Nieuw in Profit 3

Financieel

 

Aansluiting subadministraties en Financieel 

In Profit 3 is er een aansluiting gemaakt tussen de financiële journaalposten en de subadministraties CRM, Ordermanagement, Projecten en Abonnementen. 

Je kunt nu van alle journaalposten en journaalpostregels de herkomst zien. Je hebt inzicht in de subadministraties op verschillende nieuwe tabbladen bij de eigenschappen van journaalposten en journaalpostregels. Deze tabbladen zijn toegevoegd aan alle schermen waar financiële mutaties te zien zijn.

 

 

Optimalisatie Contractbeheer 

Bij contractbeheer is een nieuwe methode toegevoegd voor het berekenen van verplichtingen vanuit een contract, namelijk op basis van factuurwaarde van de leverancierscyclus. 

Met deze nieuwe methode kun je het factuurbedrag en de factuurcyclus van de leverancier opgeven, maar ook het pro rata bedrag voor de eerste maand en voor de laatste maand (in geval van een willekeurige begin- of einddatum). Het pro rata bedrag wordt voor de eerste en laatste periode berekend, maar kun je aanpassen. De totale contractwaarde wordt hierbij dan berekend als de som van alle verplichtingen. 

Op deze manier stem je de uit een contractregel gegenereerde verplichtingen beter af met de door een leverancier in rekening gebrachte termijnen. Hierdoor zal ook het matchen van je inkoopfacturen met verplichtingen beter verlopen.

Daarnaast is bij het aanmaken van een contract een handig tussenscherm toegevoegd, zodat je direct al de te genereren verplichtingen ziet.

Optimalisatie journaliseren en ERP-verstrekkingen via wachtrij

Het journaliseren en verstrekken van facturen, offertes, orders, aanmaningen, etc., verloopt via de wachtrij. Vanaf nu wordt deze wachtrijtaak succesvol afgerond, ook al zijn er fouten. In het geval van een fout zie je een beknopte foutmelding bij de betreffende taak in de wachtrij en een uitgebreidere foutmelding in de weergave van de verstrekkingsbron. Zo heb je dan in de weergave van de te verwerken regels direct de foutmelding in beeld! 

De weergaven van de verstrekkingsbronnen met niet verwerkte regels zijn hiervoor uitgebreid met twee nieuwe velden:  Foutmelding journaliseren en Foutmelding verstrekking. Deze optimalisatie is voor het journaliseren van integratiesoorten en alle ERP-verstrekkingen doorgevoerd, dus voor Ordermanagement, Projecten, Abonnementen, Cursussen en Financieel.

 

Btw-compensatiefonds, vaste activa en Iv3-rapportage (Overheid)

Bij overheidsinstellingen, zoals gemeenten, provincies en veiligheidsregio's, werken de volgende onderdelen anders dan in het bedrijfsleven en zorg/onderwijs:

  • Overheidsinstellingen kunnen de betaalde btw over ingekochte goederen of diensten gedeeltelijk (pro rata) terugvorderen bij de Belastingdienst, maar ook gedeeltelijk bij het Btw-compensatiefonds (bcf). 
  • Ook werkt de berekening voor afschrijvingen van vaste activa bij overheidsinstellingen anders dan in het bedrijfsleven. Je schrijft dan doorgaans procentueel af en naast de afschrijving wordt de rentelast als onderdeel van de afschrijving geboekt. 
  • De Iv3-rapportage is een financiële analyse waarmee overheidsorganisaties bij de rijksoverheid verantwoorden hoe ze er financieel voorstaan. Deze gegevens zijn onder andere van belang bij de verdeling van het gemeentefonds en het provinciefonds. 

Voor deze onderdelen hebben we in Profit 3 specifiek voor overheidsinstellingen nieuwe financiële functionaliteit beschikbaar gemaakt.  

Lees hier meer informatie over de introductie van AFAS ERP-software voor gemeentes en provincies.

 

Nieuwe bankkoppeling Knab Bank (API-koppeling)

Vanaf nu is ook een bankkoppeling tussen Knab en Profit beschikbaar. Met de Knab-bankkoppeling kan je banktransacties automatisch eenvoudig inlezen en verwerken. Hiermee is het handmatig verwerken of importeren van digitale bankafschriften verleden tijd! 

De uitrol van deze bankkoppeling zal gefaseerd plaatsvinden waardoor sommige klanten de optie nog niet zien in Profit. Wij zullen je hiervan op de hoogte houden zodra deze voor jou ter beschikking komt.

 

Meer mooie functionaliteit

  • Geplande taak voor journaliseren vaste activa
    Vanaf nu kun je het journaliseren van de afschrijvingen van vaste activa via een geplande taak laten lopen. Je plant deze taak in, zodat het journaliseren automatisch op een vaste dag en op een vast tijdstip wordt uitgevoerd. Je geeft hierbij een administratie op of je laat deze taak voor alle administraties uitvoeren. 
     
  • Gegevensverzameling Inkoopfactuur bevat nieuw functieveld Onderschrijding saldo verplichting voor matching verplichtingen uit contracten
    In de gegevensverzameling Inkoopfactuur is het functieveld Onderschrijding saldo verplichting toegevoegd. Het veld Overschrijding saldo verplichting bestond al in Profit. Deze velden gebruik je om de workflow conditioneel te sturen. Als er een onderschrijding is kun je dit (net als bij overschrijding) met een conditie laten beoordelen in de workflow.
     
  • Gegevensverzameling Subadministratie koppeling (basis)
    Er is een nieuwe mooie gegevensverzameling Subadministratie koppeling (basis) beschikbaar. Deze gegevensverzameling bevat financiële mutaties inclusief de subadministratie/bron en gebruik je om zelf aansluitingsanalyses te maken en/of deze gegevens via een GetConnector naar een BI-tool te sturen.
     
  • Nieuwe bankkoppeling ABN AMRO
    Voor de ABN AMRO is een nieuwe bankkoppeling gerealiseerd. Hiermee kun je niet alleen bankmutaties inlezen, maar ook betaalopdrachten, incasso-opdrachten en Payroll-betalingen. De uitrol van deze bankkoppeling zal gefaseerd plaatsvinden. Wanneer wij specifieke data hebben over de migratie, dan communiceren wij deze.