Verlengen of verlaten?
De medewerker krijgt bij het indienst treden een contract. Bij een contract voor bepaalde tijd komt het moment dat je het contract gaat verlengen of juist niet. Om dit niet te vergeten is er een signaal gekoppeld aan een workflow die 60 dagen voor het verstrijken van het contract zorgt voor een workflowtaak bij de manager, zodat je nog ruim voor de aanzegverplichting van minimaal één maand zit. Binnen de medewerkergegevens heb je de mogelijkheid om contractverlenging te kiezen, als je het contract wilt verlengen.
Wil je niet verlengen, dan hoef je de medewerker niet te openen maar start je de uitdienstmelding gelijk vanaf het eerste scherm.
De contractverlenging is een muterende workflow, zodat je automatisch een nieuwe contractregel maakt bij de medewerker. Doordat de workflow langs personeelszaken gaat voor controle, hoeft de manager niet bang te zijn om iets fout te doen.
Als je kiest voor contract verlengen, dan wordt er automatisch een workflow gestart om het contract digitaal te ondertekenen.
Contract verlengen |
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Gebruik de optie om dit te starten vanuit InSite, omdat je dan met de profielinstellingen direct de juiste velden kunt invullen en aan de workflow wordt het document gekoppeld om te verstrekken aan de medewerker.
Het signaal Medewerker/Contract: einde contractmet workflow (Profit) zorgt gestructureerd voor de start van het proces van contactverlenging.
Als manager heb je toegang tot al je medewerkers. Alle werkzaamheden doe je binnen je HRM-portaal, dus contractverlengen ook. Je hebt het signaal gehad dat er een aflopend contract is, dan bepaal je zelf wat je gaat doen.
Je kiest dus voor de verlenging of de opzegging.
Het document of de brief die bij de actie hoort, is gekoppeld aan het profiel.
Na de goedkeuring wordt deze via een nieuwe flow aangeboden om deze om te zetten naar pdf-formaat en digitaal te ondertekenen.
(optioneel)
Het type profiel is bepalend voor de aanvullende inrichting: workflow, beoordelingsprofiel, proefberekening of de te wijzigen gegevens.
Binnen een profiel leg je de voorkeurwaarde van de velden vast, zodat de invoer vereenvoudigd wordt.
Daarnaast geeft het profiel de mogelijkheid om velden Niet zichtbaar op te nemen, zodat voor de vastlegging alleen de benodigde velden ingevoerd moeten worden.
Lees hier meer.
(optioneel)
De standaard meegeleverde workflow is goed te gebruiken en doorloopt een standaardproces.
Je kunt deze eventueel aanpassen als je werkwijze afwijkt van de standaard.
Lees hier meer.
(optioneel)
Alle personeelsdocumenten hebben de mogelijkheid om digitaal ondertekend te worden.
Hierdoor is het proces volledig digitaal en is printen van brief of contract niet meer nodig.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Aanmaken contractverlenging | Profiel | Het verlengen loopt via een profiel, stel dit in voor je organisatie. Verberg eventueel velden die niet gewijzigd kunnen worden. |