Een gezond bedrijf begint met gezonde medewerkers. Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand (langdurig) ziek is, met zwangerschapsverlof is of een (arbeids)ongeval heeft gehad.
Voor zowel de onderneming als voor de werknemer is het fijn als het proces goed wordt geborgd. Van wettelijke procedures tot aan betrokkenheid. Dit bespaart de leidinggevende of HR-afdeling een hoop tijd.
Hoe kan de software van AFAS de organisatie ondersteunen met betrekking tot verzuim?
Ook interessant wanneer je niet werkzaam bent in de zorg!
Via InSite kun je de verzuimbegeleiding volledig automatiseren. Op basis van een verzuimmelding worden er met behulp van signaleringen automatisch taken gestart. Alle inzichten zijn verzameld in één portaal. Deze pakt de leidinggevende of bedrijfsarts op. Naast de standaard meegeleverde verzuimbegeleiding kan je als organisatie ook eigen protocollen borgen zoals het sturen van een kaartje en/ of een bos bloemen.
Alle taken rondom de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) zijn opgenomen. Een groot voordeel is dat onderstaande formulieren (behalve afspraak bedrijfsarts) als document gegenereerd kunnen worden. Alle medewerkergegevens worden automatisch ingevuld. Je kan vervolgens de documenten digitaal laten ondertekenen door bijv. manager, medewerker en bedrijfsarts.
Aan de slag met de WVP?
Met dit dashboard wordt het mogelijk om te analyseren hoe het gesteld is met je verzuim en de effecten van het actieve anti-verzuimbeleid. Vanuit verschillende dwarsdoorsnedes, zoals het verzuimpercentage, verzuimduur en meldingsfrequentie over de verschillende rekenmethodes en perioden inzichtelijk te maken. Alle verzuim gegevens zichtbaar met één klik op de knop.
Aan de slag met het Verzuim Dashboard?
Er bestaan diverse handige koppelingen om werk te automatiseren op het gebied van verzuim. Denk bijvoorbeeld aan verzuimsignalen digitaal uitwisselen met het UWV, maar ook een integratie met de Profit Agenda.
Aan de slag met verschillende koppelingen:
Kijk voor meer koppelingen op partner.afas.nl/koppelingen.
Vitaal blijven is een 'must', gezien de voortdurende veranderingen in bedrijven en op de arbeidsmarkt. Een gezonde leefstijl is een eerste voorwaarde voor blijvende vitaliteit. Maar hoe inspireer je je medewerkers? Door een themapagina vol tips. Een themapagina brengt tekst en functionaliteit bij elkaar. Een werkgever doet vaak allerlei losse dingen die vitaliteit raken. Je mag een fiets aanschaffen via IKB, er is een vertrouwenspersonen waar je mee kan praten, je kan extra verlof kopen om tijd voor jezelf te creëren, je kan preventief naar de bedrijfsarts, etc. Maar zijn jouw medewerkers hiervan op de hoogte? Een vitaliteit pagina helpt zowel de medewerkers als de werkgever.
Enkele tips voor een gezonder leven:
Lichamelijke inspanning geeft energie. En met een beroep waarin we het merendeel van de dag zitten, is beweging belangrijk. Maak daarnaast een ommetje tijdens de lunchpauze, neem de trap in plaats van de lift en haal zelf je kop koffie in de pantry.
Kamp je met problemen om vlot in slaap te raken? Ga zoveel mogelijk rond dezelfde tijd naar bed en sta op vaste tijden op. Voor een goede nachtrust is het is heel belangrijk dat je lichaam ‘weet’ wanneer het naar bed moet en weer op moet staan.
Kook op je gemak en op een lage temperatuur. Zo behoud je meer nuttige voedingsstoffen in je eten.