Belangrijke wijzigingen Profit 12

In deze nieuwe versie van Profit zitten wijzigingen die van invloed zijn op je huidige inrichting. De belangrijkste wijzigingen vind je terug op deze pagina.


Wat verdient de aandacht

Algemeen



Ondersteuning Office 2010 stopt

Vanaf Profit 12 stoppen we met het ondersteunen van Microsoft Office 2010. De ondersteuning stopt, omdat de nieuwere versies van Microsoft Office beter beveiligd zijn en nieuwere technieken bieden die beter en makkelijker met Profit omgaan. 

Wat betekent dit voor jou?

We stoppen met de ondersteuning van Microsoft Office 2010. Dit houdt in dat wij nieuwe versies van de software niet meer testen op dit product. Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat alles blijft werken.

Werk je nog met een oudere versie van Microsoft Office? Dan adviseren wij je om binnenkort over te stappen naar Office 365 of een upgrade uit te voeren naar een ondersteunende versie van Office (Office 2013, Office 2016 of Office 2019).


Installatie nieuwe versie start direct om 19:00 uur bij 50 omgevingen of meer  

Heb je 50 of meer omgevingen? Dan start de update naar Profit 12 direct om 19:00 uur. Deze tijd heeft het AFAS Online team nodig om deze grote klanten binnen de aangegeven tijd over te zetten. Hiermee voorkomen we dat je de volgende ochtend niet op tijd kan inloggen. Voordat de update gestart wordt, krijgen de nog ingelogde gebruikers een bericht waarin staat dat ze binnen 2 minuten worden uitgelogd.



PCC Profit 12

Er is géén nieuwe versie van het PCC voor Profit 12. Je blijft werken met het PCC van Profit 11 (versie 11.00).


Weergave geplande taken

Vanaf Profit 12 toont de weergave met geplande taken alleen de actieve (niet geblokkeerde) taken. In de weergave is namelijk het bekende hangslotje toegevoegd, waarmee je de geblokkeerde regels eruit filtert.

Wat betekent dit voor jou?

  • Na de overgang op Profit 12 zie je alleen de geplande taken die actief zijn. Je kan de geblokkeerde regels raadplegen door op het hangslotje te klikken. 
  • Vraag je een nieuwe omgeving aan? In een nieuwe omgeving zijn alle geplande taken standaard geblokkeerd, behalve de taak Actuele gegevens vernieuwen. Dit houdt in dat in een nieuwe omgeving alleen deze taak zichtbaar is. Gebruik ook hier het hangslotje om de geblokkeerde regels te tonen en eventueel de geplande taak te deblokkeren.



Ondersteuning Classic Analytics stopt

Vanaf Profit 12 stopt de ondersteuning van Classic Analytics. Universal Analytics blijft beschikbaar.

Op dit moment bieden we nog twee meetmethoden aan voor Google Analytics. De Classic Analytics en Universal Analytics. Google is al enkele jaren volledig over op Universal Analytics. Doordat Google volledig over is op Universal Analytics maken wij hier ook de standaard van. Lees meer over het verschil tussen Classic en Universal Analytics.

Vanaf Profit 11 beschik je ook over de Google Tag Manager. Hiermee beheer je alle tags op je website vanuit één locatie. 



Ondersteuning Windows 7 stopt vanaf Profit 14

Vanaf Profit 14 stopt de ondersteuning op Windows 7. De ondersteuning stopt, omdat Microsoft ook stopt met de ondersteuning van Windows 7.

Wat betekent dit voor jou?

Dit houdt in dat wij geen Windows-patches meer maken en dat wij de werking en security van Windows 7 niet meer kunnen garanderen. Gebruik je nog Windows 7? Neem contact op met de systeembeheerder in je organisatie en stap over op een door AFAS ondersteunende versie van Windows.



Ondersteuning Internet Explorer stopt vanaf Profit 15

Vanaf Profit 15 stopt de ondersteuning op Internet Explorer.

De ondersteuning stopt, omdat ook Microsoft adviseert om Internet Explorer niet meer te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze software adviseren wij gebruik te maken van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox. Lees hier het bericht van Microsoft.


Autorisatierapporten niet meer beschikbaar

Vanaf Profit 12 zijn er twee nieuwe autorisatierapporten, namelijk Autorisatie per gebruikersgroep (Profit) en Autorisatie per gebruiker (Profit).  Deze nieuwe rapporten vervangen de onderstaande rapporten. Daarom zijn deze rapporten vervallen en niet meer beschikbaar vanaf Profit 12:

  • Groepen per gebruiker (Profit)
  • Gebruikers per groep (Profit)
  • Menuautorisatie per gebruiker (Profit) / Menuautorisatie per gebruikersgroep (Profit)
  • Actieautorisatie per gebruiker (Profit) / Actieautorisatie per gebruikersgroep (Profit)
  • Tabbladautorisatie per gebruiker (Profit) / Tabbladautorisatie per gebruikersgroep (Profit)
  • Filterautorisatie per gebruiker (Profit) / Filterautorisatie per gebruikersgroep (Profit)


Foutmelding communicatieprofiel Valicare

Het communicatieprofiel Communicatie met Valicare geeft onderstaande foutmelding als de communicatieomgeving niet de huidige omgeving is. Krijg je deze melding? Open dan de eigenschappen van de omgeving via: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen. Selecteer [Huidige omgeving] in Communicatieomgeving op het tabblad Algemeen

  • Gebruikersnaam AFASUSER is niet toegestaan.

Het communicatieprofiel Valicare is aangepast, zodat altijd naar de inrichting in de huidige omgeving wordt gekeken. Hierdoor moet je vanaf Profit 12 in iedere omgeving waarin je deze functionaliteit gebruikt het communicatieprofiel Valicare deblokkeren. 


Uitleverdatum Gmail plug-in 

We werken hard aan de Gmail plug-in waarmee je e-mailberichten als dossieritem kunt vastleggen in Profit. Dit onderdeel is niet afhankelijk van Profit 12, we houden je op de hoogte van de releasedatum.


HRM/Payroll



BSN verplicht bij indienst melden zonder context

Het veld BSN-nummer bij het indienst melden is vanaf nu standaard verplicht. De verplichting kan je eraf halen door dit via de context Persoon op het betreffende profiel aan te geven.

Open de eigenschappen van het profiel via: Algemeen / In & OutSite / Profiel. Open het betreffende indienst profiel en ga naar het tabblad Context. Klik hier achter de context Persoon op Onderhouden. Open de veldinstellingen van het veld BSN-nummer om de verplichting eraf te halen (zie afbeelding).







Financieel



Wijziging btw-nummer voor ZZP'ers vanaf 2020

Alle ZZP'ers hebben een mail gekregen van de Belastingdienst over de wijziging van het btw-nummer. In Profit 12 zijn hier een aantal dingen voor aangepast. Lees in het artikel op het Help Center om welke aanpassingen het gaat.



Ordermanagement



[OCI-koppelingen] Inkoopprijs nu automatisch als VVP bij voorraadhoudende artikelen

Bij voorraadhoudende artikelen wordt de inkkoopprijs nu automatisch ook als vaste verrekenprijs (VVP) gevuld bij het artikel. Dit gebeurt als bij de artikelgroep de instelling Bevat voorraadartikelen aanstaat.

Staat deze instelling niet aan? Dan wordt er géén voorraadhoudend artikel aangemaakt en krijgt deze ook geen vaste verrekenprijs (VVP).


Projecten



Wijzigingen in velden en tabbladen in de eigenschappen van het project

Vanaf Profit 12 kun je projecten een status meegeven zoals, Realisatie, Te plannen, Afgemeld. Hierdoor wijzigen er een aantal velden na de overgang naar Profit 12.

  1. De status Afgemeld komt in plaats van het VELD Afgemeld. Het veld verdwijnt uit de eigenschappen van het project. Profit blijft dit veld wel vullen om ervoor te zorgen dat je rapporten en dashboards intact blijven.
  2. Projecten die al zijn afgemeld worden op de status Afgemeld gezet. Bij andere projecten blijft de status leeg.
  3. In de projecteigenschappen heet het tabblad Datum/levering vanaf nu Status

Let op:
Heb je als vrije inrichting zelf het veld Status toegevoegd op het project? Dan heb je na de overgang op Profit 12, twee status velden. Het standaard veld dat we in Profit 12 uitleveren is namelijk voor iedereen beschikbaar. Ons advies is om na de overgang over te stappen op het nieuwe standaard veld. Mocht dit niet kunnen? Dan kan je het standaard veld verbergen.


Vragen?

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!