat er dan allemaal gebeurt met je vraag? Om dat inzichtelijk te maken, hebben we een handige video gemaakt. Als we met jouw vraagstuk aan de slag gaan, betrekken we zo nodig ook andere afdelingen bij het antwoord. Door snel te schakelen, zorgen we dat je vraag zo snel mogelijk beantwoord wordt.

Handige links

Tot slot nog een paar handige links in ons Help Center:

Fiscaal succes(beheer)

Net als bij de Belastingdienst kunnen we fiscale vragen niet leuker maken, wel veel makkelijker. Door samen op te trekken, kunnen we ook fiscale vraagstukken snel en efficiënt beantwoorden. Zo bouwen we samen aan fiscaal succesbeheer.

Fiscaal incident insturen

Hoe stuur je op de juiste manier een fiscaal incident in, en waar vind je handige helpartikelen over dit onderwerp? In dit Succesbeheer artikel vind je het antwoord.