Doorgaans is het de marketing- of communicatieafdeling die de website en de bijbehorende softwareprogramma’s in beheer heeft. Vaak worden zij ondersteund door een IT-afdeling of externe partij. Google heeft GTM ook voor deze doelgroep ontworpen. Zoals ze op hun eigen website ook vertellen:
“We hebben Google Tag Manager ontworpen voor marketeers, maar ook webmasters en IT'ers zullen dit een prettig product vinden. U beheert uw tags en configureert uw mobiele apps zelf in een gebruiksvriendelijke webinterface, zodat u of uw IT-afdeling niet langer code hoeft te schrijven of te herschrijven.”
Standaard wordt Google Analytics al jaren ondersteund. Google Analytics meet de interactie tussen jouw website en de gebruikers. Maar veel marketingafdelingen willen meer inzicht voor advertentiedoeleinden. Eén van de bekendste voorbeelden is misschien wel de Facebook Pixel. Wanneer je een script zoals de Facebook Pixel op je website plaatst, geef je een advertentieplatform feedback over de interactie van een gebruiker met jouw website, nadat hij of zij op een advertentie heeft geklikt. Dit gaat allemaal volledig digitaal en geautomatiseerd. Als marketeer krijg je vervolgens de feedback of de euro’s die jij in een advertentie investeert, ook daadwerkelijk iets opleveren in bezoek, interacties of conversies. Ook kunnen de advertenties en verspreiding hiermee verbeterd worden.
Zo bieden allerlei softwarepartijen zo’n script aan. Van Google, LinkedIn tot Facebook. Zie hieronder een kleine opsomming van veelgebruikte tags op website:
- Facebook Pixel
- LinkedIn Insight tag
- Google Ads Remarketing
- 'Conversies bijhouden' van Google Ads
- Google Optimize
- Hotjar
- Visual Website Optimizer
- Google Surveys
- Bing Hoofdpixel
- Pinterest Tag
- Twitter Universal Website Tag
- DoubleClick
Aan de slag met Google Tag Manager?