Bijwerken van de verkoopomzet.
De journalisering van de verkoopfacturen is voor een aantal menuonderdelen van toepassing. Het gaat om de journalisering van cursusadministratie, abonnementenadministratie en orderadministratie. De grondslag voor de verwerking van de facturen komt tot stand op basis van de ingerichte artikelgroep gekoppeld aan het artikel.
Om de financiële boekingen in de administratie te verwerken zul je de geldstroom uit het orderproces moeten journaliseren, zodat er een omzetboeking ontstaat. De boekingen worden gemaakt, omdat er een integratiesoort aanwezig is.
Afhankelijk van je eigen situatie is het wenselijk om ook de goederenbeweging te journaliseren. Je zult journaliseren voorraad in de omgeving moeten activeren voordat je dit kunt gebruiken.
Wil je voorbeelden van journaalposten vanuit ordermanagement zien, klik dan hier.
Als je dagelijks pakbonnen en facturen maakt, dan wil je de boekingen daarvan ook dagelijks verwerken. Daarom is er bij de geplande taken de mogelijkheid om facturen journaliseren te kiezen.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
De instelling zijn belangrijk en grijpen in op het dagelijkse proces van verwerking. Zorg ervoor dat je dit goed getest hebt in een testomgeving.
Voor het journaliseren van de mutaties uit het verkoopproces zul je de integratiesoorten aan moeten maken in de administratie waar ze thuis horen.
Dit is afhankelijk van de activeringen die je eerst gedaan hebt.
Per soort kun je de omschrijving van de journaalpost opgeven.
Lees hier meer.
Omdat je de journaalposten niet per artikel wil hebben, maar wil groeperen, maak je gebruik van artikelgroepen.
Afhankelijk van de activering die je hebt gedaan wordt het aantal velden met de in te vullen grootboekrekening groter.
Lees hier meer.
Maak de integratiegroepen aan om de werksoorten en kosten verdicht te journaliseren naar de boekhouding.
Afhankelijk van de instellingen moet je meer grootboekrekeningen opgeven.
Lees hier meer.
(optioneel)
Om de journaalpost vanuit de verkoop ook te verbijzonderen maak je gebruik van de verbijzonderingskoppeling. Je geeft aan welk veld je gebruikt voor de vastlegging van de verbijzonderingscode. Uiteraard moet deze code wel bestaan in de financiële administratie.
Lees hier meer
(optioneel)
Voor de facturen vanuit de projectadministratie zijn er aanvullende boekingsmogelijkheden voor de omzet.
Gebruik je de instelling om de grootboekrekening op integratierekening op te geven.
Integratie bij projecten
Als aan een verkoopfactuur een projectnummer is gekoppeld, zal Profit deze factuur via de instellingen van Profit Projecten journaliseren. Dit betekent dat de integratierekeningen voorrang hebben op de artikelgroepen.
(optioneel)
Om de journalisering automatisch dagelijks te laten verlopen is het opgeven van een geplande taak noodzakelijk.
Zorg ervoor dat je deze taak aan het einde van de werkdag laat uitvoeren, bij voorkeur in de avonduren (23.00 uur).
Het vinkje bij datum boeking gelijk aan factuurdatum kan dan aangezet worden.
Lees hier meer.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Grootboekrekeningen | Om de integratiegroepen in te richten heb je de grootboekrekeningen nodig. | Zorg ervoor dat het grootboekschema vanuit de financieel verantwoordelijke is opgevoerd, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van de meegeleverde standaard. |
2. Artikelgroepen | Om de omzet te kunnen boeken vanuit een artikel heb je een artikelgroep nodig. | Maak de artikelgroepen aan met de juiste grootboekrekeningen. |
3. Integratiegroepen | Om de omzet te kunnen boeken vanuit een werksoort of kosten heb je een integratiegroep nodig. | Maak de integratiegroepen aan met de juiste grootboekrekeningen. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Artikelgroep | Data | Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen. |
Integratiegroep | Data | Er worden standaard een aantal groepen meegeleverd, gekoppeld aan de omzetrekeningen. |
Integratiesoort | Inrichting | Voor de eerste tien administraties zijn de integratiesoorten voor de verwerking van de facturen meegeleverd. |