Onboarden met AFAS

Zorg dat elke nieuwe collega zich razendsnel thuis voelt. Ontdek hoe je met de workflow Onboarden in Profit een warm welkom combineert met een strak geregeld proces.

Wat is onboarden?

Onboarden is de workflow voor het in dienst nemen van nieuwe of terugkerende medewerkers. Daarmee wordt het hele proces nóg makkelijker!

Eén gestroomlijnd proces

De workflow Onboarden biedt één gestroomlijnd en inzichtelijk proces voor het in dienst- en herindienst nemen van medewerkers.

Het uitvragen van aanvullende gegevens is volledig geïntegreerd in deze workflow. De uitvraag wordt vanuit de workflow gestart en het onboarden proces gaat verder als de informatie is aangeleverd door de sollicitant.

Genereer vervolgens het document met de arbeidsovereenkomst en laat deze digitaal ondertekenen door de werkgever en de medewerker.

Tenslotte kun je met deze workflow ook een opvolgend dienstverband aangaan, waarbij de medewerker in één proces uit dienst en weer in dienst gemeld wordt.

Flexibel starten

Je kunt het onboarden proces op verschillende manieren starten. Je kunt beginnen met lege persoonsgegevens die ingevoerd moeten worden, maar je kunt het proces ook starten voor een sollicitant (met of zonder sollicitatie) en voor (oud) medewerkers.

Volledig vrije opmaak

Voor de workflow Onboarden kun je ook profielen inrichten. Maak velden bijvoorbeeld verplicht, wijzigbaar of onzichtbaar en stel vooraf veldwaarden in. Je kunt elke aanmaken-pagina van elk profiel zelf opmaken. Dit doe je met losse pagina-onderdelen. Dit geeft je veel mogelijkheden bij het indelen en opmaken van de pagina. Denk aan het toevoegen van eigen toelichtingen en het indelen van de pagina in meerdere kolommen of tabbladen.

Slimme matching

Start je het onboarden proces met lege persoonsgegevens, dan zorgt het slimme matchingsmechanisme ervoor dat dubbele registraties worden voorkomen. Bij het invoeren van de persoonsgegevens word je geattendeerd op mogelijke overeenkomstige medewerkers en/of sollicitanten die al in het systeem staan.
Bijvoorbeeld: als op basis van de ingevulde naam en geboortedatum blijkt dat deze persoon als oud-medewerker bekend is, kun je verdergaan met het onboarden voor de gevonden medewerker. Op deze manier voorkom je dat een tweede onnodige medewerker wordt toegevoegd.

Compleet

De onboarden workflow biedt een uitgebreide set aan mogelijkheden. Zo doorloop je gemakkelijk alle belangrijke stappen bij het opstellen van een nieuw dienstverband:

  • Digitale uitvraag aanvullende gegevens
    Via OutSite kun je aanvullende gegevens bij een sollicitant opvragen. Bijvoorbeeld documenten, gegevens, opleidingen en familie. Je kunt de workflow zo inrichten dat deze automatisch doorloopt als de sollicitant de vereiste gegevens heeft aangeleverd.
  • Digitale identiteitscontrole
    Met de ID-check en de RTW-check van Valicare bepaal je snel of de medewerker een geldig identiteitsbewijs heeft en in Nederland mag werken.
  • Digitaal ondertekenen
    Door de arbeidsovereenkomst digitaal te laten ondertekenen, handel je het proces volledig online af.

Video's

Videoserie proces onboarden

Productmanagers Nieke en Niels nemen je in onderstaande videoserie mee in het hele proces. In elke video richten ze zich op een ander onderdeel van onboarden. Ontdek hoe jij onboarden kunt inzetten binnen jouw organisatie!

 

Webinar Onboarden

Kijk hieronder het webinar terug dat Nieke en Niels gaven in november 2024. Ze staan stil bij de ontwikkelingen in de onboarden functionaliteit en beantwoorden veelgestelde vragen.

Aan de slag met onboarden

Een uitgebreid stappenplan vind je in het Help Center.

Maak nieuwe profielen

Maak profielen voor onboarden. Koppel de nieuwe profielen in de eigenschappen van de vacature. Zo wordt het profiel voor een sollicitant met sollicitatie automatisch bepaald.

Bepaal welke gegevens je opvraagt

Kies welk gegevens en documenten je bij nieuwe medewerkers opvraagt. Maak onderscheid tussen gegevens voor iedereen en gegevens die alleen voor bepaalde functies gelden.

  • Aanvullende (persoons)gegevens, familie en opleidingen
  • ID-bewijs, verblijfsvergunning en tewerkstellingsvergunning
  • Rijbewijs en VOG
  • Loonheffingsverklaring en geheimhoudingsverklaring
  • Registraties (BIG, RGS, AGB, SKJ en V&VN)
  • Ambtseed en diensttijdoverzicht
  • Eigen (persoons)documenten

Richt workflows voor aanvullende gegevens in

Heb je je keuze gemaakt? Richt dan de bijbehorende profielen en workflows in. Elk gegeven en document heeft een eigen workflow en profieltype. Koppel deze in het draaiboek om op te vragen bij de nieuwe medewerker. 

Draaiboeken inrichten

Bundel de op te vragen gegevens en documenten in een draaiboek. Deze verschijnen als taken in de (OutSite) portal van de sollicitant. Kies:

  • Taken uit het onboardenprofiel
  • Taken die specifiek zijn voor de functie

Koppel de juiste draaiboektypes aan het onboardenprofiel en aan de functie bij de werkgever.

Workflow Onboarden inrichten

Kijk kritisch naar het indienstproces. Versnel en vereenvoudig waar het kan:

  • Laat kandidaten documenten uploaden via de werkenbij-site in plaats van via e-mail.
  • Laat de arbeidsovereenkomst digitaal ondertekenen. Niet printen, niet scannen.
  • Gebruik de 4 standaardworkflows van AFAS als bewezen inspiratie.

InSite inrichten en opmaken

Maak de aanmaak- en beoordelingspagina’s van elk onboardenprofiel op. AFAS levert een standaardopmaak. Pas deze aan waar nodig: werk met losse pagina-onderdelen, voeg toelichtingen en vrije velden toe en geef de pagina een logische volgorde. Laat geen verplichte velden weg.

Gebruik ook de standaard portalpagina ‘Onboarden portal’. Start hier het onboarden en houd overzicht op lopende workflows. Plaats een link naar deze portalpagina op je eigen InSite.

Veelgestelde vragen

  • Kan ik een medewerker ook uit dienst melden?
    Puur alleen een medewerker uit dienst melden doe je nog steeds via de workflow Medewerker uit dienst. Voor de workflow onboarden geldt dat als het nieuwe dienstverband direct opvolgend is aan het lopende dienstverband van de medewerker, je kunt kiezen om de medewerker direct uit dienst te melden. Op deze manier voorziet de onboarden workflow in één gestroomlijnd proces voor het uit- en weer indienst melden.

     
  • Kan ik ook een nevendienstverband aanmaken met onboarden? En kun je daar draaiboeken bij gebruiken?
    Ja, dat kan. Maar je kunt dit ook blijven doen via het type dossieritem Nevendienstverband. Gebruik je de workflow Onboarden, dan kun je ook gebruik maken van draaiboeken.

     
  • Kun je ook alleen een deel van een draaiboek aftrappen?
    Nee, je vraagt echt een set aan regels op dat in het draaiboek zit. Die kun je niet individueel uitvinken. Je kunt natuurlijk wel verschillende draaiboeken maken.

     
  • Kan ik de workflow beknopt insturen en de contractgegevens later aanvullen?
    Ja, dat kan. Beknopt betekent in deze dat je bijna alle sollicitant- en medewerkervelden op 'Niet verplicht' kunt zetten. Je hebt bijvoorbeeld als leidinggevende geen BSN, adres of geboortedatum nodig om het onboardenproces te starten. Je kunt zo alle persoonsgegevens beknopt vastleggen. Bijvoorbeeld alleen naam, e-mailadres en telefoonnummer. Voor de contract- en functievelden geldt dat niet. Net als bij het huidige indienstproces blijven deze gegevens verplicht. Je kunt ze wel gedurende het hele onboardenproces aanpassen. Eventueel kun je ervoor kiezen met dummywaarden te werken voor deze velden. Let hierbij op dat je dit borgt in je workflow met condities, zodat je niet per ongeluk iemand in dienst meldt met de dummywaarden.

     
  • Hoe werkt het matchen precies?
    Op basis van de ingevulde gegevens zoekt Profit naar mogelijke overeenkomende medewerkers en/of sollicitanten. Daarbij worden de volgende gegevens vergeleken:
    - Voor- en achternaam
    - Geboortedatum
    - Geslacht
    - Postcode en huisnummer
    - E-mail privé
    - Mobiel privé
    - Burgerservicenummer
    Hoe meer gegevens overeenkomen, hoe waarschijnlijker het is dat we met dezelfde persoon te maken hebben. Als er echter een verschil is in het burgerservicenummer, geslacht, of geboortedatum dan neemt de kans af dat we met dezelfde persoon te maken hebben. In principe moeten ten minste 2 van de bovengenoemde gegevens overeen moeten komen voor een match. Het BSN, geslacht en de geboortedatum mogen niet verschillen. Meer details over de matching vind je in het Help Center.
     
  • Kan ik ook een dubbele medewerker aanmaken?
    Ja, ook als de sollicitant al een (oud)medewerker is, kun je in de workflow kiezen om het nieuwe dienstverband toe te voegen bij een nieuwe medewerker. Hiermee wordt een dubbele (dus tweede) medewerker aangemaakt. Hierbij worden het onboarden dossieritem en de aanvullende gegevens verplaatst naar de nieuw toegevoegde medewerker.

     
  • Op welke momenten kun je portaltoegang geven?
    Dat kan op verschillende momenten:
    - Binnen de sollicitatieworkflow
    - Met een aparte workflow voor portaltoegang
    - Vanuit de workflow Onboarden
    Bedenk vooraf of je wil dat de sollicitant al inlogt op het portaal voordat je gaat onboarden. Is dat niet nodig, dan hoef je niet meer vanuit de sollicitatieworkflow toegang te geven en zit dit in de standaard onboardenworkflow.

     
  • Hoe houd ik inzicht in de gegevens die de sollicitant moet aanleveren?
    Je wilt graag weten of de aanvullende gegevens en documenten die zijn opgevraagd via het draaiboek al binnen zijn. Hiervoor kun je een conditie bouwen in de workflow. Die controleert dit en zet de workflow automatisch door naar de volgende stap.

    Wil je nog meer inzicht? Dan kun je een checklist toevoegen aan de beoordelingspagina voor het onboarden. Deze toont de status van de (draaiboek)taken en is beschikbaar als overzichtspagina 'Checklist aanvullende gegevens onboarden'

Hulp nodig? 

Heb je na het lezen van deze pagina en de artikelen in het Help Center hulp nodig? Dat kan!