Schrijf teksten die wél gelezen worden

Kruip in het brein van je lezer

Mensen lezen niet, ze scannen alleen. Niet omdat ze lui zijn, maar ons brein kan maar een beperkte hoeveelheid input aan. Tot zo ver het slechte nieuws. Want tekst is nog steeds een heel krachtig middel om een boodschap over te brengen of verandering in gang te zetten. Ook jij kunt mensen met jouw teksten overtuigen. Dus wil je collega’s motiveren AFAS Pocket te gaan gebruiken. Of een lead verleiden tot een afspraak. Het kan allemaal met tekst. Met de juiste bouwstenen voor je verhaal krijg jij lezers in beweging.

Schrijven is doen, maar voor je gaat schrijven, moet je wel weten wat je wilt bereiken. Om iets voor elkaar te krijgen bij je publiek, is het belangrijk duidelijk te hebben wat iemand motiveert of juist frustreert. Als je daarop inspeelt met je aanbod, heb je de aandacht en bied je de lezer iets wat ze nodig hebben. Een grote valkuil bij schrijven is dat je te veel woorden gebruikt en lezers overspoelt met informatie die jij interessant vindt. Op die manier speel je te weinig in op de drijfveren van de lezer. Sterker nog: je jaagt ze weg.

What you see is all there is

Mensen moeten zichzelf of hun behoeftes in de tekst herkennen. Zorg daarom dat je lezers raakt of aanzet tot denken. Dit klinkt natuurlijk prachtig maar hoe pak je dat aan? Om emotie op te roepen, is het goed te weten hoe mensen kijken en lezen. Hiervoor geldt ‘What you see is all there is’. Een lezer scant teksten, on- en offline, op zaken als: Van wie komt dit? Is het voor mij? Wat krijg ik? Wat is het bewijs? Wat moet ik doen? Dit alles gebeurt in een ‘split second’ en vaak onbewust. Daar kun je perfect op inspelen.

Emotie oproepen

Eyetrackers laten bijvoorbeeld zien dat mensen vooral koppen scannen. De rest van de tekst slaan ze over. Daarvan kun jij profiteren door het brein te triggeren met een kop en onderkop. Die moeten meteen vragen oproepen. Vacatures zijn een mooi voorbeeld. Vrijwel ieder bedrijf zoekt momenteel mensen. Toch kiezen ze een standaardopbouw van vacatureteksten met koppen als over ons en functie-eisen. Daar wordt toch niemand warm van? Koppen met woorden als doorgroei, inspiratie, ontwikkeling en een warm bad roepen die emotie wel meteen op. En dan heb je precies wat je wilt: aandacht.

Tijd voor actie

Als je dat voor elkaar hebt, ben je nog niet klaar. Want je wilt uiteindelijk dat een lezer beseft dat er iets moet veranderen of actie nodig is. Op dat moment kun jij je belofte doen. Die je wel echt moet kunnen bewijzen, anders haakt je lezer alsnog af. Pas dan komt je lezer in actie. En bereik jij wat je helemaal in het begin van het schrijfproces voor ogen had. 

Kruip in het brein van de lezer

Wil jij jouw lezers ook in beweging zetten en met jouw teksten gedragsverandering voor elkaar krijgen? Bezoek dan de interactieve sessie van Wim van der Mark op Succestival. Met hem ontdek je hoe je in het brein van je lezer kruipt en teksten kan schrijven die jouw boodschap krachtig overbrengt.

Succestival is inmiddels geweest, geniet van de aftermovie!

 

Wil jij jouw lezers ook in beweging zetten en met jouw teksten gedragsverandering voor elkaar krijgen? Bezoek de interactieve sessie van Wim van der Mark op Succestival!