In deze nieuwe versie van Profit zitten wijzigingen die van invloed zijn op je huidige inrichting. De belangrijkste wijzigingen vind je terug op deze pagina.
Vanaf Profit 12 stoppen we met het ondersteunen van Microsoft Office 2010. De ondersteuning stopt, omdat de nieuwere versies van Microsoft Office beter beveiligd zijn en nieuwere technieken bieden die beter en makkelijker met Profit omgaan.
We stoppen met de ondersteuning van Microsoft Office 2010. Dit houdt in dat wij nieuwe versies van de software niet meer testen op dit product. Hierdoor kunnen wij niet garanderen dat alles blijft werken.
Werk je nog met een oudere versie van Microsoft Office? Dan adviseren wij je om binnenkort over te stappen naar Office 365 of een upgrade uit te voeren naar een ondersteunende versie van Office (Office 2013, Office 2016 of Office 2019).
Heb je 50 of meer omgevingen? Dan start de update naar Profit 12 direct om 19:00 uur. Deze tijd heeft het AFAS Online team nodig om deze grote klanten binnen de aangegeven tijd over te zetten. Hiermee voorkomen we dat je de volgende ochtend niet op tijd kan inloggen. Voordat de update gestart wordt, krijgen de nog ingelogde gebruikers een bericht waarin staat dat ze binnen 2 minuten worden uitgelogd.
Vanaf Profit 12 toont de weergave met geplande taken alleen de actieve (niet geblokkeerde) taken. In de weergave is namelijk het bekende hangslotje toegevoegd, waarmee je de geblokkeerde regels eruit filtert.
Vanaf Profit 12 stopt de ondersteuning van Classic Analytics. Universal Analytics blijft beschikbaar.
Op dit moment bieden we nog twee meetmethoden aan voor Google Analytics. De Classic Analytics en Universal Analytics. Google is al enkele jaren volledig over op Universal Analytics. Doordat Google volledig over is op Universal Analytics maken wij hier ook de standaard van. Lees meer over het verschil tussen Classic en Universal Analytics.
Vanaf Profit 11 beschik je ook over de Google Tag Manager. Hiermee beheer je alle tags op je website vanuit één locatie.
Vanaf Profit 14 stopt de ondersteuning op Windows 7. De ondersteuning stopt, omdat Microsoft ook stopt met de ondersteuning van Windows 7.
Dit houdt in dat wij geen Windows-patches meer maken en dat wij de werking en security van Windows 7 niet meer kunnen garanderen. Gebruik je nog Windows 7? Neem contact op met de systeembeheerder in je organisatie en stap over op een door AFAS ondersteunende versie van Windows.
Vanaf Profit 15 stopt de ondersteuning op Internet Explorer.
De ondersteuning stopt, omdat ook Microsoft adviseert om Internet Explorer niet meer te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze software adviseren wij gebruik te maken van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox. Lees hier het bericht van Microsoft.
Vanaf Profit 12 zijn er twee nieuwe autorisatierapporten, namelijk Autorisatie per gebruikersgroep (Profit) en Autorisatie per gebruiker (Profit). Deze nieuwe rapporten vervangen de onderstaande rapporten. Daarom zijn deze rapporten vervallen en niet meer beschikbaar vanaf Profit 12:
Het communicatieprofiel Communicatie met Valicare geeft onderstaande foutmelding als de communicatieomgeving niet de huidige omgeving is. Krijg je deze melding? Open dan de eigenschappen van de omgeving via: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen. Selecteer [Huidige omgeving] in Communicatieomgeving op het tabblad Algemeen.
Het communicatieprofiel Valicare is aangepast, zodat altijd naar de inrichting in de huidige omgeving wordt gekeken. Hierdoor moet je vanaf Profit 12 in iedere omgeving waarin je deze functionaliteit gebruikt het communicatieprofiel Valicare deblokkeren.
Het veld BSN-nummer bij het indienst melden is vanaf nu standaard verplicht. De verplichting kan je eraf halen door dit via de context Persoon op het betreffende profiel aan te geven.
Open de eigenschappen van het profiel via: Algemeen / In & OutSite / Profiel. Open het betreffende indienst profiel en ga naar het tabblad Context. Klik hier achter de context Persoon op Onderhouden. Open de veldinstellingen van het veld BSN-nummer om de verplichting eraf te halen (zie afbeelding).
Bij voorraadhoudende artikelen wordt de inkoopprijs nu automatisch ook als vaste verrekenprijs (VVP) gevuld bij het artikel. Dit gebeurt als bij de artikelgroep de instelling Bevat voorraadartikelen aanstaat.
Staat deze instelling niet aan? Dan wordt er géén voorraadhoudend artikel aangemaakt en krijgt deze ook geen vaste verrekenprijs (VVP).
Vanaf Profit 12 kun je projecten een status meegeven zoals, Realisatie, Te plannen, Afgemeld. Hierdoor wijzigen er een aantal velden na de overgang naar Profit 12.
Let op:
Heb je als vrije inrichting zelf het veld Status toegevoegd op het project? Dan heb je na de overgang op Profit 12, twee status velden. Het standaard veld dat we in Profit 12 uitleveren is namelijk voor iedereen beschikbaar. Ons advies is om na de overgang over te stappen op het nieuwe standaard veld. Mocht dit niet kunnen? Dan kan je het standaard veld verbergen.
Vanaf Profit 12 kan je in een bestaande conceptregel het project niet meer handmatig aanpassen. Vanaf Profit 12 gebruik je hiervoor de actieknop Verplaatsen regels.
Daarnaast kan je geen regels meer toevoegen of aanpassen van een automatische projectfactuur met als bron concepten.
Dit is dichtgezet sinds de update van Profit 12, omdat de berekening van OWH-totalen uit concepten anders niet aansluit met de (achteraf aangepaste) facturen. De visie hierop is dat vanuit concepten alles juist doorgezet word naar projectfacturen. Wil je toch iets aanpassen, verander dit dan in concepten en zet dit juist door naar projectfacturen.
Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stuur een incident in bij Support!