Journaliseren projectfactuur

Bijwerken van de boekhouding.

Introductie

 

Je journaliseert de facturen, die je in Profit Projecten hebt gegenereerd en/of handmatig toegevoegd, naar Profit Financieel. Hiermee journaliseer je kosten en omzet en genereer je openstaande posten bij debiteuren. Na het journaliseren kun je de facturen vanwege de integratie met Profit Financieel niet meer wijzigen.

Als je ervoor kiest om per project te journaliseren, dan vult Profit de omschrijving in de dagstaat met de omschrijving van het project in de factuur, in plaats van de standaard omschrijving. Deze omschrijving schrijft Profit vervolgens weg bij de integratie naar Profit Financieel.

Voordelen:

  • Eenmalig instellen en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
  • De registratie vanuit het dagelijkse proces zorgt automatisch voor de financiële vastlegging.
  • Het is een activering, dus als deze niet aan staat hoef je dit ook niet in te richten.

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
 

  1. Methodes journaliseren
    Bepaal welke journalisering je wilt gebruiken in de omgeving. Vaak is er naast de omzet ook de voorraadjournalisering van toepassing.
  2. Geplande taak
    Bepaal het tijdstip voor de geplande taak om de journalisering uit te voeren.

Tip van de consultant



De instelling zijn belangrijk en grijpen in op het dagelijkse proces van verwerking. Zorg ervoor dat je dit goed getest hebt in een kopie omgeving.

Let op:

Voor de journalisering heb je de juiste integratiegegevens nodig. Ook moet je ervoor zorgen dat de stamgegevens in de financiële omgeving op de juiste wijze zijn gevuld.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Grondslagen


 

(optioneel)

Profit bepaalt standaard bij het journaliseren van projectfacturen de grootboekrekeningen via de integratiegroepen/artikelgroepen van de betreffende werksoorten, kosten of artikelen (items). 

Je kunt hier ook van afwijken en een grondslag voor de omzet opgeven in de integratie instellingen financieel.

Lees hier meer.

2. Integratierekening


 

Je voegt een nieuwe integratierekening toe om instellingen vast te leggen voor de journalisering via een integratiedagboek in Profit Financieel.

Als je werkt met Onderhanden Werk kun je meerdere integratierekeningen aanmaken. Na het instellen van de grondslagen voor de verschillende soorten boekingen, moet je dan de verschillende typen rekeningen koppelen aan de waarden voor de gekozen grondslagen.


Let op:

Integratierekeningen overrulen alles op een lager niveau.

Lees hier meer.

3. Integratiesoort


 

Voor het journaliseren van de mutaties uit het verkoopproces zul je de integratiesoorten aan moeten maken in de administratie waar ze thuis horen.

Dit is afhankelijk van de activeringen die je eerst gedaan hebt.

Per soort kun je de omschrijving van de journaalpost opgeven. 

Lees hier meer.

4. Artikelgroep

 


 

Omdat je de journaalposten niet per artikel wil hebben, maar wil groeperen, maak je gebruik van artikelgroepen.

Afhankelijk van de activering die je hebt gedaan wordt het aantal velden met de in te vullen grootboekrekening groter.

Op basis van de gekozen grondslag in de project instellingen bepaalt Profit bij de journalisering de vastgelegde grootboekrekeningen in de artikelgroep of de vastgelegde in de integratierekeningen.

 

 

5. Integratiegroep

 


 

Maak de integratiegroepen aan om de werksoorten en kosten verdicht te journaliseren naar de boekhouding.

Afhankelijk van de instellingen moet je meer grootboekrekeningen opgeven.

Op basis van de gekozen grondslag in de project instellingen bepaalt Profit bij de journalisering de vastgelegde grootboekrekeningen in de artikelgroep of de vastgelegde in de integratierekeningen.

 

6. Verbijzonderings-koppeling


 

(optioneel)

Om de journaalpost vanuit de verkoop ook te verbijzonderen maak je gebruik van verbijzonderingskoppeling. Je geeft aan welk veld je gebruikt voor de vastlegging van de verbijzonderingscode. Uiteraard moet deze code wel bestaan in de financiële administratie.

Lees hier meer

7. Projecten


 

(optioneel)

Voor de facturen vanuit de projectadministratie zijn er aanvullende boekingsmogelijkheden voor de omzet.

Gebruik je de instelling om de grootboekrekening op integratierekening op te geven.

Lees hier meer. 

 

 

8. Geplande taak


 

(optioneel)

Om de journalisering automatisch dagelijks te laten verlopen is het opgeven van een geplande taak noodzakelijk.

Zorg ervoor dat je deze taak aan het einde van de werkdag laat uitvoeren, bij voorkeur in de avonduren (23.00 uur). 

Het vinkje bij datum boeking gelijk aan factuurdatum kan dan aangezet worden.

Lees hier meer.

9. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Grootboekrekeningen

Om de integratiegroepen in te richten heb je de grootboekrekeningen nodig.

Zorg ervoor dat het grootboekschema vanuit de financieel verantwoordelijke is opgevoerd, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de meegeleverde standaard.

2. Artikelgroepen

Om de omzet te kunnen boeken vanuit een artikel heb je een artikelgroep nodig.

Maak de artikelgroepen aan met de juiste grootboekrekeningen.

3. Integratiegroepen

Om de omzet te kunnen boeken vanuit een werksoort of kosten heb je een integratiegroep nodig.

Maak de integratiegroepen aan met de juiste grootboekrekeningen.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

 

Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Artikelgroep

Data

Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen.

Integratiegroep

Data

Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen.

Integratiesoort

Inrichting

Voor de eerste tien administraties zijn de integratiesoorten voor de verwerking van de facturen meegeleverd.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?