De wereld van payroll en de salarisadministrateur binnen een accountants- of administratiekantoor verandert snel. Administratieve handelingen verdwijnen en geautomatiseerde controles zorgen voor steeds hogere kwaliteit. Op deze pagina vind je handvatten om meer grip te krijgen op het payrollproces voor jouw klant.
m
Als je aan payroll en salarisadministratie voor een accountants- of administratiekantoor denkt, denk je gelijk aan de salarisadministrateur. Maar de man of vrouw die de hele dag door mutaties aan het administreren is, gaat verdwijnen. De salarisadministrateur is vrijwel niet meer met administratie bezig. Als je gaat focussen op de 3 taken van de salarisadministratie, dan zou de titel "salarisregisseur" veel beter passen. Deze regisseur heeft een hele andere, veel belangrijkere rol in het payrollproces. Door de administratie bij de klant en via de portal te laten plaatsvinden en de controle in het proces, kan de salarisadministrateur zich bezighouden met de kennisintensieve zaken, zoals adviseren en innoveren!
Niemand anders dan jouw klant weet beter welke zaken er spelen binnen zijn of haar organisatie op HRM én Payroll gebied. Door het invoeren van deze mutaties te automatiseren via een portal wordt het voor jouw klant mogelijk 24/7 de mutaties door te geven en ligt dus de verantwoordelijkheid voor deze mutaties ook weer bij de klant in plaats van de medewerker.
Veel controles van de salarissen voer je uit met analyses. Je controleert zo bijvoorbeeld of een medewerker onterecht een reiskostenvergoeding krijgt of onterecht verloond is met de groene tabel. Je bent veel tijd kwijt aan deze controles; ze zijn geen onderdeel van het proces. De Payroll Auditor waarschuwt je, van tevoren, als zich een situatie voordoet in de salarisverwerking waar je aandacht aan moet besteden. Je krijgt hierdoor meer grip op het salarisverwerkingsproces, de kwaliteit wordt verhoogd en de tijdrovende controles met analyses zijn niet meer nodig!
Als salarisadministrateur heb je te maken met mutaties waarvan je klant het effect wilt zien voordat de salarisadministratie van die periode definitief verwerkt wordt. Doordat alles, van de eerste loonmutatie tot aan het aanbieden van het betaalbestand, wordt geborgd via workflows, heeft jouw klant altijd inzicht in en controle over het resultaat van de betreffende periode. Doordat alles via een gestroomlijnd proces verloopt, kan er simpelweg niets tussen wal en schip verdwijnen.
Met de Business Intelligence dashboards in de software maak je de data makkelijk inzichtelijk. Je maakt van ruwe data begrijpelijke informatie waar je echt wat mee kan! Door deze informatie uit je systeem te halen, kun je beter sturen op het resultaat. Bovendien kun je inzoomen op de gegevens en filteren op de informatie die je wil zien. We leveren standaard Business Intelligence-dashboards voor je Payrollprocessen mee waardoor je altijd een inzicht hebt!
Als je voorgaande stappen succesvol voltooid hebt, maak je voor je organisatie een efficiënte en kwalitatief goede Payrollfabriek. Zo hou je tijd over en kan jij je focussen op je medewerkers.
Dankzij realtime inzicht kan de klant direct alle ingevoerde mutaties controleren, indien gewenst aanpassen én daarna de periode afsluiten;
Alle 'output' zoals loonstroken en het betaalbestand kunnen geautomatiseerd beschikbaar worden gesteld op de portal en zijn 24/7 door de klant te benaderen;
Doordat de klant dit nu helemaal zelf regelt, verlaag je de administratieve lasten en foutkans aanzienlijk.
Alleen het adviseren is nog de kennisintensieve taak die tot het exclusieve domein van de salarisadministrateur op een accountants- of administratiekantoor hoort. Denk aan advisering over en borging van gebieden als:
Controleren is niet meer een aparte taak van de salarisadministrateur, maar een integraal onderdeel in de processen (waarin in meerdere functies een controlerende rol vervullen). De salarisadministrateur is als regisseur het sluitstuk in dat proces aangezien de klant zelf alles via de portal invoert.
Administreren vindt plaats op de juiste plek in het primaire proces, namelijk bij de klant. Jouw klant is daarmee direct het startpunt van het controleproces en daarmee de kern van salarisadministratie in de cloud.
"Wanneer tot 60% van het huidige werk verdampt, biedt dit kansen om de klant te adviseren", aldus Bart Grootveld, Productmanager bij AFAS. "We vinden het belangrijk dat de administratieve taken neer worden gelegd op de plek waar het hoort, bij de klant. Dit biedt kansen voor de salarisadministrateur om écht weer van meerwaarde te worden voor de klant en biedt zekerheid voor het kantoor doordat de verantwoordelijkheden weer liggen, daar waar ze horen". Lees alles over Payroll Cloud
Bart Grootveld, Productmanager HRM/Payroll
Heb jij een vaste accountmanager bij AFAS?
Dan kun je ook rechtstreeks contact opnemen met hem/haar
om antwoord te krijgen op al je vragen over Payroll Cloud