Projectmatig werken in de bouw

Bewaak je projecten middels werkbegrotingen en krijg inzicht in het totale project. Van begroting tot bewaking en van inkoop tot verkoop.

Wil je met inkoop aan de slag? Raadpleeg dan de inkoop-pagina

Visie

Een goede projectadministratie is cruciaal voor je organisatie. In projecten borg je de projectadministratie in één geïntegreerd systeem. Hierdoor kan van calculatie tot uitvoering het project gevolgd worden. De projectadministratie is de kapstok voor je werkbegroting, nacalculatie, inkoop en verkoop. Ook is er een koppeling tussen je hoofd- en subprojecten, het werken in projectteams en het maken van periodieke prognoses mogelijk.

  • Het project kan financieel bewaakt worden door middel van de werkbegrotingscockpit en periodieke projectprognoses
  • Iedereen werkt met dezelfde informatie uit de werkbegroting, waardoor snel inzicht verkregen kan worden in het project
  • Integratie met CRM, Abonnementen, HRM/Payroll, Ordermanagement en Financieel.

  • Middels projectprofielen voeg je projecten versneld toe

  • Uren registreren via InSite of AFAS Pocket.

De projectmodule biedt een scala aan mogelijkheden die door verschillende afdelingen binnen je organisatie gebruikt kunnen worden. Vanuit onze visie vinden we het daarom belangrijk dat je vanuit het project veel inzicht kunt krijgen. Vanuit de projectadministratie is het daarom mogelijk om op verschillende dwarsdoorsnedes inzicht voor je organisatie te verschaffen, zonder dat hier gegevens uit andere administraties zoals de financiële administratie nodig zijn.

1. Projectenstructuur

Voor de registratie van de kosten / opbrengsten moet eerst de projectenstructuur ingericht worden. Hierbij deel je je projecten in projectgroepen in voor extra inzichten.

Daarbij is het altijd mogelijk om een sub-project te koppelen aan een hoofdproject, bijvoorbeeld in het geval van de nieuwbouw van 20 woningen of bedrijfsunit met 20 losse units. Hierbij worden de kosten bewaakt op het hoofdproject, maar gefactureerd op de onderliggende 20 projecten.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke projectgroepen ken je?
  • Welke statussen ken je op een project?
  • Werk je met een hoofd-subproject constructie?
  • Mag iedereen op een project uren boeken of is dit alleen toegestaan voor teamleden?

 

2. Projectprofielen

Het aanmaken van een nieuw project wil je zo snel en makkelijk mogelijk laten verlopen, zonder dat nagedacht hoeft te worden over elk veld dat beschikbaar is binnen een project. Hiervoor gebruiken we in Profit projectprofielen. In een projectprofiel bepaal je welke gegevens belangrijk zijn voor een project. Deze informatie maak je zichtbaar, terwijl overbodige informatie niet zichtbaar is in het project. Bij het aanmaken van een project kies je het gewenste projectprofiel om zo efficiënt mogelijk een nieuw project aan te maken. 

Naast de gegevens die je binnen een project wilt tonen, kun je in een projectprofiel een standaard begroting laten generen, als dat gewenst is. Dit kan handig zijn als je binnen projecten telkens dezelfde projectfasering gebruikt, of wanneer je het prettig vindt om direct een standaard werkbegroting te laten genereren om je uren of kosten te begroten Later kun je deze begroting overschrijven door de definitieve werkbegroting.

Ook kun je ervoor kiezen om projecten te laten beoordelen via een workflow. Het nieuwe project moet dan eerst goed gekeurd worden, voordat het project in de projectadministratie wordt toegevoegd. 

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke profielen heb je nodig om projecten aan te kunnen maken?
  • Wil je in een projectprofiel ook een standaard werkbegroting laten toevoegen?
  • Wie projecten mogen aanmaken?
  • Moeten projecten via een workflow beoordeeld worden?

3. Projectbewaking: codes en eenheden

In Profit kun je calculaties uit een calculatie-softwarepakket voor de bouw inlezen, of kleine calculaties maken in AFAS en deze toevoegen / omzetten naar de werkbegroting. Hierdoor kun je de oorspronkelijke calculatiegegevens bekijken in Profit, regels splitsen en verplaatsen. Vervolgens kun je de voortgang van bouwprojecten in de gaten houden door te monitoren op bewakingscode. Deze dienen in AFAS als werksoort / kostensoort / bewakingscode aangemaakt te worden, werksoort voor arbeid en niet-arbeid als kostensoort.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Welke bewakingscodes worden er gebruikt in jouw organisatie?
  • Kennen jullie een eenvoudig of uitgebreid codeboek?
  • Welke eenheden worden er gebruikt voor de calculatie?
  • Welk calculatie-programma wordt er gebruikt? Wij zijn bekend met IBIS TRAD (geen IBIS GWW), Kraan, 2Jours en exporteren daaruit een .CUF-bestand.
  • In welk veld komt, uit het calculatieprogramma, de bewakingscode mee?
  • Zorg voor een begroting die is af gecodeerd zodat deze ingelezen kan worden (max. 10 regels)

4. Werken in teams

Projecten worden vaak uitgevoerd door een projectteam met verschillende medewerkers. Aan een project koppel je niet alleen een interne projectleider die verantwoordelijk is voor het project, maar ook andere teamleden die bij het project betrokken zijn. Denk aan werkvoorbereiders en uitvoerders. Ook kun je een externe projectleider vastleggen op het project. Het is niet gebruikelijk om de vaklieden in het team vast te leggen, omdat dit dagelijks kan verschillen.

Afhankelijk van de teamrol die een medewerker binnen een project heeft kunnen teamleden project raadplegen en wijzigen. De teamrollen zijn ook beschikbaar in workflows, zodat je taken kan toewijzen aan een of meerdere teamleden binnen een project. Zijn de standaard teamrollen niet voldoende? Dan voeg je extra teamrollen toe die je binnen een project kunt gebruiken.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Standaard leveren we een aantal teamrollen uit die binnen de bouw bekend zijn. Zijn er nog afwijkende teamrollen die niet standaard zijn binnen de bouw?
  • Wordt er met vaste teams gewerkt op een project, of wordt er per project een specifiek team samengesteld?

5. Nacalculatie

Als je met projecten werkt, heb je de mogelijkheid om gemaakte kosten, uren en opbrengsten op het project te boeken. Vanuit de integratie met andere modules kan de nacalculatie gevuld worden.

De nacalculatie is alle registratie van kosten. Deze nacalculatie zal ook als kosten in de werkbegroting terugkomen als dit wordt geboekt op de bewakingscode.

De visie vanuit AFAS is om de verantwoordelijkheid laag in de organisatie te leggen. Dat betekent dat een medewerker zelf in staat is om zijn/haar uren te boeken of de verbruikte materialen te boeken. Door een juiste registratie verzamel je op deze manier de juiste informatie die je inzichtelijk wilt hebben.

Voorbereidingen voor de workshop

  • Wie gaat de uren boeken, is dit de medewerker of wordt dit voor de medewerker gedaan?
  • Door wie worden de uren goedgekeurd? Is daar nog verschil tussen UTA en BOUW?
  • Hoe wordt omgegaan met ingeleend personeel? Gaan de uren hiervan geregistreerd worden per persoon, of wordt de factuur op het project geboekt per organisatie?

6. Kostprijs- en Verkooptarieven

Bij het schrijven van uren wil je de juiste kost- en verkoopprijs laten berekenen. In Profit gebruik je hiervoor tarieven. Tarieven werken net wat anders dan prijzen bij je artikelen. Tarieven kennen namelijk een of meerdere grondslagen, waardoor je bijvoorbeeld per medewerker, item of project een ander tarief kunt laten berekenen.

Profit kent kostprijstarieven en verkooptarieven. De kostprijs berekent je interne tarief en je verkooptarief is het commericiële tarief wat je aan de klant kunt doorbelasten. De grondslagen kunnen voor je kostprijstarief anders zijn dan voor je verkooptarief, waardoor je flexibel bent in het berekenen van je tarieven. 

Voorbreidingen voor de workshop

  • Op basis van welke grondslagen wordt het verkooptarief voor de klant bepaalt?
  • Op basis van welke grondslagen wordt het kostprijstarief bepaalt? Doorgaans zien we dit ingesteld worden op Functie of Medewerker.

7. Projectfacturatie

Bij een bouworganisatie zien we verschillende soorten facturatie terug in de projecten:

Facturatie o.b.v. vaste termijnen
Facturatie o.b.v. vaste termijnen met factuurvoorstel (pro-forma)
Facturatie o.b.v. meetstaat, waarbij o.b.v. voortgang gefactureerd wordt via factuurvoorstel (pro-forma).
Regie-facturatie waarbij uren / materialen 1 op 1 doorbelast worden
Handmatige factuur

Voorbreidingen voor de workshop

  • Welke vormen van facturatie ken je?
  • Wie voert de termijnen in, en wie meldt deze gereed voor facturatie?
  • Is er sprake van facturatie met een factuurvoorstel (pro-forma)?
  • Worden de prijzen inclusief of exclusief btw ingevoerd?
  • Zijn er standaard termijnschema’s?

8. Projectprognoses

Door middel van de projectprognose kan je samen met het projectteam de voortgang van het project bespreken, en waar nodig bijsturen. Hiermee geef je periodiek een cijfer af aan de directie wat het resultaat einde werk wordt. Daarnaast is dit ook de basis voor de periodieke tussentijdse resultaat name naar de financiële administratie.

Actuele inzichten zullen altijd ook doorgevoerd worden in de werkbegroting zodat je te allen tijde actuele stand van zaken bekijkt.

Voorbreidingen voor de workshop

  • Met welke regelmaat wordt de projectbespreking gedaan? We kennen hierin per 4 weken / maand / week en trekken deze vaak gelijk aan de financiële periodes
  • Hoe wordt de berekening van de arbeid codes gedaan, op basis van % voortgang of op basis van een bijstelling (nog te verwachten aantallen uren)?
  • Vult men een nog te verwachten kosten in, of een bijstelling van het resultaat?
  • Wanneer wordt de periode aangemaakt? Voor het einde van de periode, of aan het begin van de nieuwe?

9. Onderhanden werk

(Optioneel)

Je kunt de kosten en opbrengsten die je in de nacalculatie boekt per project doorboeken naar de financiële administratie. Dit is de OHW integratie.

Vanuit de template omgeving is dit al volledig ingericht. Doordat je financiële administratie in AFAS geïntegreerd is, hoef je hier geen handeling voor te verrichten; de geboekte kosten en opbrengsten zorgen automatisch voor de doorboeking naar de balans.

De OHW integratie werkt in AFAS door middel van dekkingsrekeningen. Dat houdt in dat je niet direct op je OHW-rekening boekt, maar dat dit middels een dekkingsrekening naar de balans (OHW) wordt geboekt.

Voorbereiding voor de workshop

  • Moet er gebruik gemaakt worden van de OHW integratie?
  • Hoe uitgesplitst moet het OHW in het grootboek terugkomen?
  • Wordt er tussentijds resultaat genomen op de projecten? Zo ja, bereid voor welke boekingen je hierbij verwacht
  • Moet er voor indirecte projecten ook nog een dekkingsboeking gemaakt worden? Of mag deze direct in de V&W worden geboekt?

10. Intercompany projecten

(Optioneel)

Met de intercompany functionaliteit genereer je de facturatie en de bijbehorende journaalposten voor het verbruik en verrekenen van uren, kosten en artikelen tussen verschillende administraties of verbijzonderingscodes.

Voorbereiding voor de workshop

  • Willen jullie gebruik maken van Intercompany Projecten?
  • Hoe worden de intercompany tarieven bepaald?
  • Welke vormen van nacalculatie worden gefactureerd? En moeten hier verschillende rekeningen voor toegevoegd worden?

11. AFAS Pocket-app

Met de AFAS Pocket-app zorg je voor een naadloze verbinding tussen het kantoor en de bouwplaats.

De pocket-app kan gebruikt worden voor de bouwprojecten met een werkbegroting, maar ook voor de werkbonnen voor de kleinere klussen.

In de AFAS Pocket-app heb je de beschikking over o.a. het digitaal boeken van uren, het registreren van ontvangsten (prestatiebonnen), inzicht in het projectdossier, inzicht in het projectteam, wat de projectlocatie is.

Vanuit de teamrol autoriseer je wie welke informatie in het project mag zien in AFAS Pocket. We zien vaak dat met name de Projectleider, Uitvoerder en Werkvoorbereider wordt benoemd. Voor de vaklieden kennen we basis-autorisatie. Middels de basis-autorisatie ziet iemand die geen teamrol heeft enkel algemene informatie, het projectteam en uren boeken. Zo hoef je niet iedere vakman in het projectteam te benoemen.

Voorbreidingen voor de workshop

  • Gaat de medewerker zelf uren schrijven via de app? Of gaat de uitvoerder uren boeken voor anderen?
  • Gaat de uitvoerder bonnen uitschrijven voor onderaannemers?

12. Dashboards

De projectenmodule bevat een schat aan informatie, daarom bieden de Projecten dashboards veel inzichten in voortgang en resultaten van je projecten. Het dashboard Project geeft inzicht in de voor- en nacalculatie (uren) en doorbelaste bedragen van projecten. Vooral het verloop van de nacalculatie geeft inzicht in de uitvoer van de projecten.

Op de verschillende werkbladen kun je dwarsdoorsnedes maken, bijvoorbeeld een dwarsdoorsnede per projectgroep, projectleider of organisatie. Ook kun je de visualisaties tonen in zowel bedrag of aantal, afhankelijk waarin je geïnteresseerd bent.

 

13. WKA-registratie (Wet Ketenaansprakelijkheid)

(Optioneel)

Mogelijk heb je te maken met de Wet Ketenaansprakelijkheid (WKA). Hiervoor kun je in AFAS op crediteurniveau vastleggen wat de geldigheid is van deze documenten. Zodra de WKA verloopt, zal de contactpersoon bij de leverancier of onderaannemer automatisch gemaild of wordt je via een taak op de hoogte gebracht.

Vanuit AFAS leveren we de volgende standaard inrichting uit voor WKA-bewaking:

  • Signalering (standaard mail) als de WKA binnenkort verloopt
  • Signalering (taak) naar de crediteuren-afdeling als gegevens verlopen zijn
  • Als WKA-gegevens vervallen zijn, wordt de te betalen factuur in een apart overzicht getoond bij de te betalen facturen.

Voorbreidingen voor de workshop

  • Wordt de WKA bijgehouden?
  • Hoe wil je geïnformeerd worden zodra de gegevens (bijna) verlopen? Wil je de leverancier/onderaannemer mailen, of wil je dit echt op de crediteurenafdeling houden?

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?