Checklist overgang Profit 7

Belangrijke wijzigingen in bestaande functionaliteit

PCC

Er is een nieuwe versie van het PCC voor Profit 7. Je kunt het PCC downloaden via Profit of InSite, of via de Klantportal. Als je zelf installaties/wijzigingen op je pc mag uitvoeren, kun je het PCC zelf bijwerken.

Het PCC voor Profit 6 kan ook voor Profit 7 gebruikt worden. Ten opzichte van Profit 6 heeft het PCC van Profit 7 één wijziging: Als je een nieuw e-mailbericht verstuurt, dan zal het PCC proberen de contactpersoon in Profit te vinden op basis van het e-mailadres van de geadresseerde. De herkenning van het e-mailadres in Profit is verbeterd.

Als je het PCC van Profit 1 nog geïnstalleerd hebt, dan kan dit gebruikt worden in Profit 6. Het installatiebestand van het PCC voor Profit 1 wordt via de AFAS Klantportal echter niet meer aangeboden, omdat het certificaat van dit installatiebestand niet meer geldig is.

Meer over deze functionaliteit

AFAS-token altijd base64-encoded versturen

Vanaf Profit 7 moet de AFAS-token in de header van de connector-call altijd Base64-encoded verstuurd worden. Dit geldt voor zowel REST/JSON als SOAP/XML. Als dit niet zo is, dan zal er een foutmelding worden gegeven. Er is één uitzondering: bij SOAP is het ook mogelijk om de token in de SOAP-body mee te geven. In dat geval blijft alles gewoon werken zonder dat Base64-encoding vereist is.

Wij hebben dit al aangekondigd in de releasenotes van Profit 6. Sindsdien hebben we de connector-calls op dit aspect gemonitord en onze partners indien nodig pro-actief benaderd. 
 
Je vindt alle informatie en codevoorbeelden op het Help Center.

Meer over deze functionaliteit

Formattering van response van GetConnectoren gewijzigd

Bij een GetConnector-aanroep stelde de SQL-server van AFAS de response samen. Vanaf Profit 7 is dit gewijzigd en komt de response direct uit Profit. Het gaat hierbij om zowel JSON bij REST als XML bij SOAP.

Let op:
Het formaat van de resultaten is anders. Deze aanpassingen kunnen invloed hebben op aangepaste stringverwerking van ruwe JSON / XML. Als je gebruik maakt van een standaard XML/JSON parser zal dit geen probleem geven.

Dit zijn de wijzigingen:

  • Decimalen zien er anders uit.
    Voorbeeld: -.5 wordt nu -0.5
  • In XML worden carriage returns (\r) anders weergegeven:
    &#X0D wordt nu weergegeven als &#XD
    Formattering van response gewijzigd
  • Deze wijziging geldt alleen voor een JSON-response. Als je skip en take gebruikt, kreeg je voordien 3 regels in de response. Eén regel met skip, dan een regel met take en dan een regel met het resultaat. Deze regels worden vanaf Profit 7 samengevoegd tot één regel met achtereenvolgens skip, take en resultaat.

Deze wijziging levert de volgende voordelen op:

  • GetConnectoren werken tot 20% sneller.
  • De SQL Server heeft minder werk te doen.
  • De applicatieservers nemen dit werk over, deze zijn makkelijker uit te breiden.
  • Deze aanpak biedt meer kansen voor toekomstige optimalisaties. 

Meer over deze functionaliteit

Metainfo-format gewijzigd

Om de performance van metainfo-aanroepen te verbeteren is de format van de response gewijzigd. Het gaat om de aanroepen metainfometainfo/get en metainfo/update. De respons op een metainfo-aanroep resulteert nu in een string zonder spaties of enters, oftewel het resultaat is geen geformatteerde JSON meer.

Meer over deze functionaliteit

Actielijst API's / connectoren

Gebruik je API's om te integreren met Profit? Bekijk dan de verschillenlijst op onze API Help. Vergeet niet om ook de releasenotes na te lopen.

Meer over deze functionaliteit

Toelichting bij afwijzen sollicitant

Vanaf Profit 7 kun je een toelichting toevoegen bij het afwijzen van een sollicitant. Het veld Toelichting afwijzing is direct zichtbaar na de uitlevering van Profit 7. Om deze toelichting effectief te gebruiken, moet je het veld koppelen aan het berichtsjabloon dat verstuurd wordt en voeg je het veld toe aan de gegevensverzameling. Zo zorg je ervoor dat de ontvanger duidelijk begrijpt waarom hij of zij niet in aanmerking komt voor de functie.

Meer over deze functionaliteit

Gebruik van Google Maps / TomTom

We hebben in Profit 6 een nieuw communicatieprofiel voor Google Maps geïntroduceerd en in Profit 7 komt TomTom (ANWB) erbij. Je gebruikt (per werkgever) één van deze profielen voor de automatische berekening van reisafstanden van medewerkers. Stap zo snel mogelijk over op Google Maps of TomTom, want Google stopt met de Directions API. Dit betekent dat afstandsberekeningen niet meer met de Directions API berekend kunnen worden. Hieronder zie je verschillende situaties waarin je wellicht in actie moet komen.

Ik had het communicatieprofiel Google Maps al ingericht en blijf dit gebruiken

Voor de afstandsberekening in Profit en InSite is geen actie nodig. Omdat nu ook TomTom beschikbaar is voor de afstandsberekening, moet je per werkgever wel aangeven of je Google Maps of TomTom wil gebruiken voor de afstandsberekening. Als je Google Maps al had ingericht, dan wordt tijdens de overgang op Profit 7 deze keuze automatisch gevuld met Google Maps. Zie ook de onderstaande beschrijving Conversie afstandsberekening en routekaart.

Ik wil na de overstap op Profit 7 Google Maps of TomTom in gebruik nemen

  1. Richt het benodigde communicatieprofiel in. 
  2. Bepaal per werkgever of je Google Maps of TomTom wil gebruiken voor de afstandsberekening.
  3. Gebruik het nieuwe paginaonderdeel Route om routes te tonen op InSite en OutSite. De routekaart gebruikt automatisch de instellingen van het gekozen communicatieprofiel.

Pocket

Let op:
Het onderstaande geldt voor Profit 7 in combinatie met een nog uit te leveren Pocket-versie. Als je gebruikers deze Pocket-versie nog niet hebben, geldt de situatie zoals deze was in Profit 6. Zodra er bekend is wanneer de versie van AFAS Pocket wordt uitgeleverd, vermelden we dat op deze pagina. 

Als je per werkgever hebt gekozen voor Google Maps of TomTom, dan geldt deze keuze ook voor de Pocket app. In Pocket wordt bij de afstandsberekening via Google Maps een routekaart getoond. Bij de afstandsberekening via TomTom is dit helaas niet mogelijk, de afstand wordt uiteraard wel berekend via TomTom.

Als je het communicatieprofiel niet hebt ingericht of per werkgever geen keuze hebt gemaakt, dan wordt de afstandsberekening in Pocket (voorlopig) nog uitgevoerd op basis van de Directions API (op basis van de Google Maps API Key in de Pocket-instellingen). We adviseren je om zo snel mogelijk over te stappen op TomTom of Google Maps, want Google stopt met de Directions API.  

Voor het weergeven van adressen in Pocket (bijvoorbeeld in CRM, Wie is Wie, eigenschappen project etc.) geldt het volgende:

  • Je ziet in Pocket een kaartje, als je het Google communicatieprofiel hebt geactiveerd of als je een Google Maps API key hebt ingesteld in de Pocket-instellingen.
  • Je ziet geen kaartjes in Pocket als Google nergens is ingesteld (dus niet het communicatieprofiel EN niet in de Pocket-instellingen).

Meer over deze functionaliteit

Conversie afstandsberekening en routekaart

Met de introductie van TomTom (ANWB) is er een tweede mogelijkheid gekomen om afstanden te berekenen, naast de bestaande mogelijkheid om dit via Google te doen. We hebben het mogelijk gemaakt om pér werkgever een keuze te maken uit deze mogelijkheden. Bij de overgang van Profit 6 naar 7 worden sommige omgevingen automatisch geconverteerd. De conversie zorgt ervoor dat het veld 'Afstanden berekenen door' op werkgeverniveau wordt aangepast naar de waarde 'Google Maps API'. Hiermee wordt zoveel mogelijk voorkomen dat de bestaande routekaart verdwijnt voor klanten die altijd Google hebben gebruikt. Een routekaart toont de route van de locatie 'Van' naar de locatie 'Naar'.

Of jouw omgeving wordt geconverteerd hangt af van of de activering 'Werklocaties bij medewerker vastleggen' aan staat:

  • Wanneer de activering aan staat, dan voeren we geen conversie uit op dit veld. Maak je al gebruik van Google, dan hoef je dus niets te doen. Stond de instelling in Profit 6 nog op 'Zelf invullen', dan laten we dit staan om te voorkomen dat er (veel) reisafstanden berekend worden en je voor onverwachte kosten komt te staan. Op basis van deze instelling zal de routekaart verdwijnen, ook bij de andere functionaliteiten. Wil je de routekaart wel (blijven) gebruiken, dan kies je op werkgeverniveau zelf voor de waarde 'Google' (of 'TomTom'). 
  • Wanneer de activering niet aan staat, dan voeren we wel de conversie uit en hoef je niets te doen.

Meer over deze functionaliteit

Paginaonderdeel Jubilea 

Bij de overgang op Profit 7 verschijnt op de medewerker stamkaart (ESS en MSS) het nieuwe paginaonderdeel Jubilea linksboven in beeld. Je dient dit zelf op de gewenste positie binnen de stamkaart te plaatsen.

Meer over deze functionaliteit

Reden einde arbeidsovereenkomst

De Belastingdienst past vanaf 2026 de codering voor het veld Reden einde arbeidsovereenkomst aan. Code 31 Einde van rechtswege, om een andere reden verdwijnt en maakt plaats voor drie nieuwe codes. Zo wordt duidelijker waarom een arbeidsovereenkomst eindigt. 

Wat gaat er wijzigen?
Tot en met 2025 gebruik je nog code 31 Einde van rechtswege, om een andere reden. Vanaf 2026 (Profit 7) mag je deze code niet meer gebruiken. Je kiest dan uit de volgende nieuwe codes:

  •  32 - Einde van rechtswege vanwege pensionering
  •  33 - Einde van rechtswege vanwege overlijden
  •  34 - Einde van rechtswege, om andere reden (zoals ontbindende voorwaarde)

Wat betekent dit voor jou?
Gebruik je nu code 31 als voorkeurswaarde bij het profiel Uitdienst of Dienstverband afsluiten? Dan past Profit dit automatisch aan bij de overgang naar Profit 7:

  • De voorkeurswaarde voor code 31 wordt leeggemaakt.
  • Het veld Reden einde arbeidsovereenkomst wordt zichtbaar en wijzigbaar.

Zo kies je eenvoudig de juiste waarde op basis van de uitdiensttredingsdatum

Wat moet je doen?

  1. Gebruik voor medewerkers met een uitdiensttreding in 2025 nog code 31.
  2. Controleer of alle mutaties voor 2025 zijn verwerkt.
  3. Maak voor uitdienstmeldingen in 2026 nieuwe profielen aan met code 32, 33 of 34.

Meer over deze functionaliteit

E-facturatie via Peppol

De volgende velden en tabbladen zijn toegevoegd voor de nieuwe functionaliteit e-facturatie via Peppol:

  • Nieuw veld OIN-nummer in de eigenschappen van de administratie op het tabblad Verstrekking. Dit veld is alleen van toepassing voor overheidsorganisaties in Nederland. Profit gebruikt dit veld voor de registratie op het Peppol-netwerk en om op de facturen te tonen. 
  • Nieuw tabblad Peppol in de eigenschappen van de administratie.
  • Nieuw tabblad Peppol in de eigenschappen van debiteuren en crediteuren.
  • Nieuwe verstrekkingswijze voor facturen: Factuur Peppol + overige rapporten e-mail PDF.

Meer over deze functionaliteit

Ondersteuning Referentie Grootboekschema (RGS) 3.7

Vanaf Profit 7 ondersteunen we RGS-versie 3.7. In de overgang van RGS-versie 3.6 naar 3.7 zijn 185 RGS-codes toegevoegd en 1 RGS-code vervangen. Ook zijn 7 RGS-codes op inactief gezet en uit Profit verwijderd.  Als een inactieve code gekoppeld was aan een grootboekrekening, hebben we het veld RGS-referentiecode leeggemaakt.  

Wat betekent dit voor jou en wat moet je doen? Als je het RGS gebruikt en/of de RGS-brugstaat controleer dan bij welke grootboekrekeningen dit veld RGS-referentiecode nu leeg is. Hier moet je een nieuwe code koppelen

Meer over deze functionaliteit

Receptuurberekening

Met receptuurberekening kun je grondstoffen, voedingswaarden, ingrediënten en kostprijzen berekenen uit deze samenstellingen met meerdere lagen.

Deze functionaliteit is alleen beschikbaar onder R&D-modus en in combinatie met de Bakkerij-licentie. Bespreek met jouw consultant of je dit kunt gebruiken in jouw Profit-omgeving en test deze eerst in een test- of acceptatie-omgeving.

Meer over deze functionaliteit

Bepaling administratie gewijzigd bij ontvangsten in UpdateConnector en Pocket app

In de UpdateConnector voor ontvangsten (FbGoodsReceived) en de Pocket app is de bepaling van de administratie gewijzigd. Wordt de inkooprelatie én het project meegegeven maar geen inkooporder en geen administratie, dan kijkt Profit voor de bepaling van de administratie naar 1. Inkooprelatieprofiel, 2. Standaard inkooprelatieprofiel en 3. Project.

Meerdere aangiftebestanden bij StiPP

Behalve maand is vanaf 1 januari 2026 ook 4-weken als aangiftetijdvak voor de StiPP-aanlevering toegestaan. Het aangiftetijdvak 4-weken gebruik je bij de verloningstijdvakken 'week' en '4 weken'.

Als je twee verloningstijdvakken hebt, zowel maand als 4-weken, dan moet je twee aangiftebestanden maken! Voorheen hoefde je maar één bestand te maken omdat alles naar maand werd omgezet. 

Meer over deze functionaliteit

Gelijkwaardig belonen

In het kader van het gelijkwaardig belonen in relatie tot de reserveringen moet je bestaande reserveringen omzetten naar tijd (overhevelen) of uitbetalen. Doe dit vóór 1 januari 2026.

Meer hierover vind je in het stappenplan voor de jaarovergang naar 2026.

Meer over deze functionaliteit

Plaatsings-/opdrachtbevestiging

In de Profit-rapporten voor de plaatsings-/opdrachtbevestiging die de medewerker ontvangt, zijn de velden Methode opbouw vakantiegeld, Methode minimum vakantiegeld, Opbouw vanaf week, Peildatum grondslag vakantiegeld en Percentage vakantiegeld toegevoegd.

Heb je eigen rapporten? Pas die dan aan.

Meer over deze functionaliteit

Wijzigingen in geplande taken voor reserveringen

De volgende wijzigingen zijn doorgevoerd in geplande taken:

  • Overhevelen van geld naar uren gebeurde automatisch via de taak Vernieuwen actuele gegevens. Dit is niet meer nodig dus vindt vanaf 2026 niet meer plaats. 
  • De taak Reserveringen uitbetalen na X weken niet gewerkt, die wordt aangeroepen door de taak Vernieuwen actuele gegevens, werkte alleen voor reserveringen in geld. Deze gaat vanaf 2026 ook voor bovenwettelijke reserveringen in uren gelden.

Meer over deze functionaliteit

Wijzigingen rond de Actualiseren loonschaal-functionaliteit

De volgende wijzigingen zijn van belang:

Mutatieniveaus bij Soort loonschaal 
Als je op een bestaande plaatsingsregel het veld Soort loonschaal wijzigt, dan moeten daarnaast ook de velden Loonschaal en Trede opnieuw gekozen worden en bij het wijzigen van het veld Loonschaal ook het veld Trede. Voor deze drie velden zijn de volgende mutatie niveaus van toepassing: 1. Soort loonschaal, 2. Loonschaal en 3. Trede. Kortom, als je op een hoog niveau afwijkt (Soort loonschaal), moet je ook de lagere velden invullen (Loonschaal en Trede).

UpdateConnector PtPlacementContract en import

Het volgende is gewijzigd voor plaatsingen en de velden Soort loonschaal, Loonschaal en Trede:

  • Als je een nieuwe plaatsing aanmaakt via een import of de UpdateConnector PtPlacementContract is het niet meer verplicht om loonschaal en trede mee te geven is, op voorwaarde dat de velden Soort loonschaal, Loonschaal en Trede op de functie gevuld zijn.
  • Als je een nieuwe plaatsingsregel aanmaakt bij een bestaande plaatsing dan neemt Profit de loonschaal-velden over van de voorgaande plaatsingsregel, tenzij er andere waarden meegegeven worden.
  • Voor de import en UpdateConnector gelden de hierboven genoemde mutatie niveaus ook.

Boekingslay-out Prijsafspraak plaatsing

Vervang in je eigen boekingslay-outs die gebaseerd zijn op Prijsafspraak plaatsing en Prijsafspraak plaatsing InSite het veld Soort loonschaal van de functie door het veld Soort loonschaal van de plaatsingsregel (onder Algemene velden) om bij Rekenen met de juiste loonschaal te zien. 

Meer over deze functionaliteit

Verdichten van nacalculatieregels op projectfactuur

In Profit 7 stel je in het verkooprelatieprofiel het veld Methode verdichting in. Profit voegt dan de regels samen op basis van de methode die je gekozen hebt op de factuur. Voorheen kon je dit alleen voor elkaar krijgen door op het rapport van projectfactuur een groepering aan te maken. Deze groepering is niet meer nodig op het rapport als je Methode verdichting gebruikt op het verkooprelatieprofiel of afwijkt op het project.

Controleer of je de groepering nog nodig hebt of dat je overstapt op de nieuwe functionaliteit.

Meer over deze functionaliteit

Optimalisaties OHW-methode 3 o.b.v. voortgangspercentage (POC)

In Profit 7 zijn er meerdere optimalisaties uitgeleverd voor OHW-methode 3. Onderstaande optimalisaties hebben invloed op de berekeningen in Profit. Controleer je rapportage op deze punten:

  • De acties Actualiseren periodeActualiseren per regel, en Afmelden project wissen vanaf Profit 7 de velden Bijstelling huidige periode en Voorziening verlies huidige periode. De projectgegevens werden voor Profit 7 anders omdat deze velden moesten worden herzien. Nu berekent Profit deze velden tijdens het uitvoeren van de actie. Dit kan een verschil in gegevens opleveren in rapporten en analyses. 
  • De combinatie van OHW-methode 3 en de bouw heeft een toevoeging gekregen: de handmatige projectvoortgang gebruikt vanaf nu ook de projectvoortgangsregels. Dit was al van toepassing bij de ERP-licentie. Controleer de analyses en rapporten op het veld Voortgang (%). In plaats van 0 wordt nu het veld gevuld met de som van de voortgangspercentages van de projectvoortgangsregels voor dat project of die projectfase.

Bepaling administratie bij ontvangsten gewijzigd in UpdateConnector en Pocket app

In de UpdateConnector voor ontvangsten (FbGoodsReceived) en de Pocket app is de bepaling van de administratie gewijzigd. Wordt de inkooprelatie én het project meegegeven maar geen inkooporder en geen administratie, dan kijkt Profit voor de bepaling van de administratie naar 1. Inkooprelatieprofiel, 2. Standaard inkooprelatieprofiel en 3. Project.

Optie bij de koper (Bouw)

De velden Toelichting koper en Bijlage koper zijn in de optie (kopersbegeleiding) in OutSite verplaatst naar een eigen pagina-onderdeel.

Controleer of het onderdeel op de gewenste plek staat in OutSite.

Meer over deze functionaliteit

Werkprogramma

In Profit 7 is het mogelijk om gebruik te maken van het werkprogramma in InSite. In Profit 6 was het al mogelijk om (alleen in Profit) een werkprogramma aan te maken en te onderhouden. De autorisatie voor het onderhouden van een werkprogramma in Profit is uitgebreid. Dit kan betekenen dat je geen autorisatie meer hebt op onderdelen die je eerst wel mocht onderhouden. Je kunt dit naar wens aanpassen in de autorisatietool.

  • In Profit 6 verliep alle autorisatie via de tabbladen. In Profit 7 kun je ook acties autoriseren. Het gaat hierbij om losse acties zoals de actieknop Doorzetten naar aangiftes of acties binnen een (sub)categorieën of vraag.
  • In Profit 6 was er alleen onderscheid tussen de autorisatie op het hoogste niveau (werkprogramma) en autorisatie op een categorie daarbinnen. In Profit 7 is er autorisatie op werkprogrammaniveau, (sub)categorieniveau en vraagniveau.

Meer over deze functionaliteit