Belangrijke wijzigingen Profit 10

In deze nieuwe versie van Profit zitten wijzigingen die van invloed kunnen zijn op je huidige inrichting. De belangrijkste wijzigingen vind je terug op deze pagina.


Wat verdient de aandacht

Algemeen


PCC voor Profit 10

Voor Profit 10 is er geen nieuwe versie van het PCC. Versie 9.00 is de laatst uitgeleverde versie. Werk je nog met een oudere versie? Installeer de laatste versie en koppel je omgeving opnieuw aan het PCC. Je kunt het PCC hier downloaden.  

Tips voor beheerders:
Het automatisch bijwerken van het PCC is weer ingeschakeld. Hiermee kan de gebruiker zelf bepalen wanneer hij het PCC bijwerkt, zodra er een nieuwe versie beschikbaar is. De systeembeheerder kan het bijwerken eventueel uitschakelen, bijvoorbeeld als applicaties centraal worden uitgerold.


Fiscaal


Ophalen VIA 2018 mogelijk vanaf 1 maart 2019

De VIA voor 2018 wordt al in Profit 9 ondersteund. Bij de Belastingdienst zijn de VIA's vanaf 1 maart 2019 beschikbaar. Het ophalen van de Vooraf Ingevulde Aangifte voor 2018 is daarmee pas mogelijk vanaf 1 maart 2019.



Bijwerken voortgang cliënt gewijzigd

Het bijwerken van de voortgang van de cliënt in verband met de SBU is gewijzigd. Het is nu goed zichtbaar of een cliënt herinnerd/aangemaand is door de Belastingdienst, maar ook wanneer de voortgang van de cliënt voor het laatst was gewijzigd. Als laatste is de formele inleverdatum ook weer teruggekomen in de eigenschappen van de voortgang van de cliënt. Dit om beter te kunnen bepalen of de cliënt in aanmerking komt voor de blokkeringsregeling.

In verband met deze wijzigingen zijn ook de eigenschappenschermen van de cliënt IB en cliënt Vpb gewijzigd.






ERP


BTL91 vervalt per 1 mei 2019

De banken hebben aangegeven dat bestandsformaat BTL91 voor buitenlandse betalingen komt te vervallen per 1 mei 2019. Als vervanging hiervoor kan een SEPA-bestand worden aangeleverd.

Voor andere banken (bijvoorbeeld ABN AMRO) heb je nog steeds de mogelijkheid om het formaat BTL91 te gebruiken. 

Salarisbetalingen

Voor salarisbetalingen voeren wij deze wijziging automatisch door. Dit betekent dat salarisbetalingen vanaf 1 mei worden aangeleverd via een ander bestandsformaat. Door deze wijziging is het vullen van de BIC-code verplicht bij een buitenlands rekeningnummer. Als de BIC-code ontbreekt vindt er géén salarisbetaling plaats.



Foutmelding bij factureren termijn (dienst) aan non-EU land

Je kunt nu bij verkoop buitenland in een nieuwe btw-code het veld Dienstenberekening aanvinken. Als je al een btw-plicht voor diensten voor Export buiten EU hebt ingericht met ‘Dienstenberekening van toepassing’ aan, dan staat daarin de oude gekoppelde btw-code met dienstenberekening-vinkje UIT. Als je geen nieuwe btw-code toevoegt krijg je bij het factureren de foutmelding: De factuurdatum is niet ingevuld, of de vereiste btw-code is niet ingericht

Voeg een nieuwe btw-code toe door een kopie te maken van btw-code 33 en vink het veld 'Dienstenberekening van toepassing' aan.


Regel-velden boekingslay-out Verkoopofferte verwijderd

In de boekingslay-out voor de verkoopofferte waren onterecht Regel-velden beschikbaar via het veld Artikelcode (intern). Deze zijn nu verwijderd uit de standaard boekingslay-out.


Belangrijk:
Als je een eigen boekingslay-out voor verkoopoffertes hebt, waarin velden voorkomen die onder Artikelcode (intern) vallen, krijg je de melding: An object or column name is missing or empty. Verwijder dan uit je eigen boekingslay-out ook deze velden.



Vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!