Welke kansen biedt Google Tag Manager voor je OutSite?

Google Tag Manager maakt het mogelijk om (externe) softwaretools op je website te implementeren

Regelmatig hoorden we dat een marketing- of communicatieafdeling van onze klant het niet aanraadde om OutSite, het CMS van AFAS, in gebruik te nemen. Dit tot grote teleurstelling van de afdeling HR & applicatiebeheer omdat zij gebruik wilden maken van alle geïntegreerde functies van de backoffice (AFAS Profit & InSite) naar de front end (OutSite). Het belangrijkste argument van de marketing- & communicatieafdeling hiervoor was dat de mogelijkheden om te meten te beperkt waren, en dat scripts niet aangepast kunnen worden. Een terecht punt vanuit de expertise van deze afdeling, maar dat argument kan de prullenbak in met de toevoeging van Google Tag Manager (GTM) in Profit 11.

Google Tag Manager, wat doet dat precies? – Een voorbeeld

Een praktisch voorbeeld: steeds meer websites hebben tegenwoordig een chatprogramma op hun website. Zo’n chatprogramma neem je af bij een softwareleverancier. Deze softwareleverancier geeft jou vervolgens een klein stukje code (een script) en vragen je om deze op je website te plaatsen. Daar zat voorheen de bottleneck: dit was met OutSite niet goed mogelijk. Vanaf Profit 11 komt Google Tag Manager om de hoek kijken. Met GTM is dit namelijk wél mogelijk. Wanneer je het stukje code via GTM toevoegt aan je website, komt het chatprogramma naar voren op je website.


Waar ligt de verantwoordelijkheid?

Doorgaans is het de marketing- of communicatieafdeling die de website en de bijbehorende softwareprogramma’s in beheer heeft. Vaak worden zij ondersteund door een IT-afdeling of externe partij. Google heeft GTM ook voor deze doelgroep ontworpen. Zoals ze op hun eigen website ook vertellen:

“We hebben Google Tag Manager ontworpen voor marketeers, maar ook webmasters en IT'ers zullen dit een prettig product vinden. U beheert uw tags en configureert uw mobiele apps zelf in een gebruiksvriendelijke webinterface, zodat u of uw IT-afdeling niet langer code hoeft te schrijven of te herschrijven.”

En dat meten, hoe zit dat precies?

Standaard wordt Google Analytics al jaren ondersteund. Google Analytics meet de interactie tussen jouw website en de gebruikers. Maar veel marketingafdelingen willen meer inzicht voor advertentiedoeleinden. Eén van de bekendste voorbeelden is misschien wel de Facebook Pixel. Wanneer je een script zoals de Facebook Pixel op je website plaatst, geef je een advertentieplatform feedback over de interactie van een gebruiker met jouw website, nadat hij of zij op een advertentie heeft geklikt. Dit gaat allemaal volledig digitaal en geautomatiseerd. Als marketeer krijg je vervolgens de feedback of de euro’s die jij in een advertentie investeert, ook daadwerkelijk iets opleveren in bezoek, interacties of conversies. Ook kunnen de advertenties en verspreiding hiermee verbeterd worden.

Zo bieden allerlei softwarepartijen zo’n script aan. Van Google, LinkedIn tot Facebook. Zie hieronder een kleine opsomming van veelgebruikte tags op website:

  • Facebook Pixel
  • LinkedIn Insight tag
  • Google Ads Remarketing
  • 'Conversies bijhouden' van Google Ads
  • Google Optimize
  • Hotjar
  • Visual Website Optimizer
  • Google Surveys
  • Bing Hoofdpixel
  • Pinterest Tag
  • Twitter Universal Website Tag
  • DoubleClick

Aan de slag met Google Tag Manager?



In het kort

Met Google Tag Manager beheer je alle tags op je website vanuit één locatie. Je beheert welke scripts, op welke webpagina’s en op welk moment geactiveerd worden. Je kunt bijvoorbeeld A/B-tests uitvoeren, chatfunctionaliteit in één keer over heel je website toevoegen en inzicht krijgen in de prestaties van je advertenties.