Het vereenvoudigen van het uitnodigen van sollicitanten.
Houd er rekening mee dat je een dag bezig bent met de inrichting.
Eindbaas.
Ik heb geprobeerd een zo logisch mogelijke opbouw van het document te maken. De volgende zaken zullen in dit document aan bod komen:
TIP! Maak eerst 2 kenmerken aan. Daarna je dossieritem zonder kenmerkcombinatie en de workflows. De rest van de tabbladen richt je wel in. Ga daarna verder met het maken van de vrije velden. Pas als je vrije inrichting en je berichtsjablonen zijn gemaakt, maak je de workflow en de kenmerkcombinaties aan.
Dit dossieritem bevat 2 workflows:
Maak een conditie op de gegevensverzameling 'Organisatie/persoon'. Voeg het gekoppelde J/N veld 'medewerker' toe aan je gegevensverzameling. Voeg daarna de conditie mdw J/N = N (extern) en mdw J/N = J (intern) toe aan je workflow.
Achter de taak 'mail versturen ....' koppel je het berichtsjabloon.
Beide taken handel je conditioneel (zonder rechten op taak) af met de conditie 'altijd' of de conditie intern dan wel extern.
Wanneer je workflow klaar is, maak je een nieuwe workflow op basis van 'Uitnodiging voor sollicitatiegesprek' en noem je de nieuwe workflow 'Uitnodiging voor arbeidsvoorwaardengesprek'. Het enige wat je nu in deze workflow hoeft te doen is in beide taken het andere berichtsjabloon te kiezen.
Tabblad algemeen - vinkje 'aanleiding' aan.
Tabblad instellingen
Tabblad bestemming
Tabblad In & OutSite
Tabblad kenmerkcombinaties
Let op! vink in tabblad Typen pagina het dossieritem aan in de eigenschappen van InSiteen OutSite!
Locatie: bestandskoppeling naar locatie. Ik gebruik de locatietabel, en koppel je locaties aan crm (zodat je de adresgegevens kunt ophalen in de mail).
Nadat je de velden hebt gemaakt maak je de betreffende pagina-onderdelen in tabbladen: Extern en Tabbladen Intern. Maak hier 2 onderdelen:
Je bent dan later in staat om bij de opmaak van de pagina's tekstvakken tussen te voegen.
Nu de vrije velden zijn aangemaakt kun je ze toevoegen aan een berichtsjabloon.
Vervang de velden (uit de gegevensverzameling 'dossieritem') van de verantwoordelijke vacature met de overeenkomstige velden vanuit de instuurder. Voeg je vrije velden toe aan de gegevensverzameling.
Het eindresultaat ziet er zo uit:
Het berichtsjabloon zelf. Maak gebruik van een tabel om de velden mooi onder elkaar te krijgen:
Kopieer het berichtsjabloon en noem deze 'Uitnodiging arbeidsvoorwaardengesprek'.
Navolging tip! Keer nu terug naar de eigenschappen van het dossieritem en richt de workflows met bijbehorende kenmerkcombinaties in.
Maak 2 instuurprofielen voor het nieuwe dossieritem. Deze instuurprofielen gebruik je op de eigenschappenpagina van de sollicitant.
Eigenschappen van het profiel sollicitatiegesprek. Het onderwerp wordt gevuld en is onzichtbaar.
Bij de autorisatie moet je rekening houden met de interne rollen en de externe rol sollicitant. Allereerst de autorisatie van de interne rollen. Deze moeten de uitnodigingen kunnen versturen en inzien. Dit kan natuurlijk per klant verschillen. Als voorbeeld gebruik ik hier de autorisatie op de rol Werving en Selectie:
Pagina-onderdelen
De pagina's
De truc is hier om te kiezen bij 'Nieuw dossieritem' voor 'dossieritem insturen (aanpasbaar). Dit betekent dat de 'aanmaak' pagina van het dossieritem gestart wordt. Hier kun je dan vervolgens de details van uitnodiging invullen. Wanneer er op aanmaken wordt geklikt wordt afhankelijk van het kenmerk de workflow afgetrapt. En die workflow verstuurt de email.
Dossier - Onderwerp - vaste waarde - uitnodiging soll...
Dossier - Kenmerk 1 - Vaste waarde - [juiste kenmerk]
Vrije velden bij dossier - Vacature - veld uit geg.- sollicitatie - vacature
Deze instellingen (op het kenmerk na dan), doe je ook achter de knop 'Uitnodigen voor arbeidsvoorwaardengesprek'
Bij het opmaken is het belangrijk dat je de gebruiker helpt het foutloos in te vullen. Dat is de reden waarom ik vaak gebruik maak van toelichtingsteksten en heb ik een afbeelding van het berichtsjabloon toegevoegd aan de pagina. Onderstaande pagina wordt dus gestart als er in de workflow op Uitnodigen wordt geklikt.
Hier vind je het onderdeel 'beheer uitnodigingen'. Ik heb hier een kopie van de pagina 'sollicitantdossier' toegevoegd, gefilterd op type.
Ook heb ik een banner gemaakt die knoppen toon naar de 'aanmaakpagina's' van de instuurprofielen.
De opmaak van deze pagina's is gelijk gemaakt aan de eerdere aanmaakpagina. Maar let op! Het zijn echt andere pagina's. dus de opmaak moet je ook voor de pagina's maken.
Bij klanten maak ik vaak gebruik van 'dubbele' statussen. Status intern laat de echte status zien, status extern vertelt bij wie de taak ligt (deze is ook zichtbaar voor de sollicitant). Daarom gebruik ik voor de workflow 'sollicitatie' ook een andere statustabel:
Vervolgens maak je dat zichtbaar in de weergave:
Dit komt veel voor in zorg. Ontzorg de manager, kandidaten niet geschikt voor hem misschien wel voor iemand anders. Uitgangspunt is hier: Werving en selectie doet de voorselectie en stuurt potentiële kandidaten door. Dat betekent dat de verantwoordelijke slechts een overzichtelijk aantal sollicitaties te zien krijgt. Uitnodigen doet hij zelf. Wordt het hem niet, dan heeft hij 1 andere optie: terug naar Werving en selectie. Blijkbaar was de kandidaat goed genoeg om door te zetten. Wellicht dat de kandidaat nog op een andere vacature ingezet kan worden.
Houd tijdens de autorisatie dus rekening met de interne rollen maar ook met de externe rol van de sollicitant.
Na het inrichten raden wij het aan om de workflow volledig te doorlopen met een fictieve sollicitant.