Waarom vertrouwen in medewerkers jouw bedrijf succesvoller maakt

Best practices op weg naar een Great Place to Work

‘Als onze medewerkers gelukkig zijn, kunnen ze onze klanten ook gelukkiger maken’. Dit is de kern van de AFAS cultuur. Dan moet je wel durven vertrouwen op je medewerkers, ze waarderen en ze betrekken. Zo versterk je het werkgeluk binnen je bedrijf en heb je de sleutel tot succes. Bij AFAS zit dat wel goed. Wencke Ester-Lorber, Commercieel Directeur Great Place To Work, vindt ons een schoolvoorbeeld van een goede werkgever. Gelukkig zetten veel meer organisaties stappen richting een Great Place To Work. Deze best practices deelt zij tijdens haar sessie op Succestival. 

De ambitie van Great Place To Work is niet bescheiden. Het doel is dat uiteindelijk iedereen bij een Great Place To Work werkt. Want als mensen met plezier werken, leidt dat automatisch tot de beste resultaten. Een positieve werkervaring met open communicatie, waardering en betrokkenheid van medewerkers is dan onmisbaar.

Laat cultuur altijd op de agenda staan

Zo’n cultuur vraagt wel investeringen die verder gaan dan het aanschaffen van een klimmuur of pingpongtafel. Het draait allemaal om het versterken van de mindset en cultuur binnen een organisatie. In het begin ontstaat die cultuur bijna vanzelf, maar als het bedrijf groeit, moet je de cultuur bewaken en mee te laten ontwikkelen. En dan zijn communicatie en betrokkenheid cruciaal. Cultuur moet dus altijd op de agenda staan.

Vertrouwen is altijd het vertrekpunt

Eén van de belangrijkste aspecten van een positieve bedrijfscultuur is vertrouwen. Het idee bestaat dat je, als je ergens gaat werken, eerst vertrouwen moet winnen. Volgens Wencke is dat juist andersom. Er is vanaf het begin al vertrouwen, dat is het vertrekpunt. Anders had je iemand sowieso niet aangenomen. Dit is de basis van een cultuur waarin je gehoord en gewaardeerd wordt, waar je fouten kunt maken en waar ruimte is voor innovatieve ideeën.

Een positieve cultuur draagt niet alleen bij aan meer werkplezier. Als je mensen vertrouwen geeft, heeft dat een positieve impact op het werven en behouden van talent, en op de bedrijfsresultaten. Die case is glashard en gebaseerd op concrete data, waardoor je ook de voortgang kunt meten. Vertrouwen is dus een belangrijke KPI.

Kan iedereen zichzelf laten zien?

Hoewel het Great Place to Work onderzoek bestaat uit 60 vragen, draait de belangrijkste vraag om vertrouwen. Als je morgen een goed beeld van de cultuur in je organisatie wilt krijgen, is de cruciale vraag: Kun je jezelf zijn in je organisatie? Zijn medewerkers en managers in het weekend en op het werk dezelfde persoon? Het antwoord geeft inzicht in de psychologische veiligheid van je organisatie, wat weer een belangrijke graadmeter voor je cultuur is. Want dan kan iedereen het beste zichzelf laten zien en 100 procent presteren.

Van vertrouwen naar succes: Creëer een Great Place to Work

De sessie van Wencke op Succestival is geweest. Download hier haar presentatie en ontdek wat er nodig is om een positieve werkervaring te creëren, met open communicatie, waardering en betrokkenheid.

Schrijf je in voor onze inspiratiesessie en leer hoe wij HR combineren met Marketing

 

Van vertrouwen naar succes: Creëer een Great Place To Work

Wencke deelt best practices en concrete voorbeelden van wat het betekent om een 'Great Place to Work' te zijn. Ze gaat in op de cruciale elementen die bijdragen aan een positieve werkervaring, zoals open communicatie, waardering en betrokkenheid van medewerkers.