Tegenwoordig werken medewerkers niet meer standaard 8 uur van 08:30u tot en met 17:00u. Bijvoorbeeld door het thuiswerken werken medewerkers op andere tijden. In dit geval wil je geen vaste werktijden vastleggen, maar wil je alleen het aantal uren vastleggen. Hiervoor is het type rooster Uren per dag beschikbaar.
De mogelijkheid voor het vastleggen van uren per dag combineert de voordelen van wisselend arbeidspatroon en gespecificeerd rooster.
Door de komst van het type rooster Uren per dag zijn meerdere verbeteringen doorgevoerd voor het rooster. Zo is de naamgeving van de verschillende typen aangepast, is een nieuw veld Type rooster beschikbaar en is bijvoorbeeld het veld Standaardrooster naar boven verplaatst in de wizard in Profit Windows.
Let op: Bij de overgang naar Profit 18 wijzigen de naamgeving en de instellingen van de roosters bij de medewerkers automatisch. Meer informatie hierover vind je hier.
Bij de onboarding en offboarding van medewerkers zijn er tal van taken die moeten worden uitgevoerd. Deze taken moeten op vaste momenten plaatsvinden bij indienst- of uitdiensttreding. Bij indiensttreding kun je bijvoorbeeld denken aan taken zoals Inregelen laptop, Uitreiken toegangspas of Vastleggen contact in nood. Als je draaiboeken gebruikt, zal Profit automatisch workflows voor de vaste taken genereren, zodat je alle taken rond in- en uitdienst geborgd hebt.
Onderdeel van de jaarovergang is het toevoegen van het wettelijk en bovenwettelijk verlof voor het nieuwe jaar. Dit moest handmatig gedaan worden voor alle arbeidsvoorwaarden. Dit proces is vereenvoudigd. Vanaf nu kun je met een wizard eenvoudig het wettelijke en bovenwettelijk verlof aanvullen voor het nieuwe jaar.
Het proces van werving en selectie geoptimaliseerd. Je krijgt hierdoor meer controle en mogelijkheden.
Het volgende hebben we toegevoegd of geoptimaliseerd:
De Belastingdienst maakt voor het geautomatiseerd controleren van de loonadministratie van ondernemingen gebruik van de Auditfile Salaris (XAS). De Auditfile Salaris heeft betrekking op het uitwisselen van salarismutaties. Vanaf nu kun je de Auditfile Salaris genereren in Profit.
De gegevens in de salarisadministratie behoren aan te sluiten met de gegevens zoals deze in de financiële administratie staan. Met het overzicht Aansluiting Financieel maak je vanaf nu eenvoudiger de aansluiting tussen de financiële administratie en salarisadministratie.
Het overzicht heeft als doel om aansluiting aan te tonen van de af te dragen werknemersverzekeringen, loon- en eindheffingen zoals de werkgever deze moet aangeven via de digitale loonaangifte. Vanuit dit nieuwe overzicht kun je inzoomen op het grootboek en de loonberekening, waarmee je de correctheid en aansluiting kunt aantonen en borgen.
Eigen kopieën van controlerapporten waren niet zichtbaar via de actie Output in de Salarisverwerkingscockpit. Om dit mogelijk te maken zijn de controlerapporten Afdrachtvermindering, Loonstaat, Verzamelloonstaat en Verzamelloonlijst gekoppeld aan een overeenkomstig rapporttype.
Dit maakt het ook mogelijk om de controlerapporten bij elkaar te plaatsen in het menu Output. Hierdoor krijg je meer overzicht in het menu en kan je ook direct je eigen kopie openen.
Het dashboard Formatiebeheer is uitgebreid met de berekening Loonkosten. Deze loonkosten kunnen worden bepaald op basis van de begrote loonkosten per FTE in de formatiebegroting zelf en op basis van de berekende grondslag 'Kosten werkgever'. Deze berekende grondslag wordt getotaliseerd per medewerker en vervolgens omgeslagen naar het formatieverdelingspercentage van de medewerker. Hierdoor wordt de grondslag verdeeld over de juiste formatieplaatsen.
Deze berekening staat op de werkbladen Formatie per periode en Formatiedetails. Op het laatste werkblad staat de berekening niet, omdat je hier alleen de mutaties in de formatie ziet. Dit is niet van toepassing in de loonkosten.
De loonkosten worden alleen in de grafiek en detailtabel getoond, nadat je hiervoor hebt gekozen onder de dropdown Berekening. Er wordt geen KPI getoond van dit getal.
Het dashboard 'Organigram' is uitgebreid met het werkblad: Organigram inclusief informatie per medewerker en leidinggevende, berekend per headcount. Dit werkblad toont naast het organigram een detailtabel met medewerkers.
Als je een OE aanklikt op het werkblad, dan krijg je via de detailtabel direct de bijbehorende medewerkers in beeld. Dit is inclusief onderliggende medewerkers van onderliggende OE's.
Als je Shift ingedrukt houdt en je klikt daarna op een OE, dan zie je alleen de medewerkers van die betreffende OE.
Vanaf nu is het mogelijk om de weergaven Competenties, Doelen en Afspraken in de Gesprekkencyclus te kopiëren.
Je kunt verschillende profielen op deze manier van andere weergaven voorzien. Dit geeft je de mogelijkheid om bepaalde informatie wel of niet te tonen op bepaalde plekken in het proces.