Updaten met AFAS Online

Is er een nieuwe versie van de software beschikbaar? Dan installeert AFAS deze voor jou! Vóór en na de installatie zijn er nog wel een aantal belangrijke dingen die jij moet controleren en uitvoeren. Alles wat je moet weten om zorgeloos over te gaan vind je terug op deze themapagina!

Wat te doen bij een nieuwe versie van AFAS Profit!


De belangrijkste punten op een rij!

Voor de update

  • Planning overgang
    Controleer in de planning overgang wanneer wij jouw omgeving overzetten naar de nieuwe versie.
  • Meewerklicentie op het oude platform?
    Werk jij in de omgeving van jouw klanten en werken beide licenties nog op het oude platform? Dan is het belangrijk dat jullie op hetzelfde moment overgaan naar de nieuwe versie. Is dit niet zo? Laat je klant een incident insturen met het verzoek de overgang te bespoedigen of uit te stellen.
  • Meewerklicentie op het nieuwe inloggen?
    Werk je in de omgeving van jouw klanten en werken beide licenties op het nieuwe inloggen? Dan hoef je niet meer op hetzelfde moment over. Je kan ten alle tijden in de omgeving van jouw klanten. Ook als jullie beide op een andere versie van Profit werken.
  • Nieuwe en gewijzigde functionaliteit
    Het artikel 'Nieuw in Profit' op onze Klantportal is een belangrijke bron van informatie bij een nieuwe versie. Uitleg over alle nieuwe gave functionaliteit vind je hier terug! Voor een overzicht van alle opgeloste issues raadpleeg je de Releasenotes.

Na de update

  • Autorisatie
    Controleer na de installatie van een nieuwe versie of er nieuwe tabbladen, acties en/of menu-items zijn bijgekomen. Standaard delen wij op nieuwe onderdelen geen rechten uit. 
  • Inloggen
    Controleer na de installatie van een nieuwe versie of je kan inloggen in Profit en InSite. Lukt het niet om in te loggen?



Veelgestelde vragen






De veelgestelde vragen

  • Na het inloggen krijg ik de melding: 'Er zijn geen omgevingen beschikbaar'.
    Na de overgang verplaatst je omgeving naar een andere silo, maar blijven de Windows-referenties naar AFAS Online onthouden. Verwijder de Windows-referenties om de melding op te lossen. Lees onder het kopje 'Overige meldingen' hoe je dit doet.
  • Ik kan niet inloggen door de melding: 'De aanmeldpoging is mislukt (The logon attempt has failed)'.
    Je krijgt deze melding als je te vaak probeert in te loggen met een foutief wachtwoord, waardoor de gebruiker wordt geblokkeerd. Vraag je beheerder een nieuw wachtwoord voor je in te stellen. Lees hier hoe je dit doet.
  • De omgeving van mijn eigen klant is na de overgang niet beschikbaar. 
    Jouw klant is dan nog niet over naar de nieuwe versie. De omgeving is pas weer zichtbaar zodra jullie omgeving over dezelfde versie beschikt. Vraag je klant een incident in te sturen met het verzoek de overgang te bespoedigen.

  • [Accountancy Lite] Krijg je bij het inloggen in Fiscaal InSite de melding 'Het is tijdelijk niet mogelijk om in te loggen'?
    Dit komt doordat de site nog niet is bijgewerkt. Lees hier hoe je dit doet. 

Handig om te weten

Installatieprocedure van AFAS Online


  1. Het overzetten van een omgeving vindt altijd plaats op:
    • Maandag t/m vrijdag tussen 19:00 en 07:00 uur.
    • Zaterdag en zondag tussen 19:00 en 07:00 uur én 07:00 en 19:00 uur.
  2. Wij starten niet met de installatie zolang er gebruikers zijn ingelogd in Profit Windows
    (we kijken niet naar In- & OutSite).
  3. Elke nacht tussen 03:00 en 05:00 uur worden alle Terminal Servers (servers voor Profit Windows gebruikers) herstart. Gedurende deze periode kan het zijn dat de verbinding verbroken wordt. Log je opnieuw in dan herstelt de verbinding op een andere terminal server.
  4. Voordat we deze servers herstarten krijgen de nog ingelogde gebruikers een bericht waarin staat dat ze binnen 5 minuten worden uitgelogd.